شناسهٔ خبر: 19203143 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در مناظره "ماکرون و لوپن" چه خواهد گذشت ؟

امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد پیشین فرانسه و مارین لو پن رئیس حزب افراط گرای جبهه ملی فرانسه امشب ، یک جنگ تن به تن جدی را به هواداران خود وعده داده اند.

صاحب‌خبر -
          به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس نوشت امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد پیشین فرانسه و مارین لو پن رئیس حزب افراط گرای جبهه ملی فرانسه که چهارشنبه شب در مناظره ای تلویزیونی رو در روی هم قرار خواهند گرفت، یک جنگ تن به تن جدی  را به هواداران خود وعده داده اند.
امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد پیشین دولت سوسیالیست فرانسه که خود را " نه متعلق به چپ و نه متعلق به راست" می داند و مارین لو پن رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کشورشان پیروز شدند و به دور دوم راه یافتند. اما نتایج اکثر نظرسنجی هایی که در فرانسه صورت گرفته حاکی از آن است که امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورش رقیب خود مارین لو پن را شکست خواهد داد.
مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به فاصله چهار روز به دور دوم این انتخابات در شرایطی برگزار خواهد شد که دو مدعی کاخ الیزه از هر جهت مواضع و دیدگاههایی مخالف دارند: ماکرون میانه رو و طرفدار وحدت اروپا است و لو پن که یک راستگرای افراطی است با اتحادیه اروپا و مهاجرت مخالفت می کند. مناظره امشب برای هر دو نامزد از اهمیتی حیاتی برخوردار است چرا که هر دو تلاش خواهند کرد حمایت آن دسته از شهروندان فرانسوی را جلب کنند که هنوز برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا نامزد ارجح خود را انتخاب نکرده اند. دو رقیب قول داده اند که در مناظره امشب که از ساعت نوزده به وقت گرینویچ آغاز خواهد شد و چندین میلیون نفر آن را به طور مستقیم تماشا خواهند کرد، سرسختانه با یکدیگر مبارزه کنند.
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون بیست و چهار ممیز یک صدم درصد آرا و مارین لو پن رئیس حزب راست افراطی جبهه ملی بیست و یک ممیز سی صدم درصد آرا را به دست آورد. با گذشت ده روز از مبارزات انتخاباتی بیرحمانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در آن دو رقیب شمشیر را از رو بسته بودند، نتایج نظرسنجی ها حاکی از آن است که امانوئل ماکرون همچنان با کسب حدود شصت درصد آرا از رقیب خود پیش است اما به نظر می رسد که مارین لو پن با اظهارات و موضع گیریهای کاملا تهاجمی خود در حال کاستن این اختلاف است.

نقش  آرای ممتنع !
           طبق بررسیها میزان آرای ممتنع در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری  بین بیست و دو تا بیست و هشت درصد پیش بینی می شود. طبق یک نظرسنجی جدید که موسسه افکارسنجی الابELABE  انجام داد و نتایجش روز سه شنبه منتشر شد هجده درصد از رای دهندگان فرانسوی که شرکت خود را در انتخابات قطعی یا تقریبا قطعی می دانند هنوز نامزد مورد نظر خود را مشخص نکرده اند به همین علت بسیاری از تحلیلگران از این مسئله ابراز نگرانی کرده اند که شاید این میزان بالای آرای ممتنع یا رای دهندگان مردد در نهایت به نفع نامزد راست افراطی تمام شود. 
شکست ژان لوک- ملانشون که خود را نماینده جناح چپ ضدلیبرال می دانست یا ناکامی فرانسوا فیون محافظه کار در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به کام بخشی از جامعه رای دهندگان فرانسوی بسیار تلخ بود. این گروه حاضر نیستند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کنند چرا که معتقدند باید از میان " طاعون و وبا" یکی را انتخاب کنند.
اما بخشی از رای دهندگان جناح چپ فرانسه تصمیم گرفته اند در انتخابات شرکت نکنند یا رای سفید به صندوقها بیندازند.
در جناح راست، حزب جمهوری خواهان فرانسه هشدار داده است آن دسته از نمایندگان این حزب که در دور دوم  انتخابات ریاست جمهوری به حزب جبهه ملی وابسته به مارین لو پن نزدیک می شوند یا آنهایی که پیش از انتخابات پارلمانی یازدهم و هجدهم ژوئن به ماکرون نزدیک می شوند، از حزب اخراج خواهند شد.
نامزد جناح راست افراطی فرانسه پیوسته در ماههای اخیر تلاش کرده است رای دهندگان طرفدار ملانشون را به خود جذب کند. نتایج چندین نظرسنجی حاکی از آن است که کمتر از بیست درصد از آنها در دور دوم انتخابات به مارین لو پن رای خواهند داد و  نزدیک به نیمی از آنها از امانوئل ماکرون حمایت خواهند کرد.

