شناسهٔ خبر: 19777340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

حادثه تروريستي روز گذشته با كشته شدن تروريست‌ها پايان يافت

تروريسم كور در تهران

صاحب‌خبر -

 13 شهيد و 43مصدوم      

  اكثر شهداي عمليات تروريستي مراجعان مردمي هستند

گروه ايران|
 تهران پس از سال‌ها تجربه‌يي متفاوت داشت. صبح روز گذشته به‌طور همزمان در حرم امام(ره) و مجلس شوراي اسلامي افرادي ناشناس كه بعدا منتسب به داعش شدند، در حالي كه اسلحه به دست داشتند وارد اين اماكن شدند. اين حوادث 42 مجروح و 12 نفر كشته داشت. هرچند به نظر مي‌رسد هدف اصلي عناصر تروريست از اين اقدام كه فاقد هرگونه ارزش عملياتي و امنيتي است، ايجاد فضاي تبليغاتي براي ناامن نشان دادن كشور بود اما متاسفانه شاهد به شهادت رسيدن هموطنان خود شديم. به گزارش «تعادل» پس از اتمام حوادث روز چهارشنبه گروه تروريستي داعش با انتشار بيانيه‌يي مسووليت اين حملات را برعهده گرفت. عناصر داعش در ويديويي كه از تيراندازي در ساختمان مجلس شوراي اسلامي پخش كردند، وعده ادامه حملات تروريستي را دادند. آنها همچنين اقدام به انتشار ويديويي از جنايت خود در داخل ساختمان مجلس كردند. در اين ويديو يكي از عناصر گروه تروريستي داعش به زبان عربي خطاب به مردم ايران مي‌گويد: «آيا فكر مي‌كنيد كه ما مي‌رويم؟ ما باقي هستيم به اذن خدا.» اما در اين حال نبايد پيام مشكوك وزيرخارجه سعودي را نيز پيش از اين اتفاق فراموش كنيم. «عادل الجبير» صبح ديروز و قبل از حوادث تروريستي در پيامي مشكوك نوشت: «ايران به خاطر دخالت و حمايت از تروريسم در منطقه بايد تنبيه شود.» پيام او درحالي منتشر شد كه بسياري از كشورها و محافل بين‌المللي و رسانه‌يي، اين كشور را از حاميان اصلي تروريسم و گروه‌هاي تروريستي در جهان مي‌دانند.

