شناسهٔ خبر: 1939590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار سفیر جدید ایتالیا؛

رییس جمهوری: ایتالیا می تواند در رسیدن به توافق جامع هسته ای نقش آفرینی کند

تهران- ایرنا- رییس جمهوری گفت: ایتالیا در گذشته برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نقش مثبتی ایفا کرده و اینک نیز با جایگاه شاخص تری که دارد‏ می تواند در رسیدن به توافق جامع در مساله هسته ای بین ایران و طرف های غربی نقش آفرینی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت السلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه پس از دریافت استوارنامه «مائورو کنچاتوری» سفیر جدید ایتالیا در تهران افزود: ایتالیا به عنوان عضوی مهم در اتحادیه اروپا همواره نقش پیش برنده ای در روابط بین ایران و اروپا داشته است.

وی اظهار داشت: امروز بسیاری از شرکت های کشورهای بین المللی و اروپایی مشغول مذاکره برای انعقاد قرارداد همکاری اقتصادی و تجاری با ایران هستند و ایتالیا نیز می تواند با توجه به روابط گسترده اقتصادی و صنعتی خود با ایران در گذشته، در این زمینه فعال و از فرصت موجود استفاده کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران و ایتالیا همواره پل ارتباطی مناطق شرق و غرب دنیا بوده اند، ظرفیت های موجود دو کشور برای توسعه روابط در عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی را چشمگیر توصیف کرد.

روحانی با اشاره به سابقه فرهنگی بسیار کهن و روابط دوستانه دو کشور گفت: ایتالیا در جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده است و امروز نیز باید بتوانیم مشکلات پیش روی گسترش روابط را کنار زده و سطح این روابط را به جایگاه شایسته ارتقا دهیم.

روحانی با اشاره به وجود ناامنی در منطقه و برخی کشورهای همسایه گفت: امروز افراطی گری و تروریسم به صورت یک مشکل فرامنطقه ای و جهانی رخ داده که برای مقابله با آن باید همه کشورها با یکدیگر همفکری و همکاری کنند.

وی اظهار داشت: کمک به حل این معضل نیز می تواند یکی از موضوعات گفت وگو میان ایران و ایتالیا باشد.

«مائورو کنچاتوری» سفیر جدید ایتالیا نیز در این دیدار با تسلیم اعتبار نامه خود به رییس جمهوری اظهار داشت: ایران و ایتالیا در برهه کنونی و منبعث از روابط دیرینه خود در آستانه تحولی بزرگ قرار دارند.

کنچاتوری با اشاره به اینکه «ایران و ایتالیا در بستر کهن تاریخ خود همواره گهواره امپراطوری های بزرگ فرهنگی بوده اند»، اضافه کرد: دو کشور همواره نقش بسزایی در تقویت ارتباطات جهانی داشته اند و امروز نیز با اتکا به این سابقه توان برقراری پیوند میان محیط های جغرافیایی و فرهنگی متفاوت را در راستای یاری رسانی به حوزه هایی که نیازمند میانجی گری ها هستند، دارند.

سفیر جدید ایتالیا تصریح کرد: گذشت زمان و تحولات سیاسی نتوانسته به روابط تهران - رم خللی وارد کند.

وی یادآور شد: ایتالیا به عنوان پیشاهنگ در ارتقای روابط میان ایران و غرب، امروز هم مایل است نقش تسهیل گر خود را در ارتقای گفت وگوی میان غرب با ایران به عنوان طرفی قابل اعتماد ایفا کند.

کنچاتوری تاکید کرد: با حصول توافق در گفت وگوهای هسته ای و پشت سر گذاشتن تحریم ها، توانایی های بالقوه در بخش های تولیدی و اقتصادی به منصه ظهور خواهد رسید.

سیام**9012**1572

نظر شما