شناسهٔ خبر: 19454282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه از انتخابات 96؛

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ حضور شخصیت‌هایی کشوری و لشکری همراه مردم در پای صندوق‌های رای/ حجت الاسلام رئیسی به همراه خانواده پای صندوق رای حاضر شدند+عکس و فیلم

در انتخابات روز جمعه، ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رای اولی هستند.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاست مشرق- در انتخابات روز جمعه، ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر رای اولی هستند.
طبق ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب‌کنندگان باید دارای شرایط ذیل باشند: تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام، عدم جنون.
 طبق ماده ۲۵ قانون انتخابات شوراها، انتخاب‌کنندگان این انتخابات باید دارای شرایط زیر باشند: تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، حداقل سن ۱۸ سال تمام در روز اخذ رأی، سکونت حداقل یک سال در محل اخذ رأی (به استثنای شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت).
اما این ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفری که روز جمعه به شعب اخذ رای مراجعه می‌کنند در صورتیکه واجد شرایط مندرج در ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۲۵ قانون انتخابات شوراها (که در سطور بالا قید شده) باشند، به صرف داشتن شناسنامه و دانستن کد ملی خود می‌توانند رای دهند؛ نکته حائز اهمیت آن است که روز جمعه برای رای دادن نیازی به کارت ملی نیست و صرف داشتن کدملی کفایت می‌کند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت 8 صبح امروز (جمعه 29 اردیبهشت 1396) آغاز می‌شود؛ برای این انتخابات 63 هزار و ۴۲۹ شعبه اخذ رأی تدارک دیده شده است؛ طبق قانون زمان پایان رای گیری ساعت 18 امروز خواهد بود که قطع به یقین با توجه به مشارکت بالای هم وطنان عزیزمان، این مهلت در اکثر شعب انتخاباتی تمدید خواهد شد.

کد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد

وزارت کشور اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه کدهای آنان را در اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آگهی اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری

در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، اسامی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1-آقای سید مصطفی آقامیرسلیم- مشهور به میرسلیم- فرزند سیدجلال-کد نامزد 33
2-آقای حسن روحانی- فرزند اسدالله-کد نامزد55
3-آقای سیدابراهیم رئیس‌الساداتی- مشهور به رئیسی- فرزند سیدحاجی-کدنامزد 66
4-آقای سیدمصطفی هاشمی‌طباء- فرزند سیدابوالقاسم-کدنامزد88
  

برگ رای انتخابات ریاست جمهوری 96

ایرانیان مقیم شرق آسیا آرای خود را به صندوق‌های رای انداختند

رای گیری از ایرانیان مقیم شرق آسیا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت 8 صبح امروز جمعه (به وقت محلی) در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی آغاز شد.

ایرانیان مقیم سه کشور بزرگ شرق آسیا، از نخستین لحظات آغاز رای گیری با حضور در محل شعبه اخذ رای واقع در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران، با انداختن آرای خود به داخل صندوق‌ها، در این حماسه ملی شرکت کردند.
ایرانیان مقیم در کشورهای شرق آسیا به دلیل اختلاف ساعت، امروز بین 3 الی 4 ساعت و نیم زودتر از آغاز ساعت اخذ رای در ایران به پای صندوق های رای رفتند.


دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشورهای ژاپن و کره جنوبی از ساعت 8 صبح به وقت محلی (3:30 به وقت تهران) و در چین نیز از ساعت 8 صبح (4:30 دقیقه به وقت تهران) آغاز شد و حوزه های رای گیری از همان ساعت تعیین شده به سوی هموطنان کشورمان گشوده شد.


در کشورهای کره جنوبی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر سئول میزبان ایرانیان مقیم است و در ژاپن نیز سه شهر توکیو، اوساکا و ناگویا به عنوان حوزه رای گیری در این کشور انتخاب شده اند.


در چین نیز علاوه بر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر پکن؛ سرکنسولگریهای کشورمان در شهرهای شانگهای، گوانگجو و هنگ کنگ نیز به عنوان حوزه های راگیری در این کشور در نظر گرفته شده اند.