چالش های مهاجرت و بیکاری            
             مارین لو پن در مبارزات انتخاباتی خود بر روی خستگی و نارضایتی بسیاری از فرانسویها از نخبگان سیاسی این کشور و همچنین چالشها و معضلات اجتماعی مهمی از قبیل بیکاری یا مهاجرت سرمایه گذاری کرده است.  رئیس حزب جبهه ملی فرانسه تلاش می کند از موج ملی گرایی، انتقاد از اتحادیه اروپا، مخالفت با جهانی سازی در اروپا و آمریکا بیشترین بهره را به نفع خود ببرد. حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه از چند سال پیش بر ضد وحدت در اروپا تبلیغ می کند با این حال مارین لو پن که اکنون ریاست حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه را بر عهده دارد ، مواضع خود را در این زمینه تشدید کرد
امانوئل ماکرون سی و نه ساله  قول داده است در مناظره تلویزیونی چهارشنبه شب که به فاصله دو روز به پایان مبارزات انتخاباتی برگزار می شود، جنگی تن به تن با رقیب راست افراطی خود داشته باشد. ماکرون هشدار داده است طرحی که مارین لو پن در سر می پروراند خطرناک است. 
ماکرون جوان که هیچ گاه منصب انتخاباتی نداشته است آن قدر عملکرد خوبی از خود نشان داد که برخی شخصیت های سیاسی کلیدی فرانسه از جمله فرانسوا بایرو چهره تاریخی جناح میانه فرانسه یا ژان ایو لودریان وزیر دفاع این کشور حمایت خود را از وی اعلام کردند. 
وزیر اقتصاد پیشین فرانسه روز سه شنبه تاکید کرد:" من درباره اندیشه ها و دیدگاههای خود با مارین لو پن نزاعی تن به تن خواهم داشت تا ثابت کنم که راهکارهای پیشنهادی وی دروغ است. "
گفته می شود در مناظره تلویزیونی امشب رقبای انتخاباتی فرانسه مسئله یورو و اتحادیه اروپا موضوع محوری خواهد بود.
مارین لو پن که یک سیاستمدار باتجربه و کارکشته است و در بازی با کلمات تبحر خاصی دارد، روز سه شنبه در صفحه  توئیتر خود رقیب انتخاباتی خود " رقیب ملت" و " وارث رئیس جمهور غیرمردمی سوسیالیست کنونی فرانسوا اولاند" توصیف و تاکید کرد اگر "امانوئل ماکرون در مناظره راحت نیست باز هم می تواند از فرانسوا اولاند درخواست یاری کند".
مناظره تلویزیونی در فاصله دو دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از لحظات حساس و کلیدی مبارزات انتخاباتی این کشور محسوب می شود. در سال دو هزار و دوازده نزدیک به هجده میلیون نفر دوئل فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی را در مناظره تلویزیونی مشاهده کردند اما ممکن است مناظره تلویزیونی امشب تا اندازه ای تحت تاثیر مسابقه فوتبال مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار گیرد که میان تیم های موناکو و ویوونتوس تورین برگزار خواهد شد.
دو رقیب دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در مناظره امشب درباره جایگاه فرانسه در اتجادیه اروپا و منطقه یورو بحث و مجادله خواهند کرد اما مسایل امنیتی، بازار کار و آموزش نیز در رویارویی امشب ماکرون و لوپن جایگاه ویژه ای خواهد داشت.
برنامه های دو نامزد انتخابات فرانسه در زمینه ها و مسایل مختلف کاملا متفاوت است. سخنان و دیدگاههای امانوئل ماکرون لیبرال در زمینه اقتصاد و جامعه بیشتر به مذاق جوانان شهرنشین، طبقات متوسط  و محافل اقتصادی و تجاری فرانسه خوش می آید. اما برنامه های مارین لو پن که آشکارا خود را ضدمهاجرت، ضدیورو و ضدسیستم معرفی کرده است بیشتر اقشار عامه ، جوامع روستایی و طبقات محروم فرانسه را که خود را قربانی بیکاری و پیامدهای آن می داند، به وجد می آورد.

نظر شما