 در پارلمان چه گذشت
شايد مهم‌ترين حادثه در مجلس شوراي اسلامي رخ داد. جايي كه بيش از 220 نماينده كار روزانه خود را به‌طور عادي راس ساعت 9 به رياست مسعود پزشكيان نايب اول لاريجاني آغاز كردند. پس از گذشت نزديك به يك‌ساعت از راهروي مجلس صداي تير شنيده شد. الياس حضرتي، ‌نماينده تهران در اين باره به «تعادل» گفت: «ساعت از 10 گذشته بود كه مدير دفترم براي امضاي چند نامه به پايين آمد. در حال بررسي نامه‌ها بودم كه صداي داد و فرياد آمد. فكر كردم كه مراجعان هستند اما بعدا صداي تيراندازي شنيدم و ديدم چند نفر زخمي دارند به سمت من مي‌آيند.»‌
همين طور شاهدان ديگر گفته‌اند كه در ابتدا مشخص نبود كه اين صدا از تيراندازي است يا چيزي ديگر. اما بعد از لحظاتي مشخص شد كه تعدادي مهاجم با تيراندازي وارد مجلس شده و پس از درگيري با نيروهاي حفاظتي، چند نفر را زخمي و وارد ساختمان دفاتر نمايندگان مجلس شده‌‌اند. آنها از بين كاركنان هواپيمايي كاسپين كه مقابل در ورودي تجمع كرده بودند، بيرون آمدند و با در دست داشتن دو كلاشينكف و يك كلت پس از هدف قرار دادن مردم داخل شدند. آن چهارنفر پس از درگيري با نيروهاي حفاظت، چند نفر از آنها را مجروح و يكي را به شهادت رساندند. پس از وقوع اين حادثه نيروهاي حفاظتي خبرنگاران پارلماني را از محوطه راهرو دور كردند و در صحن را بسته‌اند. در همان حين حدود بيست نفر از بهارستاني‌ها به سمت جايگاه هيات رييسه رفتند و آنجا ايستادند.
در همان حال و هواي تنش‌زا اما دستور كار مجلس ادامه پيدا كرد تا اينكه يكي از نماينده‌ها با اعلام اينكه احتمال دارد يكي از مهاجمان جليقه انتحاري به خود بسته باشد، گفت: « در صورتي كه جلسه علني پايان يابد و مهاجمان دستگير نشوند، قرار است نمايندگان به زيرزمين مجلس كه پناهگاه است، منتقل شوند.» پس از مدتي خبرها مبني بر شهادت هفت نفر در پارلمان بود.
علي لاريجاني كه در ادامه رياست مجلس را برعهده گرفته بود در خصوص اتفاق‌هاي پيرامون خود ضمن تشكر از نمايندگان مجلس به خاطر اينكه بي‌توجه به حادثه تروريستي كار خود را در آرامش انجام دادند، گفت: « تروريست‌هاي كوردل آنچنان كه تا اين لحظه در جريان قرار گرفتيم، اقدامات سبكي انجام دادند كه البته با آنها برخورد جدي صورت گرفت.»
 رييس مجلس خاطرنشان كرد: «اين اتفاق مساله‌يي جزيي بود اما به هرحال نشان داد كه تروريست‌ها به دنبال مساله‌سازي هستند مخصوصا اينكه ايران قطبي فعال و موثر در مبارزه با تروريست است. تروريست‌ها سعي دارند در اين زمينه خدشه ايجاد كنند.
اما نيروهاي امنيتي با آنها برخورد جدي خواهد داشت كه ان‌شاءالله اين مشكل حل خواهد شد.» بلافاصله پس از پايان سخنان رييس مجلس، نمايندگان شعار ‌الله‌اكبر سر دادند و با اتمام كار صحن علني گروهي از بهارستاني‌ها به امامت حجت‌الاسلام سالك نماز ظهر را اقامه كردند.
همان موقع بود كه مجددا در اطراف مجلس صداي تيراندازي ممتد شنيده شد و نيروهاي امنيتي ميدان بهارستان را تخليه كردند و اين درحالي بود كه همچنان برخي نمايندگان مجلس در طبقات ششم و هفتم در دفاتر خود حضور داشتند. در ادامه اما با تلاش نيروهاي امنيتي و تخليه طبقات، آنها نيز خارج شدند.
لحظاتي پس از ورود نيروهاي ويژه سپاه به فرماندهي سردار پاكپور به ساختمان مجلس، يك تيم از اين نيروها موفق مي‌شود به طبقات بالايي ساختمان مجلس نفوذ كرده و يكي از تروريست‌ها را به هلاكت برساند.
 در ادامه نيروهاي ويژه سپاه به سرعت موفق مي‌شوند خود را به طبقات فوقاني رسانده و در يك لحظه غافلگيرانه تروريست دوم را پيش از آنكه جليقه انتحاري خودش را منفجر كند، از بين ببرند. در همين حين، ۲ تروريست ديگر كه متوجه حضور نيروهاي امنيتي در محل و كشته شدن ديگر عضو گروه مي‌شوند، جليقه انتحاري خود را پيش از رسيدن نيروهاي ويژه سپاه منفجر كرده و كشته مي‌شوند.