مهلت رای گیری در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن تا ساعت 18 به وقت محلی اعلام شده است.اما مسئولان برگزاری انتخابات می گویند در صورت مجوز ستاد انتخابات کشور احتمال تمدید رای گیری به مدت دو ساعت وجود دارد.


براساس گزارش های دریافتی، اعضای هیات اجرایی و نظارت و مسئولان شعبه اخذ رای در شرق آسیا عصر روز گذشته (پنجشنبه) آخرین نشست هماهنگی خود را برای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات برگزار کردند و از یک ساعت پیش از آغاز رسمی رای گیری نیز در محل حضور یافته اند.
بر اساس گزارش رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، این انتخابات در 103 کشور و 132 نمایندگی کشورمان و همچنین 279 شعبه اخذ رای برگزار می شود و 2 میلیون و 500 هزار ایرانی خارج از کشور حائز شرایط رای دادن هستند.

رای گیری از ایرانیان مقیم استرالیا در برخی شهر ها آغاز شد

رای گیری از ایرانیان مقیم استرالیا برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 6 شهر آدلاید، بریزبن، پرث، سیدنی، کانبرا و ملبورن انجام می‌شود. آغاز رای گیری ساعت ۹ به وقت محلی شهرهای مختلف است.

ایرانیان مقیم مالزی پای صندوق های رای رفتند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی ۶ صندوق اخذ رای در کوالالامپور پایتخت، یک شهر شمالی و یک شهر جنوبی مالزی که بیشتر ایرانیان در این مناطق ساکن هستند درنظر گرفته و مستقر کرده است.

ساکنان کوالالامپور پایتخت مالزی از ساعت ۹ صبح به وقت محلی تا ۱۹ با حضور در کنسولگری و یا رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتخاب کاندیدای موردنظر خود در انتخابات ریاست جمهوری اقدام می‌کنند.

سومین صندوق این دوره از انتخابات در مالزی دانشگاه 'یو. ام' در حومه شهر کوالالامپور نیز در همین ساعات میزبان رای دهندگان و دانشجویان ایرانی است.

صندوق شماره چهار به صورت سیار از ساعت ۹ صبح روز جمعه تا ساعت ۱۴ به وقت محلی مالزی در دانشگاه پوترا مالزی 'یو. پی. ام' در ایالت سلانگور و از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در دانشگاه 'لیم کوک وینگ' در 'پوتراجایا' پایتخت سیاسی مالزی مستقر است.

پنجمین صندوق دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز در در دانشگاه فناوری مالزی (یو. تی. ام) شهر جوهور در جنوب این کشور و صندوق شماره ۶ در دانشگاه علوم مالزی (یو. اس. ام) در شهر 'پیننگ' از ساعت ۹ صبح امروز با هدف اخذ رای از ایرانیان ساکن این مناطق مستقر شدند.

اخذ نخستین رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اخذ رای از یک ایرانی مقیم نیوزیلند کلید خورد و هموطنان ایرانی در این کشور واقع در اقیانوس آرام نخستین افرادی بودند که پای صندوق رای رفتند تا رئیس جمهور کشور را انتخاب و سکان هدایت اجرایی کشور را به وی بسپارند.

اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی (۲ بامداد به وقت تهران) در چهار شهر آکلند، کرایست چرچ، ولینگتون و دنیدن آغاز شد و ایرانیان مقیم این کشوز نخستین هموطنان در جهان بودند که پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

نخستین رای در انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون از سوی یک پژوهشگر ایرانی در این دانشگاه به صندوق انداخته شد.

ازدحام در حرم رضوی هم اکنون

با وجود اینکه حدود بیست دقیقه تا آغاز اخذ رای انتخابات مانده است ازدحام جمعیت رای دهندگان در یکی از شعب اخذ رای در حرم رضوی قابل توجه است.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز جمعه( 28 اردیبهشت ماه) در سراسر کشور آغاز شد.

حضور رهبر انقلاب در پای صندوق اخذ رأی و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین لحظات شروع کار رأی گیری در کشور، با حضور در پای صندوق اخذ رأی، به نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری رای دادند.

وزیر کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز (29 اردیبهشت) با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از روند انتخابات کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بازدید کرد.

