شناسهٔ خبر: 1915350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عکس روز/ انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی

صاحب‌خبر -


پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تدابیر شدید امنیتی در تونس برای تأمین امنیت انتخابات اتخاذ شده است. 25.اکتبر.2014
مردم تونس روز یکشنبه برای ایجاد دموکراسی در این کشور پس از انقلاب سال 2011، تحت تدابیر شدید امنیتی از بیم حملات تروریست ها و افراطی‌ها، پای صندوق‌های رای رفتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه مستقر در محل یکی از شعب اخذ رای، زمانی که در ساعت ۷ صبح درها گشوده شد، بیش از ۱۰ رای دهنده مقابل محل اخذ رای در خیابان مارسیل در مرکز تونس حضورداشتند.
این کشور شمال  قاره آفریقا به عنوان پرچمدار سرنگونی رژیم دیکتاتوری در این قاره در مقایسه با سایر کشورها پر هرج و مرج از جمله لیبی و مصر از ثبات و آرامش بیشتری بر خوردار است. اما همواره این تحولات در این مناطق با حملات شبه نظامیان و ناآرامی‌های اجتماعی مواجه شده است .
در آستانه ی انتخابات، مهدی جمعه نخست وزیر این کشور، نسبت به حملات احتمالی تروریست‌ها با هدف ایجاد اخلال در اولین انتخابات پارلمانی پس از انقلاب هشدار داد.
مهدی جمعه طی یک بازرسی نیروهای امنیتی در شرق تونس  به خبرگزاری فرانسه گفت: می‌دانیم انتخابات به دلایل مختلف می تواند مورد هدف گروه های تروریستی باشد. آن‌ها می‌دانند که موفقیت در این انتخابات تهدیدی برای آن‌ها  نه تنها در تونس بلکه در سراسر منطقه است.
در حمله  به خانه ای در حومه ی پایتخت  این کشور در روز جمعه، پلیس تونس ۶ مظنون شبه نظامی که ۵ نفر آن‌ها زن بودند را کشت. همچنین در این درگیرها یک پلیس جان باخت. در این انتخابات  بیش از ۸۰ هزار سرباز و پلیس برای حفظ امنیت رای دهندگان در سرتاسر این کشور مستفر شده اند.
این در حالی است که، تونس با فجایع بسیاری به خصوص در سال ۲۰۱۳ زمان آغاز  فعالیت شبه نظامیان و ترور دو تن از قانون‌گذاران مخالف، مواجه بوده است.
سرنگونی نظام تحت رهبری زین العابدین بن علی در سال 2011، یک رویداد بسیار با اهمیت در تاریخ معاصر این کشور به شمار می‌آید و توانست به صورت ناگهانی تمامی نگاه ها را متوجه خود سازد از دیگر سو، ایجاد دولت ائتلافی و رئیس جمهوری موقت باعث تحسین جامعه بین الملل از این کشور شمال افریقا شد.
در انتخابات این دوره، چندین حزب برای به دست گرفتن کرسی های مجلس با مقامات سابق رژیم رقابت می کنند. گرچه این مقامات علنا به دنبال فاصله گرفتن از سرکوب و ارعاب‌های صورت گرفته توسط رییس جمهور سابق هستند اما بسیاری از رای دهندگان که در  انقلاب شرکت داشتند از بازگشت این افراد به مجلس خشمگینند.
برخی دیگر، نهضت اسلامی بزرگترین حزب تونس و متحدان سکولارشان را به دلیل عدم رسیدگی به نیازهای مردم در مشکلات اقتصادی باقی مانده از دوره قبل و افزایش حوادث امنتی متهم می کنند.
در همین حال، پنج میلیون و 285 هزار و 136 شهروند تونسی از جمله 359 هزار و 530 شهروند مقیم خارج، واجد شرایط رای دادن در انتخابات پارلمانی کنونی هستند و 11 هزار مرکز اخذ رای نیز با حضور نزدیک به 50 هزار عضو کمیسیون عالی مستقل انتخابات و تحت نظارت 9 هزار ناظر تونسی و خارجی برای رای دهندگان داخل کشور تدارک دیده شده است
منصف المرزوقی رئیس جمهور موقت این کشور این انتخابات را برهه‌ای تعیین کننده در تاریخ و سرنوشت تونس دانسته است.
با این حال، به گفته برخی ناظران، آنچه صحنه انتخابات کنونی تونس را متمایز می کند همان رقابت شدید میان دو حزب بزرگ است که یکی از آنها جنبش اسلام گرای "النهضت" بوده که نزدیک به دو سال زمام امور این کشور را در دست داشته و دیگری نیز حزب "ندای تونس" است که "الباجی قائد السبسی"، نخست وزیر پیشین تونس آن را تاسیس کرده و گفته می شود برخی از عناصر باقی مانده نظام "زین العابدین بن علی" را در بر می گیرد.
عکس: AFP،Fethi Belaid
مترجم: گلناز سادات غفاری

نظر شما