شناسهٔ خبر: 20509688 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد صلیب سرخ از سکوت جامعه جهانی در قبال بحران یمن

پتر مورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با ابراز تاسف از وضعیت مردم یمن، از سکوت و انفعال جامعه جهانی در برابر بحران انسانی در این کشور انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -
انتقاد صلیب سرخ از سکوت جامعه جهانی در قبال بحران یمن  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ، پتر مورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از سکوت و انفعال جامعه جهانی در برابر بحران انسانی در یمن،  از درد و رنجی که مردم یمن به علت مناقشه مسلحانه این کشور و همچنین شیوع بیماری مهلک وبا متحمل می شوند، به شدت ابراز تاسف کرد.

مورر روز یکشنبه برای سفری پنج روزه وارد یمن شد. قرار است وی ضمن بازدید از برخی شهرهای یمن از جمله عدن و صنعا با مسئولان پزشکی این شهرها نیز دیدار کند.رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ تصریح کرد اپیدمی وبا که می شد از شیوع آن در یمن جلوگیری کرد، نتیجه مستقیم مناقشه ای است که زیرساختهای حیاتی این کشور را ویران کرده و نظام بهداشتی آن را از هم پاشیده است. طبق اعلام نهادهای بشردوستانه بین المللی، بیش از هفت میلیون و ششصد هزار شهروند یمنی در مناطق آلوده به وبا زندگی می کنند و با توجه به این که زیرساختهای بهداشت و درمانی یمن تحت تاثیر مناقشه مسلحانه این کشور خسارتهای زیادی دیده است، مهار شیوع این بیماری  در یمن کاری دشوار است. بیش از نیمی از مراکز درمانی این کشور به علت حملات، بمبارانها و درگیریهای مسلحانه فعال نیست و همین مسئله به شیوع هر چه بیشتر بیماری وبا در این کشور کمک کرده و از این بابت نگرانیهایی جدی به وجود آورده است.

پتر مورر افزود درد و رنج بیهوده ای که مردم یمن متحمل می شوند،‌ به هیچ وجه قابل قبول نیست. وی افزود در شرایطی که فاجعه در یمن هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد، جهان در برابر آن سکوت اختیار کرده است.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ از طرفهای درگیر در یمن خواست محدودیتهایی را که به وجود آورده اند، تعدیل کنند، جلو  ارسال دارو ، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و نیازهای اولیه مردم را به مناطق مختلف یمن  نگیرند و برای بهتر شدن اوضاع خویشتن داری بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از ژنو،  رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داد موارد ابتلا به بیماری وبا در یمن تا پایان سال دو برابر خواهد شد و به ششصد هزار مورد خواهد رسید به طوری که از هر چهل و پنج یمنی یک نفر به این بیماری مهلک دچار خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت نیز جمعه پیش هشدار داد کشور جنگزده یمن با وخیم ترین اپیدمی وبا در جهان روبرو است به طوری که هر روز بیش از پنج هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری در یمن ثبت می شود. فاضله شیب سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد از بیست و هفتم آوریل تا نوزدهم ژوئیه امسال 368 هزار و 207 مورد مشکوک به ابتلا به بیماری وبا و یک هزار و 828 مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در 91/3 درصد از مناطق یمن گزارش شده است.

طبق اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ از آغاز مناقشه مسلحانه در یمن بیش از سه میلیون نفر از شهرها و روستاهای خود فرار کرده اند و بیش از بیست میلیون نفر به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند.  مناقشه مسلحانه یمن  که دو سال پیش آغاز شد تا کنون بیش از ده هزار کشته و بیش از دو میلیون آواره بر جا گذاشته است. 

نظر شما