رای‌گیری از داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دقایقی پیش با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آغاز شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله مکارم شیرازی در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

مرجع تقلید شیعیان آرای خود را در صندوق سیار شماره 549 انداخت.

آیت‌الله نوری همدانی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله نوری همدانی شیرازی در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

آیت‌الله سبحانی رأی خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله سبحانی در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

صف مردم در حسینیه ارشاد تهران

عارف در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم صبح امروز(جمعه 29 اردیبهشت) با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری طی اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرد هیچ شخص و مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

ضمن حمد و سپاس الهی و ارج نهادن به حضور پر شور ملت قهرمان ایران اسلامی، به اطلاع می‌رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر، حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

حضور پرشور مردم پای صندوق های رای

رئیس جمهور برای رای دادن در حسینیه ارشاد حاضر شد

حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز(جمعه-۲۹ اردیبهشت) با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق انداخت.

ستاد نظارت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری واقع در محل شورای نگهبان با سخنان سیامک ره‌پیک معاون امور اجرایی و انتخابات شورای نگهبان کار خود را آغاز کرد.

این ستاد با ستادهای استانی در ارتباط است و هر گونه تخلف و ناامنی و مشکلاتی مانند تعرفه و امثالهم از سوی ستادهای استانی به این ستاد مرکزی گزارش می‌شود.

جهانگیری هم رای داد

اسحاق جهانگیری کاندیدای انصراف داده از رقابت‌های انتخاباتی با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

هاشمی‌طبا رای خود را به صندوق انداخت

سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز(جمعه 29 اردیبهشت) رای خود را در مدرسه شهید قاسم زاده در خیابان شهید عراقی به صندوق انداخت.

وزیر دفاع از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ستادانتخابات حضور یافت.

وی ضمن بازدید از ستاد انتخابات کشور، از نزدیک در جریان روند برگزاری انتخابات قرار گرفت.

تامین امنیت کامل انتخابات توسط نیروهای مسلح

حسین دهقان در جمع خبرنگاران گفت: از ساعات اولیه شروع اخذ رای در شهرهای مختلف شاهد حضور چشمگیر شهروندان در پای صندوق رای هستیم. مردم آمدند که سرنوشت خوبی را برای خودشان رقم بزنند و این را می توان  از حضور گسترده شان دریافت کرد.

وزیر دفاع با اشاره تامین امنیت کامل برای برپایی انتخابات اظهار کرد: نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی به طور کامل انتخابات را پوشش داده تا امنیت کشور در روز انتخابات با هیچ خللی مواجه نشود. 

وی با بیان اینکه انتخابات آرامی را در امنیت کامل شاهد خواهیم بود،خاطر نشان کرد: اقدامات امنیتی در سراسر کشور برقرار بوده  تا امروز انتخابات آرامی را داشته باشیم.

تاکنون گزارشی از اشکال در دستگاههای رای گیری الکترونیک نیامده است

محمد محمودی شاه نشین رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان اظهار کرد: از آغاز رای گیری تاکنون گزارشی از اشکال دستگاههای رای گیری الکترونیک مبنی بر معیوب بودن و یا کار نکردن آن‌ها برای ما نیامده است.

وی افزود: بعد از ظهر دیروز از دو سه شهر تهران گزارش شد که دستگاههایشان به روز رسانی نشده و آمادگی ندارند؛ به همین دلیل، اخطاری را به وزارت کشور دادیم و جلسه‌ای گذاشتیم و ساعت ۲۴ شب گذشته مشکل حل شد.

محمودی شاه نشین در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بروز اشکال در دستگاههای رای گیری الکترونیک، سریعا رای گیری به شیوه دستی تبدیل می‌شود.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امام‌جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی خود را در صندوق انداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری آرای خود را در صندوق سیار شماره ۵۴۹ انداخت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در قم رأی خود را در صندوق انداخت.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

نمایندگان «رئیسی» و «روحانی» به هیئت نظارت بر انتخابات معرفی شدند

نمایندگان دو تن از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان حضور یافتند.

محمدرضا صادق به نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و حسین طلا نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یافتند.

براساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار تسنیم، سیدمصطفی هاشمی‌طباء و سیدمصطفی میرسلیم نماینده‌ای را برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی نکرده‌اند.

نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با استقرار در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، آرای کاندیداهای خود را رصد کرده و شکایات احتمالی از وضعیت روند انتخابات را می‌توانند مستقیما به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

اعلام‌ راه‌های دریافت‌ گزارش تخلفات انتخاباتی

هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای، راه‌های دریافت گزارش مستند تخلفات انتخاباتی را اعلام‌کرد.

در دومین اطلاعیه این‌هیئت آمده است: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمادگی‌خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طریق زیر اعلام‌می‌کند:

۱. شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۲۸۶-۴

۲. تلفن‌گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جات دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.

۳. پست الکترونیکی به آدرس:  info@shora-gc.ir

۴. آدرس پستی: تهران٬ خ امام خمینی(ره)٬ روبه روی دانشکده افسری امام علی(ع)- خ فلسطین جنوبی- شورای نگهبان.

دوازدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۲)

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.


اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ظریف رأی خود را به صندوق انداخت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر به صندوق انداخت. 

اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

سیزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (13)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود . همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات اخذ رای، در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور

رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابت کشور منتشر شد که به به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (14)

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی 2 ساعت تمدید شد

در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را 2 ساعت دیگر تمدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن به هر دو انتخابات جاری را ندارند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 15 خود آورده است: اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارند و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص در هر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند.

مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله آملی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ آرا، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (16)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ تشکیل صف‌های طولانی مقابل شعبه‌های اخذ رای

حاضر در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر تهران، حاکی از حضور گستره و پرشور مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات است.

 تنها پس از گذشت 3 ساعت از آغاز فرآیند اخذ رای، مردم با حضور حد اکثری در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.

حضور مردم در صف‌های طولانی در مقابل شعبه‌ها نشان دهنده مشارکت بالای مردم در دوازدهمین دوره انتخابت ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

عدم درج مُهر بر روی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر

مستقر در حوزه‌های اخذ رای، برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای "باطله" محسوب می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده است.

روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:  با توجه به گزارشاتی که از اولین ساعات اولیه صبح از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به دستمان رسیده آمارها و گزارشات نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور نیز از ساعات اولیه صبح در حوزه‌های رای گیری در سفارتخانه‌های ایران حضور چشمگیر یافته و رای خود را به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

شرکت آیت الله هاشمی شاهرودی در انتخابات

آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت


علی لاریجانی لحظاتی پیش با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان امامزاده ابراهیم (ع) شهر قم، در انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کرد.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

ضمن حمد و سپاس الهی و ارج نهادن به حضور پر شور ملت قهرمان ایران اسلامی، به اطلاع می‌رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر، حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

هیأت مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری

این ستاد با ستادهای استانی در ارتباط است و هر گونه تخلف و ناامنی و مشکلاتی مانند تعرفه و امثالهم از سوی ستادهای استانی به این ستاد مرکزی گزارش می‌شود.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

آیت‌الله حسینی بوشهری آرای خود را در صندوق سیار شماره ۵۴۹ انداخت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در قم رأی خود را در صندوق انداخت.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

نمایندگان «رئیسی» و «روحانی» به هیئت نظارت بر انتخابات معرفی شدند

نمایندگان دو تن از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان حضور یافتند.

محمدرضا صادق به نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و حسین طلا نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یافتند.

براساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار تسنیم، سیدمصطفی هاشمی‌طباء و سیدمصطفی میرسلیم نماینده‌ای را برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی نکرده‌اند.

نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با استقرار در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، آرای کاندیداهای خود را رصد کرده و شکایات احتمالی از وضعیت روند انتخابات را می‌توانند مستقیما به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

اعلام‌ راه‌های دریافت‌ گزارش تخلفات انتخاباتی

هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای، راه‌های دریافت گزارش مستند تخلفات انتخاباتی را اعلام‌کرد.

در دومین اطلاعیه این‌هیئت آمده است: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمادگی‌خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طریق زیر اعلام‌می‌کند:

۱. شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۲۸۶-۴

۲. تلفن‌گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جات دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.

