شناسهٔ خبر: 19453623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتخابات در قاب بین الملل/ حضور گسترده ایرانیان

با آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، ایرانیان مقیم خارج از کشور حضور گسترده ای در پای صندوق های رای دارند

صاحب‌خبر -

گزارش های اختصاصی سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از حماسه حضور ایرانیان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر جهان.

ترکیه 

­ایرانیان مقیم استانبول پرشور در پای صندوق های رای حضور یافته اند. ساعتی، پیش از شروع رسمی انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری کشورمان ، بیش از یکصد نفر از هموطنانمان در استانبول در مقابل سرکنسولگری محل اخذ رای صف کشیده بودند.

تاجیکستان 


رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان همچنین شهر راغون از ساعت هشت صبح به وقت محلی ( هفت و سی دقیقه به وقت تهران ) آغاز شد

جمهوری آذربایجان 

 ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان از آغازین ساعات امروز با حضور در  ساختمان شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو   از ساعت هشت صبح به وقت محلی   آرای خود را به  صندوق های اخذ رای می اندازند
به این منظور یک شعبه اخذ رای در باکو  دایر است .
در جمهوری خود مختار نخجوان هم یک شعبه اخذ رای برای جمع آوری آرای ایرانیان مقیم  پیش بینی شده است.سفیر ایران در باکو جمهوری آذربایجان گفت ورزشکاران ایرانی حاضر در بازی های کشورهای اسلامی می توانند رای خود را در کنسولگری به صندوق بیاندازند.
 «جواد جهانگیرزاده» درباره اقدامات سفارت ایران در باکو برای مشارکت مردم ایران در این کشور گفت یک صندوق در باکو  و یک صندوق در نخجوان برای ایرانیان مقیم در نظر گرفته شده است. 
وی افزود: هماهنگی های لازم برای انتقال ورزشکاران از دهکده بازی ها به کنسولگری فراهم شده است. 

پاکستان

 در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنج شعبه اخذ رای برای رای گیری از ایرانیان مقیم  پاکستان در شهرهای اسلام آباد ، کراچی ، لاهور ، کویته و پیشاور اختصاص یافته است.
در اسلام آباد ، صندوق اخذ رای در سفارت جمهوری اسلامی ایران و در شهرهای های پیشاور ، کراچی ، کویته و لاهور مراکز ایالات خیبر پختونخوا ، سند ، بلوچستان و پنجاب پاکستان در سرکنسولگری های کشورمان در این شهرها مستقر است. 
پیش بینی می شود 800 تا هزار ایرانی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری ، در پاکستان امروز پای صندوق های رای حاضر شوند. 
ایرانیان خارج از کشور در صورت همراه نداشتن شناسنامه یا کارت ملی می توانند برای رای دادن از گذرنامه معتبر استفاده کنند.
هند

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت هشت صبح به وقت محلی (7 صبح به وقت ایران ) در هند آغاز شد.  9 شعبه اخذ رای ثابت و سیار در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آرای ایرانیان مقیم هند را جمع آوری می کنند. دهلی نو ، بمبیی ، پونا ، حیدرآباد ، بنگلور ، میسور ، چندیگر و علیگر از شهرهای هند است که صندوق های ثابت و سیار انتخابات مستقر هستند.
انتخابات بر اساس قانون از ساعت 8 صبح آغاز شده است و تا 18 ادامه خواهد داشت.
چین 

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز  29 اردیبهشت برابر با 19 ماه می در محل سفارت ایران در شهر پکن به عنوان پایتخت و سه شهر دیگر این کشور آغاز شد.

بر این اساس علاوه بر سفارت ایران در پکن، سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران واقع در شهرهای شانگهای، گوانگ جو و هنگ کنگ نیز میزبان ایرانیان مقیم کشور چین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی با استقرار 6 صندوق رای گیری از ساعت 9 صبح به وقت محلی رای گیری از ایرانیان را آغاز کرد.
مالزی                                       
رای گیری از ایرانیان در کشورهای جنوب شرق آسیا برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد                              
چهار صندوق اخذ رای در کوالالامپور و دو صندوق در شهرهای پیننگ و جوهور مستقر شده و رای گیری تا ساعت 19 روز جمعه 29 اردیبهشت به وقت مالزی ادامه خواهد داشت.
سفارتخانه های ایران در اندونزی، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، نیز اقدام به اخذ رای از ایرانیان مقیم کردند.

نیوزیلند    

*یک ایرانی ساکن نیوزیلند به عنوان نخستین رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری 96 رای خود را به صندوق انداخت.


با توجه به  اختلاف زمانی هفت ساعت و نیم ایران و نیوزیلند رای گیری در شهر ولینگتون و در یکی از دانشگاه های این شهر در ساعت 9 و نیم به  وقت با محلی آغاز شد و حاضران پای این صندوق نخستین ایرانیانی هستند که در انتخابات این دوره مشارکت می کنند.

رای گیری از ایرانیان مقیم نیوزیلند برای انتخابات ریاست جمهوری در چهار شهر 'آکلند'، 'کرایست چرچ'، 'ولینگتون' و 'دنیدن' انجام  شد و دقایقی قبل نیز به پایان رسید.
تا دو ساعت پس از پایان وقت اداری رسمی نیوزیلند رای گیری از ایرانیان ادامه پیدا خواهد کرد.
استرالیا

رای گیری از ایرانیان مقیم استرالیا در برخی شهرها آغاز شد
رای گیری از ایرانیان استرالیا برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 6 شهر آدلاید، بریزبن، پرث، سیدنی، کانبرا و ملبورن انجام می شود. آغاز رای گیری ساعت 9 به وقت محلی شهرهای مختلف است.

ژاپن
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ژاپن از ساعت هشت صبح امروز آغاز شد
ایرانیان مقیم ژاپن در توکیو،  اوساکا و ناگویا از ساعت هشت پای صندوق های رای حاضر شدند و رای خود را به صندوق می ریزند. 
رای گیری در توکیو از ساعت 8 تا 18، در اوساکا از ساعت 10 تا 13 و در حوزه ناگویا از ساعت 15 الی 18 خواهد بود. 

قرقیزستان
انتخابات در جمهوری قرقیزستان آغاز شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آلماتی رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شهر بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان در ساعت هشت بامداد به وقت محلی (شش و سی دقیقه به وقت تهران) آغازشد.
ایرانیان مقیم قرقیزستان در شهر بیشکک در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران آرای خود را به صندوق خواهند انداخت.
براساس اعلام این رای گیری تا ساعت هجده ادامه دارد.

قزاقستان
آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان
 درهای دو حوزه اخذ رای در جمهوری قزاقستان در ساعت هشت بامداد به وقت محلی (شش و سی دقیقه به وقت تهران) گشوده شد.
ایرانیان مقیم در شهر آستانه پایتخت قزاقستان در محل سفارت و در شهر آلماتی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران آرای خود را به صندوق خواهند انداخت.
براساس اعلام این رای گیری تا ساعت هجده ادامه دارد.

نظر شما