شناسهٔ خبر: 20246774 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: هفته‌نامه ۹ دی | لینک خبر

ایران خودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه

صاحب‌خبر - ارتباط با دانشگاه در ایران خودرو گروه صنعتی ایران خودرو فرآیندهای ارتباط با دانشگاه را به صورت سازمان یافته و نظام مند انجام می دهد. فعالیت های متنوعی در این طیف قرار دارند که در این نوشتار به مهم ترین آن اشاره می شود. ایران خودرو با استفاده از توان دانشگاه ها برای کمک به مسائل و نیازهای خود بهره برداری می کند. این شرکت از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی برای آموزش و ارتقای سطح دانش کارکنان خود نیز استفاده می کند که آشنایی کارکنان به مسائل علمی بخشی از آن است. خلق نوآوری از طریق حمایت از ایده های دانشگاهی برای توسعه محصول و فرآیند، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها با هدف خلق ارزش و کمک به کوتاه کردن چرخه نوآوری ایران خودرو بخش دیگری از موضوعاتی است که ایران خودرو در ارتباط با دانشگاه دنبال می کند. ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی ایران خودرو نیز بخش دیگری از عناوین ایران خودرو در ارتباط با دانشگاه است. در این میان فراهم سازی فضا برای انجام پژوهش های دانشگاهی با هدف پاسخگویی به سوالات و فرضیه های پژوهشی، حمایت از دانشجویان برتر و نخبه، ارایه خدمات آزمایشگاهی و صنعتی به پژوهش های دانشگاهی و حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشیی دانشگاه شامل کتاب، مقاله، پتنت و... رویکردهای اصلی به اجرا گذاشته شده توسط ایران خودرو است. در این راستا و در قالب رویکردهایی چون انعقاد قراردادهای پژوهشی کاربردی، حمایت از پایان نامه های تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا (تا کنون بیش از 400 عنوان)، اجرای پروژه های پژوهشی در قالب طرح اینترنشیپ (تا کنون بیش از 500 عنوان)، پذیرش کارآموزان بر اساس تعیین نیاز (سالانه بیش از هزار نفر)، صدور گواهی همکاری برای تیمهای دانشگاهی، ایجاد فرصت های حضور کارکنان در مجامع علمی و سمینارها با هدف ارائه محصولات دانشی، عضویت در انجمن های علمی و اهدای تجهیزات فنی و تخصصی به مراکز علمی و آموزشیاز سوی ایران خودرو انجام پذیرفته است. پروژه های اینترنشیپ میزبانی پروژه های اینترنشیب بخش دیگری از مقولات مرتبط ایران خودرو با دانشگاه ها است. این پروژه ها، قراردادی با دانشگاه ها است که اجرای چند پروژه در طول سال با بازه زمانی سه ماهه و هزینه مشخص را شامل می شود. پروژه­های پژوهشی طرح اینترنشیپ، برحسب بروز مسایل و مشکلات سازمان و با حضور اساتید مجرب و مرتبط در حوزه های مختلف تعریف و شروع می شود. تعاملی پیوسته در طول مدت 3 تا 6 ماه میان یک تیم دانشگاهی متشکل از سرپرست علمی و چندین دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و تیم های اجرایی در واحدهای مختلف شرکت علاوه بر یافتن راهکارهای عملی به منظور دستیابی به حل مسئله اولویت دار سازمانی مطروحه در خلال پروژه، بستری مناسب برای انجام فعالیت های پژوهشی و آموزشی را نیز مهیا می کند. حمایت از دانشجویان در پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در این مقوله همکاری با دانشجویان برای تعریف و اجرای پروژه های کارشناسی ارشد و دکترای مورد نیاز شرکت ایران خودرو با هزینه مشخص یکی از رویکردها است. این موضوعات با توجه به اهداف کسب و کار و کلیدی سازمان چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فن آوری های آینده و مدیریت هزینه ها تعیین و اجرایی می شود. پذیرش دانشجویان برای دوره کارآموزی همکاری با دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی برای اجرای پروژه کارآموزی در شرکت ایران خودرو نیز از دیگر سرفصل های ارتباط این شرکت با دانشگاه ها به شمار می آید. هدف از آن، انجام رسالت اجتماعی و الزامات قانونی، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق حمایت دانشجویان در کارآموزی، استفاده موثر از توانمندی دانشگاه در جهت رفع نیازهای سازمان در قالب کارآموزی، توانمند ساختن دانشجویان از طریق حضور موثر در فرآیندها است.

نظر شما