شناسهٔ خبر: 1915039 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در سایه نبود برنامه‌های روشن اقتصادی و اجتماعی

انتخابات پارلمانی تونـس با رهبرانـی که نمی‌خواهند تَـکرو باشنـد

وضعیت فعلی مصر و لیبی، رهبران گروه‌های سیاسی تونس را به این نتیجه رسانده است که استمرار حکومت در تکروی نیست و همه باید در قدرت سهیم باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، انتخابات پارلمانی تونس از صبح امروز (یکشنبه) رأس ساعت 7 شروع شد و مردم پس از سقوط «بن علی» اولین پارلمان خود را انتخاب خواهند کرد.

فضای انتخاباتی تونس این روزها تحت نظر دیگر کشورهای عربی قرار دارد و تونس برای گذار به سوی دوره جمهوریت از ورای انتخابات پارلمانی آماده است و کشورهای همسایه نیز با خوف و رجاء این انتخابات را رصد می‌کنند.

همچنین این انتخابات بر روی کشورهای همسایه که کماکان در ناامنی و آشوب به سر می‌برند، تأثیر خواهد گذاشت.

ناظران تغییر اوضاع در تونس را در پیروزی اسلامگراها یا گروه رقیب نمی‌دانند و گروههای سیاسی در این کشور قانع شده‌اند که دوره حکومت یک فرد یا یک حزب و گروه گذشته و دیگر باز نخواهد گشت و در این روزها، بحث تشکیل دولت وحدت ملی که بتواند تمامی گروههای سیاسی را در خود جمع کند، مطرح است.

دکتر ریاض الصیداوی، تحلیلگر تونسی در این باره به القدس العربی می‌گوید: انقلاب تونس انقلابی رادیکال و تندرو به شمار نمی‌آید و این انقلاب با رهبری نخبگان جدید چون رهبران النهضة و حزب المؤتمر و نخبگان سابق به وقوع پیوست و رهبران دو گروه سیاسی معروف «النهضة و نداء تونس» در این باره گفته‌اند که هیچ کدام از آن‌ها در صورت پیروزی در انتخابات خواستار تکرو نیست.

وی ادامه می‌دهد که راشد الغنوشی و الباجی مدتی پیش در پاریس بر پایان اختلافات سیاسی به توافق رسیدند.

نبود برنامه‌های مشخص اقتصادی که دغدغه مردم است

این تحلیلگر تونسی اما اشکال اساسی ر ا در محتوای برنامه‌های دو طرف می‌داند و می‌گوید: اشکال اساسی در این است که هیچ کدام از دو حزب بزرگ، برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی که مهم‌ترین دغدغه مردم نیز محسوب می‌شود، در برنامه‌های این دو حزب گنجانده نشده است.

رهبرانی که نمی‌خواهند تکروی سیاسی کنند

مدیر مرکز عربی پژوهش‌های سیاسی و اجتماعی در مورد نوع رفتار حزب النهضة در فضای سیاسی تونس می‌گوید: حزب النهضه سعی دارد که سناریوی مصر در این کشور اتفاق نیفتد، بنابراین حتی در صورت پیروزی در انتخابات نیز نمی‌‌خواهد تکروی کند. بنابراین النهضه یا نماینده‌ای برای پست نخست‌وزیری معرفی نخواهد کرد، یا در صورت معرفی به پست‌ نخست‌وزیری اکتفا می‌کند. (در تونس نخست‌وزیر از قدرت بالایی برخوردار نیست و پارلمان و دولت بیشترین اختیارات را دارند).

تأثیر انتخابات تونس بر لیبی

در ادامه دکتر فاطمه الحمروش، رئیس طرح گفت‌و‌گوی ملی لیبی، در مورد تأثیر انتخابات تونس بر کشورهای همسایه می‌گوید: رابطه بین لیبی، تونس و مصر بسیار قوی است و هر اتفاقی که در یکی از این کشورها بیفتد بر کشورهای همسایه نیز تأثیر می‌گذارد؛ علاوه بر این جمعیت بالای لیبی‌های مقیم مصر و تونس در سرعت بخشیدن به این تأثیرات سهیم خواهد بود.

دکتر الحمروش در تأثیر پیروزی حزب النهضه در تونس بر روی لیبی می‌گوید: بر کسی پوشیده نیست که بین حزب العداله تونس و البناء لیبی و همچنین بین راشد الغنوشی و علی الصلابی ارتباط قوی وجود دارد و هر دو در خدمت منافع اخوان المسلمین هستند و در صورت پیروزی حزب النهضة در تونس، پشتیبان قوی برای اخوانی‌ها در لیبی خواهد بود و این موضوع می‌تواند موجب تیره شدن روابط بین دو کشور شود.

دکتر حمید زنار تحلیلگر الجزائری نیز انتخابات تونس را حائز تأثیرات بالایی در این کشور می‌داند و می‌گوید: انتخابات تونس در برقراری ثبات و امنیت در الجزائر مأثر است. همچنین اسلامگراهای میانه رو در الجزایر خواستار پیروزی النهضة هستند.

القدس العربی در پایان نوشت که با توجه به مشی معتدل حزب النهضه، پیروزی این جریان در انتخابات تونس می تواند در بسط تفکر اعتدالی در منطقه و در بحبوحه جولان گروههای سلفی تندرو، مؤثر باشد و فضای منطقه را به سمت آرامش ببرد.

انتهای پیام/ص

نظر شما