۳. پست الکترونیکی به آدرس:  info@shora-gc.ir

۴. آدرس پستی: تهران٬ خ امام خمینی(ره)٬ روبه روی دانشکده افسری امام علی(ع)- خ فلسطین جنوبی- شورای نگهبان.

دوازدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۲)

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.


اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ظریف رأی خود را به صندوق انداخت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر به صندوق انداخت. 

اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

سیزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (13)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود . همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات اخذ رای، در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور

رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابت کشور منتشر شد که به به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (14)

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی 2 ساعت تمدید شد

در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را 2 ساعت دیگر تمدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن به هر دو انتخابات جاری را ندارند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 15 خود آورده است: اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارند و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص در هر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند.

مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله آملی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ آرا، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (16)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ تشکیل صف‌های طولانی مقابل شعبه‌های اخذ رای

حاضر در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر تهران، حاکی از حضور گستره و پرشور مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات است.

 تنها پس از گذشت 3 ساعت از آغاز فرآیند اخذ رای، مردم با حضور حد اکثری در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.

حضور مردم در صف‌های طولانی در مقابل شعبه‌ها نشان دهنده مشارکت بالای مردم در دوازدهمین دوره انتخابت ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

عدم درج مُهر بر روی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر

مستقر در حوزه‌های اخذ رای، برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای "باطله" محسوب می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده است.

روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:  با توجه به گزارشاتی که از اولین ساعات اولیه صبح از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به دستمان رسیده آمارها و گزارشات نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور نیز از ساعات اولیه صبح در حوزه‌های رای گیری در سفارتخانه‌های ایران حضور چشمگیر یافته و رای خود را به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

شرکت آیت الله هاشمی شاهرودی در انتخابات

آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت


علی لاریجانی لحظاتی پیش با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان امامزاده ابراهیم (ع) شهر قم، در انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کرد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین ساعت آغاز انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در قم رأی خود را در صندوق انداخت.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین دقایقی قبل در مسجدالنبی نارمک رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صندوق انداخت.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

نمایندگان «رئیسی» و «روحانی» به هیئت نظارت بر انتخابات معرفی شدند

نمایندگان دو تن از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان حضور یافتند.

محمدرضا صادق به نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و حسین طلا نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یافتند.

براساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار تسنیم، سیدمصطفی هاشمی‌طباء و سیدمصطفی میرسلیم نماینده‌ای را برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی نکرده‌اند.

نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با استقرار در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، آرای کاندیداهای خود را رصد کرده و شکایات احتمالی از وضعیت روند انتخابات را می‌توانند مستقیما به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

اعلام‌ راه‌های دریافت‌ گزارش تخلفات انتخاباتی

هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای، راه‌های دریافت گزارش مستند تخلفات انتخاباتی را اعلام‌کرد.

در دومین اطلاعیه این‌هیئت آمده است: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمادگی‌خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طریق زیر اعلام‌می‌کند:

۱. شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۲۸۶-۴

۲. تلفن‌گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جات دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.

۳. پست الکترونیکی به آدرس:  info@shora-gc.ir

۴. آدرس پستی: تهران٬ خ امام خمینی(ره)٬ روبه روی دانشکده افسری امام علی(ع)- خ فلسطین جنوبی- شورای نگهبان.

دوازدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۲)

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.


اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ظریف رأی خود را به صندوق انداخت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر به صندوق انداخت. 

اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

سیزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (13)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود . همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات اخذ رای، در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور

رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابت کشور منتشر شد که به به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (14)

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی 2 ساعت تمدید شد

در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را 2 ساعت دیگر تمدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن به هر دو انتخابات جاری را ندارند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 15 خود آورده است: اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارند و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص در هر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند.

مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله آملی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ آرا، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (16)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ تشکیل صف‌های طولانی مقابل شعبه‌های اخذ رای

حاضر در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر تهران، حاکی از حضور گستره و پرشور مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات است.

 تنها پس از گذشت 3 ساعت از آغاز فرآیند اخذ رای، مردم با حضور حد اکثری در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.

