شناسهٔ خبر: 1909998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نباید با فریضه امر به معروف برخورد سیاسی کرد

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به قیام خونین امام حسین (ع) و هدف از این قیام که احیای امر به معروف و نهی از منکر بود افزود: مجلس شورای اسلامی از دوره گذشته تاکنون فعالیت‌های فرهنگی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است و اکنون نیز طرحی در کمیسیون مشترک حقوقی و فرهنگی بررسی شد و در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

رئیس مجلس با بیان اینکه برخی می‌گویند که در این طرح عده‌ای خاص می‌توانند اقداماتی انجام دهند افزود: تعجب‌آور است چراکه اولا در این طرح اقدام عملی در اختیار دولت قرار گرفته است و مردم فقط وظیفه امر به معروف به صورت زبانی دارند و دوم اینکه برای جلوگیری از اقدامات خودسرانه راهکارهایی در نظر گرفته شده است .

آقای لاریجانی گفت: روح این طرح با این فضاهایی که ساخته‌اند در تنافر است و صاحبنظران باید توجه داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر هر یک فریضه مهم اسلامی، و نجات‌بخش برای جامعه است و نص صریح قانون اساسی است و باید حامی این امر مهم باشند.

رئیس مجلس همچنین درباره اسیدپاشی در اصفهان اظهار داشت: از ابتدای این حادثه پیگیری جدی صورت گرفت و قوه قضاییه و سایر بخش‌های امنیتی موضوع را با همه توان دنبال کردند و افرادی نیز در این باره دستگیر شدند.

آقای لاریجانی گفت: لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز پیگیر این موضوع باشد و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

وی افزود: اینکه پدیده اجتماعی زشت عاملی شود برای تسویه حساب سیاسی خطای دیگری است که رخ داده است و بدتر از آن، این است که مرتبط کردن این مسئله با فریضه امر به معروف و نهی از منکر، منکر دیگری است که انجام می شود.

رئیس مجلس  با طرح این سؤال که کدام جریان سیاسی مطرح در کشور می تواند در پی این گونه مسائل باشد گفت: چرا فضای سیاسی کشور را غبارآلود می‌کنید؟

وی افزود: سیاسی کردن یک اقدام زننده جز فرصت‌طلبی چیز دیگری نیست و یک نامردی سیاسی است که متأسفانه در دوره‌هایی رخ داد و نتیجه آن تندروی‌هایی بود که به کشور لطمه زد.

آقای لاریجانی گفت: همه نتایج مجامع در یک سال اخیر بر این بود که باید از گذشته درس گرفت و معتدل عمل کرد اما این گونه اقدامات تکرار روش‌های مذموم گذشته است.

وی افزود: عقل حکم می کند که مسائل امنیتی به سوی اجتماعی شدن سوق پیدا کند نه بالعکس.

رئیس مجلس گفت: وقتی در شرایط ملتهب منطقه دشمنان می خواهند آرامش باثبات ایران را بر هم بزنند و گاه با رسانه های خود به تحریک و شیطنت مشغولند باید رسانه‌ها و سیاستمداران بیشتر و دقیق‌تر عمل کنند.

آقای لاریجانی به مسئله بورسیه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: از اقدام وزارت علوم که نتایج کار را در این زمینه ارائه کرد تشکر می کنم و این کار باید به‌دقت صورت گیرد و در همین زمینه دیوان محاسبات مجلس از قبل تذکرات جدی به مسئولان درباره تخلفات داده و خواستار اصلاح شده بود.

رئیس مجلس گفت: دیوان محاسبات باید پیگیر این موضوع باشد تا با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد اما تعجب‌آور این است که برخی به ناروا اعلام می‌کنند موضوعی که هم دولت و مجلس مصر به پیگیری آن هستند، مجلس با پیگیری‌ها مخالف است و استیضاح وزیر علوم به علت پیگیری تخلفات بورسیه‌ها بوده است، حال آنکه دیوان محاسبات مجلس به عنوان زیرمجموعه مجلس پیگیر این امر از گذشته بوده و هست و استیضاح وزیر ربطی به مسئله بورسیه‌ها نداشت و مسائلی در زمینه رفتار سیاسی و فرهنگی و انتصابات ایشان موضوع استیضاح فرجی‌دانا بود.

آقای لاریجانی همچنین با بیان اینکه در زمینه استیضاح وزیر علوم در مجلس موافقان و مخالفانی وجود داشت افزود: چرا غیرمنصفانه عمل می‌کنید.

رئیس مجلس گفت: در نقد استیضاح می توانید سخن بگویید اما نباید به‌ناروا امری را که مرتبط با این مسئله نیست مطرح کنید و اگر نمایندگان به این موضوع پرداختند به نحوه اقدامات رسانه‌ای مسئله بورسیه‌ها ایراد می‌گرفتند.

وی افزود: این نیز نمونه دیگری از رفتار ناسالم سیاسی است که برای از میدان به در کردن طرف مقابل به ناحق او را متهم می‌کنند.

آقای لاریجانی گفت: جریانات سیاسی کشور باید این درک را داشته باشند که در طی سال‌های گذشته از این رفتارها گاهی صورت گرفت که منشأ کینه‌ها شد و آیا قصد دارند این روندها را اصلاح کنند یا آن را تکرار نمایند؟

رئیس مجلس افزود: اگر از منظر منافع ملی و امنیت کشور به این حوادث توجه شود باید متوجه شد که در شرایط حساس منطقه، ایران کانون آرامش و امنیتی است که البته به خاطر دشمنی قدرت‌های بزرگ با تحریم‌هایی مواجه شده‌ایم اما باید همه استعدادها و انرژی خود را در جهت توسعه کشور و پایداری ملی بسیج کنیم.

وی گفت: جریان های سیاسی باید با کیفیت عقلانی‌تر و برادرانه رفتار کنند و نه غیرمردانه و از هر فرصتی استفاده کنند و طرف مقابل را متهم و در افکار عمومی خوار کنند.

آقای لاریجانی اظهار داشت: آنان با این روش‌ها ابزاری را به دست بیگانگان برای سوءاستفاده می دهند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: سخنان بی‌حساب برخی مقامات امریکایی در حین مذاکرات که مطالبی را مطرح می‌کنند که مغایر با موضع علنی آنان است.

آقای لاریجانی افزود: هرگاه طرف ایرانی اعتراض می کند می‌گویند که براساس شرایط داخلی و کنگره مفهوم این مطالب مغایر با مذاکرات را بیان می‌کنند.

وی گفت: باید بر این مدیریت جهانی تأسف خورد که با حیله‌گری درون خود را آرام می‌کنند و اگر مکری در مذاکرات دارند باید بدانند که طرف ایرانی به مسائل واقف است و از این رهگذر کلاهی برایشان دوخته نمی‌شود و ایران جز در چارچوب منطقی شفافیت در فناوری هسته‌ای محدودیت دیگری را نمی‌پذیرد.

آقای لاریجانی افزود: این امر نشان می دهد که فرزندان انقلاب که درگیر دشمنی بیرونی هستند باید توجه بیشتری به رفتار درونی خود داشته باشند که به همگرایی و هم‌افزایی بیشتر بینجامد.



نظر شما