شناسهٔ خبر: 20432534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب ایجاد پایانه صادراتی در شهرک شهید سلیمی

در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان آذربایجان‌شرقی احداث پایانه صادرات در شهرک صنعتی سلیمی مصوب شد.

صاحب‌خبر -
تصویب ایجاد پایانه صادراتی در شهرک شهید سلیمی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با توجه به صادرات 90 هزار تنی محصول در قالب 1700 دستگاه کامیون در سه ماهه نخست سال و بیمه بودن 20 هزار کارگر در شهرک شهید سلیمی، این طرح به تصویب اعضای کارگروه رسید و در خصوص تامین زیرساختهای احداث آن نیز عنوان شد با توجه به نزدیکی این شهرک به خط آهن، زمین و سرمایه گذاری لازم برای احداث پایانه فراهم است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی در این نشست با اشاره به ظرفیت های تولیدی و صادراتی بخش خصوصی استان، از میزهای تجاری خواست تا به نحو مطلوب بازارهای رقابتی را شناسایی و با حداکثر ظرفیت در این بازارها وارد شوند.
نواداد خاطر نشان کرد: هم اینک بازار عراق ظرفیت مناسبی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی استان است و اندکی تعلل باعث خواهد شد تا رقبا این بازارها را در دست بگیرند.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات کشور نیز در این جلسه با اشاره میزان صادرات غیر نفتی تجار استان آذربایجان شرقی در سالهای گذشته گفت: متاسفانه با توجه به میزان صادرات غیر نفتی این استان، استفاده تجار آذربایجان شرقی از برنامه های پوششی صندوق ضمانت صادرات کشور، رقم ناچیزی است.
سید کمال سید علی با اشاره به اینکه میزان پوشش صندوق ضمانت صادارت در سال 88 نزدیک به 3 میلیارد و 200 میلیون دلار بود گفت: این رقم در سال 94 به 800 میلیون دلار و در سال 95 به یک میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش یافت و سعی داریم در سال جاری این رقم را تا سقف 2 میلیارد دلار افزایش دهیم.
در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان همچنین گزارشی از صادرات غیر نفتی استان از گمرکات کشور و استان ارائه شد.
بر اساس این گزارش؛  درسه ماهه اول سال مجموع ارزش صادرات استان آذربایجان شرقی از طریق کل گمرکات کشور به ارزش 500 میلیون دلار بوده که به 81کشور صادر شده است .
در این مدت در مجموع 372 هزار تن کالا به ارزش 316 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 30 درصد و از نظر ارزش نیز 20 درصد رشد داشته است.
در این جلسه همچنین اعلام شد: عمده بازارهای هدف صادراتی استان کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، ایتالیا، بلغارستان و پاکستان است

نظر شما