شناسهٔ خبر: 19435005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمادگی سفارتخانه‌های ایران برای برگزاری انتخابات

نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از هموطنان ایرانی مقیم این کشورها دعوت کردند، سهم خود را در اعتلاء و پیشرفت کشورمان ایفا کنند.

صاحب‌خبر -
آمادگی سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف برای برگزاری انتخاباتبه گزارش خبرنگاران سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما سفارتخانه های  جمهوری اسلامی ایران در جمهوری چک ، ایرلند ، سوئیس ، افغانستان ، پاکستان ،  فرانسه و چین برای اخذ آرای اتباع ایرانی مقیم این کشورها، اعلام آمادگی کردند.
بر اساس این گزارش نمایندگیهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران  در بیانیه های جداگانه ای  با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در نظام مردم سالاری دینی ایران، از هموطنان ایرانی مقیم این کشورها  دعوت کردند با حضور شکوهمند و گسترده دردوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، سهم خود را در اعتلاء و پیشرفت کشورمان ایفا کنند.

سوئیس
سفارت ایران در سوییس اعلام کرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران همزمان با دیگر نقاط جهان، در این کشور نیز در سه حوزه برن، زوریخ و ژنو برگزار می شود.
در اطلاعیه سفارت ایران در برن سوییس امده است: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت 9 بامداد لغایت 18 برگزار می شود. 
در این اطلاعیه محل سفارت ایران در برن، نمایندگی دائم ایران در شهر ژنو و مرکز فرهنگی ایران در شهر زوریخ به عنوان حوزه های رای گیری در سوئیس اعلام شده است. 
براساس این اطلاعیه هموطنان مقیم سوییس می توانند با در دست داشتن شناسنامه یا کارت ملی و یا گذرنامه ایرانی با حضور در یکی از این سه حوزه در رای گیری شرکت کنند.

جمهوری چک
سفارت جمهوری اسلامی ایران در پراگ نیز در بیانیه ای اعلام کرد: آمادگی دارد از ساعت 8 صبح تا 18 روز جمعه 29 اردیبهشت میزبان هموطنان عزیز ایرانی جهت اخذ آراء آنها باشد.

ایرلند 
سفیر کشورمان در ایرلند نیز از اجرای تمهیدات لازم برای فراهم کردن مشارکت هموطنان حاضر در این کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد .
جواد کچوئیان با تاکید بر آمادگی ها برای برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات پیش رو برای  تبلور جلوه زیبای همبستگی ملی و مشارکت عمومی گفت: بی شک برگزاری انتخابات با شکوه و حضور گسترده مردم آثار مثبت فراوان منطقه ای و جهانی برای ملت بزرگ ایران در پی خواهد داشت.
وی افزود: برای فراهم کردن شرایط حضور ایرانیان حاضر در ایرلند در چند روز اخیر به شیوه های الکترونیکی و فیزیکی در مراکز عمده تجمع و حضور ایرانیان اطلاع رسانی شده است تا روز انتخابات بتوانند با حضور در محل سفارت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشومان مشارکت کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند گفت : با توجه به اینکه روز رای گیری در ایرلند روز کاری است اطلاع رسانی شده است تا دانشجویان و سایر هموطنان از هشت صبح روز جمعه 29 اردیبهشت تا ساعت 19 به وقت محلی برای مشاکت در انتخابات بتوانند پای صندوق رای حاضر شوند. 
وی افزود: برای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات در ایرلند همچنین هماهنگی های لازم با مقامات سیاسی و انتظامی این کشور انجام شده است و افراد دارای 18 سال تمام ، با داشتن پاسپورت یا شناسنامه ایرانی معتبر می توانند در انتخابات شرکت کنند. 
کچوئیان گفت : برای حضور پای صندوق آرا نیز افراد از میان دانشجویان و معتمدان برگزیده شدند.
وی جمعیت ایرانیان مقیم ایرلند را حدود  دو هزار نفر اعلام و اضافه کرد : سیصد نفر آنان را دانشجویان تشکیل می دهند. 

افغانستان
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز  برای برگزاری دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: اتباع ایرانی مقیم افغانستان می توانند روز جمعه 29 اردیبهشت با حضور در این سفارت در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
انتخابات ریاست جمهوری در سفارت ایران ساعت 8 صبح آغاز می شود و تا ساعت 18 ادامه می یابد.
پیش از این نیز سفارت ایران در کابل  میزبان برگزاری انتخابات های گذشته ریاست جمهوری بود.

پاکستان
همچنین ایرانیان مقیم پاکستان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه به عنوان جشن ملی ایرانیان آماده شده اند.
برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنج شعبه اخذ رای در پاکستان در شهرهای اسلام آباد ، کراچی ، لاهور ، کویته و پیشاور پیش بینی شده و اعضای هیات های اجرایی و نظارت در هر یک از این شهرها مشخص شده است.
در اسلام آباد، صندوق اخذ رای در سفارت جمهوری اسلامی ایران و در شهرهای های پیشاور، کراچی، کویته و لاهور مراکز ایالات خیبرپختونخوا ، سند ، بلوچستان و پنجاب پاکستان در سرکنسولگری های کشورمان در این شهرها مستقر خواهد شد. 
پیش بینی می شود 800 تا هزار ایرانی واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری در پاکستان پای صندوق های رای خواهند آمد. 

