شناسهٔ خبر: 19596406 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عادات غذایی سالم در ماه مبارک رمضان

در روزهای گرم و طولانی، روزه داری آداب و روش خاصی دارد که ضمن سهولت انجام این فریضه الهی، سلامت روزه داران را برای پیمودن بی خطر این مسیر تا پایان تضمین می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، روزه داری در روزهای گرم و طولانی آداب و قاعده خاصی دارد؛ قاعده‌ای که اگر رعایت نشود گذران ساعات روزه داری در این ماه عزیز برای روزه داران سخت می‌شود.

توجه به الگوی صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان زمینه روزه داری را برای برخی بیماران که تحت نظر پزشک هستند فراهم می‌کند.

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: روزه داری نه تنها برای سلامتی ضرری ندارد بلکه بسیار مفید است و بسیاری از دستگاه‌های بدن در این ماه به استراحت و پاکسازی می‌پردازند.

وی گفت: سبد غذایی ماه رمضان باید شامل شامل ۶ گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و تخم مرغ، شیر و لبنیات و گروه حبوبات) باشد که با رعایــت تـنوع و تعادل درآن تمام نیازهای تغذیه‌ای بدن شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز در طول بیش از ۱۸ ساعت امساک را تامین کند.

نیستانی با بیان اینکه به علت طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، غذای مصرفی در وعده سحری باید خصوصیات وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری کند ادامه داد: در وعده سحری از غذای کم چرب حاوی مواد غذایی پرفیبر مثل میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید که منبع سرشاری از فیبر هستند و آب زیادی در خود جذب می‌کنند و با آزاد کردن تدریجی این آب، احساس تشنگی دیرتر ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف مایعات مانند آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن فراهم شود، اما به شرط اینکه نزدیک زمان خوابیدن مصرف نشود.

وی با اشاره به اینکه مصرف مایعات نزدیک زمان خواب می‌تواند روزه دار را با رفلاکس معده مواجه کند ادامه داد: باید حداقل مایعات تا زمان خواب یک ساعت فاصله داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به فواید مصرف میوه‌ها در این ماه گفت: انواع میوه‌هایی که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند در فاصله افطار تا سحر مصرف شود تا ضمن تامین آب بدن در کاهش نیاز بدن به املاح و مواد معدنی کمک کند.

وی با تاکید بر آغاز افطار با یک نوشیدنی گرم افزود: یکی از عادات غلط غذایی روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد در هنگام شروع افطار آب سرد یا شربت استفاده می‌کنند که موجب ناراحتی دستگاه گوارش و کاهش اشتها می‌شود.

دکتر حامد پور آرام متخصص تغذیه نیز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: آغاز افطار بهتر است با مواد غذایی سهل الهضم‌تر باشد که موجب فشار به معده نشود؛ از این جمله مواد غذایی می‌توان به سوپ و آش رقیق و نان و پنیر و سبزی، چای بسیار رقیق با خرما اشاره کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه تنقلات شیرین و چربی هم، چون زولبیا و بامیه موجب تشدید تشنگی در طول روز خواهد شد افزود: مواد غذایی شیرین موجب عطش و تشنگی بیشتر افراد می‌شود و به همین علت در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود از قندهای ساده و طبیعی همچون خرما، کشمش و توت خشک همراه با آب جوش ولرم و چای رقیق استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای ترک عادات غذایی غلط است ادامه داد: در این ماه یاد می‌گیریم سیگار نکشیم، چای غلیظ نخوریم، سراغ مواد غذایی مضری همچون سوسیس و کالباس نرویم و بسیار خوب است که این عادات خوب ماه رمضان به سایر ماه‌های سال نیز تسری یابد.

وی افزود: مصرف انواع چلوکباب و غذاهای پرکالری در سحر توصیه نمی‌شود و بهتر است از خورشت‌ها و پلوهای مخلوط در این وعده استفاده شود.

وی در خصوص روزه داری گروه‌های خاص افزود: روزه داری سالمندان باید تحت مراقبت بیشتری باشد تا ذخیره آب در بدن آن‌ها با اختلال و وارد آمدن فشار به کلیه همراه نباشد.

دکتر پور ارام با تاکید بر روزه داری افراد بیمار تحت نظارت پزشک معالج گفت: بــا توجه به نوع بیماری افراد می‌توانند با مشاوره متخصص تغذیه روزه بگیرند و حتی گاهی روزه داری برای آن‌ها مفید است، اما اگر بیماری زمینه‌ای همچون ناراحتی قلبی یا کلیوی و فشار خون دارند باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند.

فراموش نکنیم روزه برای سلامتی مفید است، اما اگر پزشکی روزه را برای برخی بیماران منع کرد این سلامت فرد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گزارش از: طیبه کارگر

نظر شما