شناسهٔ خبر: 188665 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

همزمان با 29 فروردين، روز ارتش صورت گرفت

رژه‌ ذوالفقار در جمعه‌ اقتدار

مراسم رژه روز ارتش صبح ديروز با حضور رئيس‌جمهور و نمايش بخشي از قدرت دفاعي كشور در جوار مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.

صاحب‌خبر -
مراسم رژه روز ارتش صبح ديروز با حضور رئيس‌جمهور و نمايش بخشي از قدرت دفاعي كشور در جوار مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
در اين رژه حماسي كه نيروهاي چهار گانه ارتش جمهوري اسلامي ايران حضور داشتند علاوه بر نمايش اقتدار نيروهاي مسلح جديدترين دستاوردهاي نظامي كشور در حوزه‌هاي مختلف به نمايش درآمد، همچنين پرواز هواپيماهاي جنگنده ارتش در كنار پرواز بالگردهاي ترابري و تهاجمي هوانيروز كه همگي با دستان متخصصان داخلي تعمير و به روزرساني شده است، شكوه خاصي به رژه نيروهاي مسلح داد.
گفتني است در رژه ديروز، جنگنده‌هاي صاعقه، سوخو 24، ميگ 29، اف 4، اف 14 در دسته‌هاي 3 و 5‌فروندي شركت داشتند و دو فروند جنگنده سوخو نيز عمليات سوختگيري هوايي را در محل برگزاري رژه به نمايش گذاشتند. همچنين پيش از نمايش هوايي جنگنده‌هاي ارتش، ده‌ها فروند بالگرد جت رنجر 206، 214، كبري و شنوك كه ليدري آنها را امير هوشنگ ياري فرمانده هوانيروز ارتش برعهده داشت از مقابل جايگاه رژه رفتند.
نيروي زميني ارتش نيز در اين رژه در كنار تمامي تجهيزاتي كه به نمايش گذاشت، سلاح شش لول محرم با نواخت بالا و كاليبر 50 كه قابليت شليك 2 هزار تير در دقيقه را دارد و همچنين نمونه بهينه‌سازي شده سلاح «اخگر» و مدل بهينه شده تانك‌هاي «ذوالفقار»، «صمصام» و «سبلان» را براي نخستين بار به نمايش گذاشت.

   ارتش همراه سپاه
اما پيش از برگزاري اين رژه، دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور كه به عنوان ميهمان ويژه در اين مراسم حضور داشت، طي سخناني به تمجيد از جايگاه ارتش در دفاع از كشور پرداخت و عنوان كرد: ارتش جمهوري اسلامي ايران كه فرزندان بحق اين آب و خاكند، بحق نهاد حرفه‌اي دفاع از ميهن اسلامي است. ارتش بدون نگاه به خط‌كشي‌هاي سياسي، حزبي و فرقه‌اي، همواره دفاع از آب و خاك و ميهن عزيز و نظام مردمي را به عنوان هدف والاي خود مدنظر قرار داده است.
رئيس‌جمهور به نقش ارتش در دوران دفاع مقدس اشاره كرد و افزود: در دوران دفاع هشت ساله، ارتش سينه سپر كرد و به وظيفه و شرف و مردانگي و عزت خود عمل كرد و در صدها عمليات بزرگ و كوچك حضور يافت و آنجا كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طراح عمليات بود، در كنار سپاه ايستاد، با توپخانه‌اش، با نيروي هوايي‌اش، با هوانيروزش، با واحدهاي پياده و زرهي‌اش، در جنگ تحميلي در برابر متجاوزان مقاومت كرد و فرماندهان عزيزي را در اين راه تقديم نمود.
روحاني با اشاره به شهداي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: ارتش امروز ارتشي خودكفا و بهره‌مند از فناوري‌هاي نوين بوده و در عين حال كه دانش‌محور است، همواره اخلاق‌مدار و ولايتمدار نيز بوده است.
روحاني عشق به فرهنگ اسلام و اهل بيت (ع) را نشانه‌اي از ولايتمداري يك نيروي نظامي مردمي و انقلابي دانست و افزود: اگر امروز نيروهاي ديپلماسي و افسران ميدان صلح در مبارزه سياسي و در مذاكره‌اي منطقي با قدرت‌ در صحنه هستند و در مذاكره با قدرت‌هاي بزرگ از منافع كشور دفاع مي‌كنند به پشتوانه رأي مردم، هدايت رهبري و اقتدار نيروهاي مسلح و ارتش است.
 