حضور مردم در صف‌های طولانی در مقابل شعبه‌ها نشان دهنده مشارکت بالای مردم در دوازدهمین دوره انتخابت ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

عدم درج مُهر بر روی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر

مستقر در حوزه‌های اخذ رای، برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای "باطله" محسوب می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده است.

روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:  با توجه به گزارشاتی که از اولین ساعات اولیه صبح از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به دستمان رسیده آمارها و گزارشات نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور نیز از ساعات اولیه صبح در حوزه‌های رای گیری در سفارتخانه‌های ایران حضور چشمگیر یافته و رای خود را به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

شرکت آیت الله هاشمی شاهرودی در انتخابات

آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت


علی لاریجانی لحظاتی پیش با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان امامزاده ابراهیم (ع) شهر قم، در انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کرد.

پدر شهید مصطفی احمدی‌روشن (از شهدای هسته‌ای) در همین مسجد رأی خود را به صندوق انداخت.

نمایندگان «رئیسی» و «روحانی» به هیئت نظارت بر انتخابات معرفی شدند

نمایندگان دو تن از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در محل هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مستقر در شورای نگهبان حضور یافتند.

محمدرضا صادق به نمایندگی از حجت‌الاسلام حسن روحانی و حسین طلا نیز به نمایندگی از حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یافتند.

براساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار تسنیم، سیدمصطفی هاشمی‌طباء و سیدمصطفی میرسلیم نماینده‌ای را برای حضور در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی نکرده‌اند.

نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با استقرار در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، آرای کاندیداهای خود را رصد کرده و شکایات احتمالی از وضعیت روند انتخابات را می‌توانند مستقیما به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

اعلام‌ راه‌های دریافت‌ گزارش تخلفات انتخاباتی

هیئت‌مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور اطلاعیه‌ای، راه‌های دریافت گزارش مستند تخلفات انتخاباتی را اعلام‌کرد.

در دومین اطلاعیه این‌هیئت آمده است: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آمادگی‌خود را جهت دریافت گزارش‌های مستند و مستدل عموم مردم از طریق زیر اعلام‌می‌کند:

۱. شماره تلفن‌های ۶۴۳۶۲۸۶-۴

۲. تلفن‌گویا به شماره ۶۶۴۰۱۰۱۲ جات دریافت پیام‌های صوتی و نمابر.

۳. پست الکترونیکی به آدرس:  info@shora-gc.ir

۴. آدرس پستی: تهران٬ خ امام خمینی(ره)٬ روبه روی دانشکده افسری امام علی(ع)- خ فلسطین جنوبی- شورای نگهبان.

دوازدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور منتشر شد که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۲)

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.


اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ظریف رأی خود را به صندوق انداخت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر به صندوق انداخت. 

اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

سیزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (13)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود . همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات اخذ رای، در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور

رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابت کشور منتشر شد که به به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (14)

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی 2 ساعت تمدید شد

در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را 2 ساعت دیگر تمدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن به هر دو انتخابات جاری را ندارند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 15 خود آورده است: اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارند و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص در هر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند.

مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله آملی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ آرا، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (16)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ تشکیل صف‌های طولانی مقابل شعبه‌های اخذ رای

حاضر در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر تهران، حاکی از حضور گستره و پرشور مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات است.

 تنها پس از گذشت 3 ساعت از آغاز فرآیند اخذ رای، مردم با حضور حد اکثری در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.

حضور مردم در صف‌های طولانی در مقابل شعبه‌ها نشان دهنده مشارکت بالای مردم در دوازدهمین دوره انتخابت ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

عدم درج مُهر بر روی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر

مستقر در حوزه‌های اخذ رای، برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای "باطله" محسوب می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده است.

روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:  با توجه به گزارشاتی که از اولین ساعات اولیه صبح از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به دستمان رسیده آمارها و گزارشات نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور نیز از ساعات اولیه صبح در حوزه‌های رای گیری در سفارتخانه‌های ایران حضور چشمگیر یافته و رای خود را به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

شرکت آیت الله هاشمی شاهرودی در انتخابات

آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت


علی لاریجانی لحظاتی پیش با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان امامزاده ابراهیم (ع) شهر قم، در انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (۱۲)

به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تأکید می‌نماید، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی، روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد مورد عمل قرار دهند.


اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات کشور است و رعایت آن الزامی می‌باشد.

ظریف رأی خود را به صندوق انداخت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دقایقی قبل با حضور در حسینیه جماران رأی خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر به صندوق انداخت. 

اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد انتخابات کشور آمده است؛ کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

سیزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (13)

به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می رساند، کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود . همچنین اگر در طول زمان رأی گیری َآثار تبلیغاتی از رأی دهندگان در شعبه باقی بماند ، آنها را نیز امحاء نمایند.

 صبح امروز جمعه (۲۹ اردیبهشت‌ماه) سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین ساعات اخذ رای، در مسجد قبای تهران رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور

رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابت کشور منتشر شد که به به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (14)

به اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه‌های انتخابیه‌ای که همزمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و یا میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار می نمایند، توصیه می‌شود اولاً به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند. ثانیاً توجه داشته باشند که برگ‌های رأی هر انتخابات درصندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی 2 ساعت تمدید شد

در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را 2 ساعت دیگر تمدید کردند.

اطلاعیه شماره ۱۵ ستاد انتخابات کشور

ستاد انتخابات کشور تأکید کرد که رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن به هر دو انتخابات جاری را ندارند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 15 خود آورده است: اعضای محترم شعب و نمایندگان فرماندار توجه نمایند با توجه به همزمانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رأی‌دهندگان هیچ الزامی برای رأی دادن در هر دو انتخابات جاری را ندارند و ایشان مخیّرند بنا به تشخیص در هر یک از انتخابات جاری نسبت به رأی دادن اقدام نمایند.

مقتضی است اقدام مغایر صورت نپذیرد.

رئیسی رأی خود را به صندوق انداخت

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دقایقی قبل در مسجد جامع ارشاد واقع در شهرری رأی خود را به صندوق انداخت.

رئیس قوه قضائیه رای خود را به صندوق انداخت

آیت الله آملی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ آرا، رای خود را به صندوق انداخت.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور

افراد بی‌سواد، روشندلان، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند.

اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اطلاعیه شماره (16)


اعضای محترم شعبه اخذ رای و نمایندگان فرماندار توجه نمایند ، افراد بی‌سواد ، روشندلان ، یا افرادی که به هر دلیل قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌توانند از فرد مورد اعتماد همراه خود برای نوشتن برگ رای استفاده کنند .

مشارکت بالای مردم در ساعات اولیه انتخابات/ تشکیل صف‌های طولانی مقابل شعبه‌های اخذ رای

حاضر در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر تهران، حاکی از حضور گستره و پرشور مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات است.

 تنها پس از گذشت 3 ساعت از آغاز فرآیند اخذ رای، مردم با حضور حد اکثری در شعبه‌های اخذ رای در سطح شهر حاضر شده و رای خود را به صندوق انداختند.

حضور مردم در صف‌های طولانی در مقابل شعبه‌ها نشان دهنده مشارکت بالای مردم در دوازدهمین دوره انتخابت ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستاست.

عدم درج مُهر بر روی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر

مستقر در حوزه‌های اخذ رای، برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای "باطله" محسوب می‌شود.

شورای نگهبان به‌عنوان ناظر انتخابات هنوز نظری در این خصوص ارائه نداده است.

روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی از مشارکت انتخاباتی ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:  با توجه به گزارشاتی که از اولین ساعات اولیه صبح از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به دستمان رسیده آمارها و گزارشات نشان می‌دهد ایرانیان خارج از کشور نیز از ساعات اولیه صبح در حوزه‌های رای گیری در سفارتخانه‌های ایران حضور چشمگیر یافته و رای خود را به صندوق‌های رأی ریخته‌اند.

شرکت آیت الله هاشمی شاهرودی در انتخابات

آیت الله هاشمی شاهرودی در بیمارستان رای خود را به صندوق انداخت.

علی لاریجانی رأی خود را به صندوق انداخت


علی لاریجانی لحظاتی پیش با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان امامزاده ابراهیم (ع) شهر قم، در انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شرکت کرد.

نظر شما