 تروريست‌ها با پوشش زنانه وارد محوطه مجلس شدند
عمليات تروريستي در مجلس تا حدود ساعت 15 ديروز ادامه داشت. در اين ساعت يك منبع آگاه خبر از كشته شدن ۴ فرد مهاجم مسلح و پاكسازي و چك و خنثي ساختمان پارلمان خبر داد.
در جريان اين حادثه تروريستي مسوول دفتر و مشاور حسينعلي حاجي‌دليگاني نماينده شاهين‌شهر به شهادت رسيدند. همچنين هادي بهادري نماينده اروميه نيز گفت كه حميد امدادي مسوول دفتر وي هم مجروح شده است. با تحت كنترل درآمدن بهارستان توسط نيروهاي امنيتي فضاي اطراف مجلس قدري آرام‌تر شد و علي لاريجاني جهت بازديد به محل پاكسازي
رفت.
 معاون امنيتي وزير كشور نيز در همين راستا و در خصوص حمله تروريست‌ها به مجلس گفت: در حادثه مجلس بايد به چند نكته اشاره كنم اول اينكه اين افراد با پوشش زنانه از مسير محل تردد ارباب رجوع يعني دري كه عمدتا ارباب رجوعي كه با نمايندگان مجلس و دفاترشان كار دارند از اين محل وارد مي‌شوند و از همان درب ورودي كه با نيروهاي محافظ مجلس مواجه مي‌شوند، اقدام به تيراندازي مي‌كنند سپس نخستين كسي كه در آنجا حضور داشته را مورد هدف قرار مي‌دهند و با رعب و وحشت وارد محوطه مي‌شوند كه در همان لحظات اوليه نيروهاي سپاه پاسداران كه مسووليت تامين امنيت مجلس را بر عهده داشتند، وارد عمل شدند و منطقه اصلي مجلس يعني صحن مجلس و تمام كميسيون‌ها را تحت كنترل قرار
دادند.
حسين ذوالفقاري ادامه داد: اين افراد كه وارد ساختمان جنبي مجلس شده بودند در مسيري كه دفاتر نمايندگان مجلس قرار دارد، اقدام به تيراندازي به افراد كردند و آنها را مورد هدف قرار دادند و تا اين لحظه براساس گزارش اورژانس بيش از 30نفر مصدوم داشتيم كه به بيمارستان‌ها منتقل شده‌اند.
همچنين محمود صادقي، نماينده تهران در اين خصوص گفت: ما هنگامي كه در صحن مجلس بوديم هيچ گونه صدايي نمي‌شنيديم و از طريق پيامك و فضاي مجازي متوجه اين ماجرا شديم.
 تا اينكه چند نفر از نمايندگان هنگام ورود به صحن مجلس با صحنه تيراندازي و صداي شليك روبه‌رو مي‌شوند حتي يكي از نمايندگان هنگام ورود با تروريست‌ها درگير مي‌شود و با كلت به سوي آنها شليك مي‌كند. اما اوضاع در درون صحن عادي بود و رياست مجلس را آقاي پزشكيان بر عهده داشت.
 به طوري كه ما نماز ظهر را به امامت حجت‌الاسلام سالك در صحن اقامه كرديم و بعد از آن با ورود آقاي لاريجاني و مديريت تحسين‌برانگيز ايشان به صورت گروهي از درب بهارستان خارج شديم.
 ضارب حرم امام(ره) خود را منفجر كرد
تقريبا همزمان با حادثه مجلس افراد مسلح ديگري اقدام به تيراندازي در حرم مطهر امام خميني(ره) كردند كه اين اقدام نيز منجر به مجروح شدن چند نفر شد. حدود ساعت 10:15 صبح بود كه افراد مسلح با ورود به حرم امام خميني(ره) و تيراندازي چند نفر را مجروح و يك نفر را به شهادت رساندند. يكي از حمله‌كنندگان به حرم خود را به صورت انتحاري منفجر كرد. يكي از آنها نيز توسط نيروهاي ناجا مضروب و فرد ديگر همچنان درحال تيراندازي بود.
در همين حال نيرو‌هاي چك و خنثي و آتش‌نشانان در اطراف حرم امام مستقر شدند. تمامي درب‌هاي ورودي حرم مسدود شد و تدابير امنيتي در ايستگاه مترو حرم مطهر قوت گرفت. دومين عامل انتحاري در حرم امام خميني(ره) كه 6 نارنجك جنگي همراه خود داشته است و حين انجام عمليات خود با شليك نيروهاي امنيتي به سرش كشته شد. پس از گذشت حادثه سيدحسن خميني نيز براي در جريان قرار گرفتن از اين اتفاق به حرم امام(ره) رفت.
خبرگزاري‌ها به نقل از محمدعلي انصاري، سرپرست حرم امام خميني(ره) هم از شهادت يك نفر از نيروهاي خدماتي خبر دادند.
او تاكيد كرد: الحمدلله مردم و زائران امام هيچ گونه صدمه‌يي نديده‌اند. طبق آخرين گزارشات 4 نفر مجروح داريم كه يكي از آنها از نيروهاي كلانتري اطراف حرم و 3 نفر ديگر از عوامل اجرايي و نيروهاي خدماتي بيرون از حرم هستند. محمدعلي انصاري درخصوص جزييات حادثه ديروز حرم امام خميني(ره) گفت: حدود ساعت 20دقيقه به 11 ديروز از ناحيه غربي حرم يعني از ناحيه خليج فارس، دو نفر عامل معاند با همراه داشتن امكانات مفصلي كه در اختيار داشتند، وارد محوطه رينگ حرم مي‌شوند.
قبل از ورود به محوطه انفجاري را در آنجا انجام مي‌دهند كه زمينه‌سازي براي ورود به محدوده پيرامون حرم بوده است. وي افزود: بعد وارد محدوده پيرامون بيرون از حرم مي‌شوند و همزمان تيراندازي‌هاي كوري را در محدوده بيرون از حرم شروع و بي‌هدف به سمت سقف‌ها و در و ديوار تيراندازي مي‌كنند.
 در اين اثنا يكي، دو نفر از كارگران و نيروهايي كه بيرون از حرم هستند، جراحت برمي‌دارند. يكي از نيروهاي خدماتي كه در محوطه بيرون حرم مشغول نظافت بود بر اثر همين تيراندازي‌هايي كه اين عوامل انجام دادند به شهادت مي‌رسد. بعد به سمت حرم مطهر حركت مي‌كنند. اما بدون اينكه به حرم مطهر وارد شوند در گيت ماموران نيروي انتظامي با مقاومت آنها مواجه مي‌شوند كه يكي از تروريست‌ها با تيراندازي‌هاي نيروهاي امنيتي و نيروهاي انتظامي هدف قرار مي‌گيرد و همان تيراندازي عامل مي‌شود كه جليقه انفجاري او منفجر شود. انصاري ادامه داد: نتيجه اينكه يكي از عوامل انتحاري با تيراندازي نيروهاي امنيتي كشته مي‌شود و نفر دوم كه در حقيقت هم پشتيبان او و هم عامل تيراندازي گسترده در محوطه بيرون از حرم بوده به حركت خود ادامه مي‌دهد. ولي چون با سد مستحكم نيروهاي امنيت و حفاظت اطراف حرم مواجه مي‌شود از حرم به سمت بيرون فرار مي‌كند و در عين اينكه تيراندازي و فرار مي‌كند مورد هدف قرار مي‌گيرد و كشته مي‌شود و او هم داراي جليقه انفجاري و انتحاري بوده كه نيروهاي امنيتي آن را خنثي مي‌كنند. در كنار و محدوده پيرامون او تعداد زيادي نارنجك و امكانات جنگي بوده كه در كنار او باقي مي‌ماند.
 
