شناسهٔ خبر: 20596212 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی به کار خود پایان داد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دومین جشنواره رضوی از بخش های اصلی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.
آواها و نواهای رضوی با موضوع امام رضا (ع) در غالب موسیقی نواحی، ملل و ردیف دستگاهی برگزار و 25 گروه داخلی و خارجی در بخش های رقابتی و غیر رقابتی به مرحله نهایی راه یافتند.
در مرحله نهایی این جشنواره 6 شهرستان استان تهران( قدس، قرچک، دماوند، اسلامشهر، پاکدشت، رباط کریم) میزبان اجراهای آواها و نواهای رضوی بودند.
هیات داوران این دوره از جشنواره را حمید عسگری ، تقی ضرابی ، احمد صدری ، حسام الدین سراج، ابوالفضل صادقی نژاد و حسین دی پیر برعهده داشتند.
سید هادی حسینی معاون امور استانها و مجلس وزیر ارشاد در این آیین خاطر نشان کرد: ایرانیان وجود امام رضا(ع) را قدر دانسته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام کشور جشنواره رضوی را برگزار می کند.
وی امام رضا(ع) را حلقه وصل ایرانیان و همه مردم دنیا عنوان کرد.
همچنین برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اظهار داشت: یکی از نشانه های وجود برخی اقوام و مولفه های وجودی آنان بحث موسیقی بوده است.همه اقوام دارای گنجینه قوی از آواها و نواها هستند و آثار ارزشمندی به یادگار گذاشتند.
ضرغامی با بیان اینکه جشنواره رضوی در آغاز راه است، گفت: جشنواره آوا ها و نواهای رضوی به این امید راه اندازی شد که آثار ریشه دار در اقوام و نواحی مختلف ایران اسلامی را شناسایی کند.

*معرفی برگزیدگان دومین جشنواره آواها و نوا های رضوی
بر اساس این گزارش، هیات داوران در بخش رقابتی در رشته کر و آکاپلا پنج اثر 'منظومه' از استان قم، 'خورشید هشتم' از شهر مشهد مقدس، 'امام رضا(ع)' از شهر کرمان، 'تمنا' از تهران، 'گوهر خراسان' از شهر تهران را برگزیدند.
همچنین در بخش نواهای رضوی گروه های 'قاصدک' از تهران، 'کرامت' از اصفهان و 'چکاوک' از شهر دزفول برگزیده شدند.
در بخش نوا های آیینی (پاپ) گروه های 'پناهم بده' از تهران،'غریب آشنا' از مشهد مقدس،'حضرت جان' از دلیجان و 'عشق' از شهر شیراز به عنوان برگزیده معرفی شدند.
در بخش رقابتی نماهنگ نیز نماهنگ اثر 'ملک رضا (ع) ' اثر گروه نماهنگ 'هوربانگ' برگزیده شد.
هیات داوران دومین جشنواره آواها و نواهای رضوی در بخش غیر رقابتی آواها و نواهای غیر بومی ایران(نواحی) گروه های 'گلپوران' از سراوان، 'میسان' از اهواز، 'آوای چنگ' از منوجان کرمان، 'ندای جام' از تربت جام، 'عاشیقلارمیشو ' از شبستر آذربایجان شرقی، 'جولان' از شیروان، 'سحری' از کوهدشت لرستان، 'وانو' از کوهدشت لرستان، 'سیف الدین' از ساری و 'آما' از روانسر را برگزیدند.
همچنین در این جشنواره از حاج احمد اقوام شکوهی به عنوان کهنسال ترین نقاره نواز آستان قدس رضوی، استاد قاسم رفعتی در بخش مناجات خوانی و استاد حسام الدین سراج تجلیل شد.
حسام الدین سراج خواننده نیز با بیان خاطراتی درباره ساخت آثار با موضوع امام رضا(ع) آرزوی شفا برای استاد شجریان کرد و گفت: مرحوم استاد صبحدل نقش مهمی در پرورش استعداد موسیقی کشور داشتند و جا دارد در این جشنواره از ایشان یاد شود.
استاد احمد صدری زاده دبیر علمی جشنواره نیز خاطر نشان کرد: جشنواره مجرایی برای گردآوری موسیقی با موضوع امام رضا(ع) بود.
وی با اشاره به ویژگی این جشنواره گفت: افزودن موسیقی کلاسیک (کر و آکاپلا)، ردیف دستگاهی از ویژگی ها بود.
وی ابراز امیدواری کرد: سال آینده این جشنواره بین المللی برگزار شود.
در بخش ملل نیز از گروه کشور ترکیه، افغانستان و آذربایجان تجلیل شد.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7244//1348

انتهای پیام /*

نظر شما