شناسهٔ خبر: 19810879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صنایع دستی سند هویت تمدن چند هزار ساله فارس+ فیلم

صنایع دستی فارس میراثی به جا مانده از هنر دست اهالی مهد فرهنگ و هنر از گذشته‌های دور تا امروز است که ریشه در تاریخ، فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم اقوام مختلف این سرزمین دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس می‌گوید: ۱۲۰ نمونه از ۳۰۰ نوع صنایع دستی کشور ازجمله مصنوعات چوبی مانند خاتم‌کاری و قلم زنی سبک شیراز، منبت آباده، گره‌چینی، مشبک، معرق و دست بافته‌های داری مانند قالی، گلیم و گبه‌ی فیروزآباد، حصیربافی و سراجی سنتی جهرم و سفال استهبان حاصل ذوق، هنر و خلاقیت هنرمندان فارسی است.
الحمدی با بیان اینکه استان فارس با داشتن ۲۰۰ هزار هنر صنعتگر در زمینه تولید صنایع دستی، جایگاه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است، می‌افزاید: هنرمندان این استان در ۸۰ نوع هنر صنایع دستی فعالیتی چشمیگیر دارد.
وی می‌گوید: از آنجا که این صنعت در استان با صنعت گردشگری پیوند خورده از اهمیت فراوانی برخوردار است.
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس می‌گوید: علت منسوخ شدن حدود ۴۰ رشته‌ی صنایع دستی را می‌توان تغییر سلایق مردم و جامعه دانست و اینکه به نوعی احساس نیاز برای ادامه تولیدات آن‌ها کاهش یافته است و یا جامعه دیگر نیازی به ادامه تولیدشان احساس نمی‌کند.
الحمدی می‌افزاید: برای پیشگیری از منسوخ شدن رشته‌های صنایع دستی با هدف حفظ و احیای آن‌ها آموزش‌هایی داده می‌شود و با توجه به اینکه ممکن است دست‌بافته‌ها یا صنایعی کاربری نداشته باشند برای آن‌ها نیز کاربری تعریف می‌شود.
 ۱۰ ژوئن همزمان با ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است .

نظر شما