 تشكيل جلسه شوراي امنيت كشور
به دنبال وقوع حمله تروريستي وزارت كشور اطلاعيه‌يي درخصوص وقايع روز گذشته تهران منتشر كرد. اين وزارتخانه اعلام كرد: در پي بروز ۲واقعه تروريستي ظرف روز جاري در تهران و با عنايت به انتشار برخي اخبار ضد و نقيض درخصوص اين حوادث، اطلاعات دقيق و نكات ذيل به استحضار ملت شريف ايران مي‌رسد؛
۱- دو تيم تروريستي در روز جاري به صورت همزمان در حاشيه مرقد امام راحل و ساختمان اداري مجلس شوراي اسلامي با تحركات تروريستي كور تلاش كردند، فضاي آرام و امنيت موجود در كشور را تحت‌الشعاع قرار دهند.
۲- تيم تروريستي اول متشكل از دو نفر حوالي ساعت 03:01 ديروز وارد محوطه مرقد امام(ره) شد. نفر اول با انفجار انتحاري و نفر دوم پس از تيراندازي كور در درگيري با ماموران به هلاكت رسيد.
۳- تيم تروريستي دوم متشكل از 4 نفر همزمان با عمليات تيم اول سعي كرد وارد ساختمان اداري مجلس شوراي اسلامي شود كه پس از واكنش ماموران؛ يك نفر از آنان در انفجار انتحاري و3نفر ديگر پس از تيراندازي‌هاي كور و تلاش براي حضور در طبقات فوقاني ساختمان اداري مجلس شوراي اسلامي در درگيري با ماموران به هلاكت مي‌رسند.
۴- در مجموع براساس گزارش‌هاي دريافتي در دو واقعه روز جاري تعداد ۱۲نفر از هموطنان شهيد و ۴۲ نفر نيز مجروح شدند.
۵- هم‌اكنون هر دو واقعه خاتمه يافته و اوضاع به صورت كامل در كنترل عوامل امنيتي و انتظامي قرار دارد. اخبار تكميلي اين وقايع متعاقبا به استحضار ملت شريف خواهد رسيد.
۶ - براي بررسي ابعاد دقيق دو واقعه رخ داده، جلسه شوراي امنيت كشور عصر امروز(ديروز) به رياست وزير كشور تشكيل مي‌شود.
۷ - براي پيشگيري از انتشار اخبار خلاف واقع؛ لازم است، همه رسانه‌ها با اتخاذ رويكرد مسوولانه از انتشار هر گونه اخبار غيررسمي اجتناب كنند.

نظر شما