فرانسه 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه از آمادگی این نمایندگی برای برگزاری انتخاباتی با شکوه تر از دوره های گذشته با حضور هموطنان ایرانی در پای صندوق های رای تدارک دیده شده در فرانسه خبر داد.
علی آهنی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات 29 اردیبهشت گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران یک رخداد بسیار مهم و تعیین کننده سرنوشت کشور است به همین خاطر حضور فعال و گسترده رای دهندگان بسیار حائز اهمیت و در واقع ضامن اقتدار و انسجام ملی است.
وی افزود: وظیفه ما در سفارتخانه ها و کنسولگری ها این است که بتوانیم شرایط را برای هموطنانمان در خارج از کشور تسهیل کنیم تا بتوانند به راحتی در محل اخذ رای حاضر شوند و رای خود را بدهند چرا که بهرحال هر یک از آراء این افراد تعیین کننده است.
آهنی گفت: در این راستا بر خلاف سنوات گذشته که فقط در سفارت جمهوری اسلامی ایران صندوق رای دائر بود امسال یک صندوق رایی هم در شهر کن برای اخذ رای از هموطنانی که در منطقه جنوب فرانسه ساکن هستند و تراکم بیشتری نسبت به دیگر مناطق دارد و فاصله شان از پاریس دورتر است در نظر گرفته ایم.
وی افزود:صندوق اخذ رای در شهر کن در جنوب فرانسه بنابه درخواست و ابراز علاقه تعداد زیادی از جامعه هنری ایران که در فستیوال فیلم کن حضور دارند پیش بینی شده  چراکه روز رای گیری با برگزاری این فستیوال هم زمان شده است.
سفیر ایران در فرانسه گفت: اطلاع رسانی وسیعی را از طریق ایمیل و پیامک و درج اطلاعیه در سایت سفارت داشته ایم تا هموطنان بتوانند با در دست داشتن مدارک لازم که همانا گذرنامه معتبر یا شناسنامه به همراه شماره کد ملی است  در روز رای گیری حاضر شوند و رای شان را به داخل صندوق بیاندازند . ما از این جهت خوشحال و خوشبین هستیم و امیدواریم شاهد حضور فعال هموطنانمان باشیم.
آهنی با اشاره به درخواست های و مراجعات زیاد از سوی هموطنان برای پیش بینی صندوق های اخذ رای در دیگر مناطق فرانسه افزود: با توجه به شرایط فوق العاده ای که در فرانسه حاکم است و مسافت ها و امکاناتی که باید فراهم شود عملا امکان پاسخ گویی به این درخواستها نبوده است ولی ما سعی مان بر این است که میزان زمان رای گیری را در حد امکان تمدید کنیم تا افرادی که می خواهند از فاصله های دورتر خودشان را به پاریس برسانند این امکان برایشان فراهم شود.
وی در خصوص افراد حاضر در پای صندوق های اخذ رای در فرانسه گفت: بر اساس مقررات و قوانین مربوطه؛ افرادی از هیات نظارت و نمایندگان شورای نگهبان به همراه اعضای هیات اجرایی مشخص شده اند که با همکاری دیگر دوستان صندوق های اخذ رای را دائر خواهیم کرد تا در زمان کوتاهتری که وقت هموطنان گرفته نشود بتوانند کار رای دهندگان را انجام دهند.
آهنی همچنین درباره زمان شمارش آراء و نحوه ارسال آن به تهران افزود: زمانیکه صندوق های اخذ رای با حضور اعضای هیات نظارت و اجرایی بسته شود شمارش آراء شروع خواهد شد و بلافاصله بعد از اتمام شمارش آراء، با تهیه فرم های مربوطه و صورت جلسه ای که لازم است انجام شود نتیجه را به تهران منتقل می کنیم تا بتوانند در مجموعه آراء لحاظ کنند.

چین 
سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین هم در بیانیه ای اعلام کرد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه 29 اردیبهشت در محل سفارت در پکن پایتخت و سه شهر دیگر چین برگزار می شود.
بر این اساس علاوه بر سفارت ایران در پکن ، سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در شهرهای شانگهای ، گوانگ جو و هنگ کنگ نیز میزبان ایرانیان مقیم چین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود . 
همچنین ساعت آغاز انتخابات 8 صبح و ساعت پایان نیز 18 اعلام شده است.
براساس بیانیه سفارت کشورمان در چین ، همه شرکت کنندگان برای شرکت در انتخابات باید با در دست داشتن کارت ملی و در غیر این صورت با گذرنامه معتبر ایرانی خود در محل اخذ رای حاضر شوند.
انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخابات کشورمان است که همزمان در خارج از کشور نیز برگزار می شود. 
بنا بر اعلام  رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور  304 شعبه رای گیری آرای هموطنان را در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 103 کشور جهان و 133 نمایندگی جمع آوری خواهد کرد.

نظر شما