  اهل تجاوز نيستيم
رئيس‌جمهور با بيان اينكه ما در مذاكرات به دنيا اعلام كرديم كه اهل تجاوز و جنگ نيستيم، اظهار داشت: ما اعلام كرديم كه اهل منطق و گفت‌وگو هستيم. ما به هيچ كشوري تجاوز نمي‌كنيم اما در برابر هر تجاوز قاطعانه مي‌ايستيم.
روحاني اقتدار نيروهاي مسلح و حمايت مردم از مسئولان مذاكره كنندگان را باعث توانمندي آنها در دفاع از منافع ملي خواند و ادامه داد: ارتش همواره نشان داده كه به وصيت امام راحل در عدم مداخله نيروهاي مسلح در كار سياسي عمل نموده است.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: ارتش ضمن آنكه كاملاً به مسائل سياسي آگاهي دارد اما هرگز در دسته‌بندي‌هاي سياسي مداخله نمي‌كند و از ملت و دولت منتخب آن سهم‌خواهي نكرده و همواره به دنبال دفاع از ميهن و انقلاب بوده است.
وي با تأكيد بر اينكه ارتش و ساير نيروهاي مسلح ايران لنگر ثبات و پايگاهي براي ثبات كل منطقه آشوب‌زده خاورميانه هستند، تصريح كرد: همسايگان ما بايد بدانند كه ارتش و نيروهاي مسلح ما حامي ثبات در كل منطقه هستند و همه كشورهاي منطقه كه مي‌خواهند مستقل حركت كنند مي‌توانند به نيروهاي مسلح ما اتكا داشته باشند.
 
  وحدت ميان نيروهاي مسلح
روحاني اضافه كرد: وحدت بين نيروهاي مسلح و فرماندهي واحد به عنوان محوريت همواره توانسته است، قدرت بازدارنده‌اي را در برابر چشم طمع ديگران قرار دهد و ترديدي وجود ندارد كه ايران با وجود چنين فرزندان شجاعي هرگز اجازه نخواهد داد تا تجاوزي را به خاك اين كشور شاهد باشيم.
رئيس‌جمهور دلاوري‌هاي ارتش جمهوري اسلامي را در دوران دفاع مقدس يادآور شد و اظهار داشت: نيروهاي مسلح ما در دفاع مقدس دشمن را آگاه كردند كه اين سرزمين، سرزمين شيران است و به هيچ ابرقدرتي اجازه نخواهند داد توطئه‌اي را عليه اين كشور به اجرا بگذارند.
روحاني تصريح كرد: بي‌ترديد امروز وحدتي كه ميان مردم و نيروهاي مسلح وجود دارد آن ارتباط طلايي است كه امروز به خاطر آن رابطه طلايي به جشن نشسته‌ايم.
روحاني با بيان اينكه همه مرزهاي كشور و قلب آن در امنيت قرار دارند، اظهار داشت:‌اين به خاطر وجود نيروهاي مسلح در كنار فرماندهي عالم و فقيهي است كه مي‌تواند معنويت نيروهاي مسلح را بيش از پيش حافظ باشد. به اميد پيروزي همه ملت ايران از جمله نيروهاي مسلح در تمام صحنه‌ها، به ويژه صحنه فرهنگي و اقتصادي.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: امسال سال فرهنگ و اقتصاد است. دولت از همه مردم و نيروهاي مسلح مي‌خواهد تا فرصتي لازم براي بازسازي اقتصاد و توسعه فرهنگي و اجتماعي را به دولت خود بدهد و با حضور خود در همه صحنه‌ها امسال شاهد اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و فعاليت بيشتر در عرصه‌هاي اقتصاد و فرهنگ باشيم.

   دشمن ديگر توان ابراز كلمات تهديدآميز را هم ندارد
اما در حاشيه برگزاري اين رژه، امير سرلشكر فتح‌الله صالحي فرمانده كل ارتش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد نمايش توانمندي‌هاي ارتش بوديم كه به دست متخصصان و نيروهاي مؤمن و انقلابي حاصل شده بود.
صالحي در خصوص پيام رژه نيروهاي مسلح براي ديگر كشورها، گفت: پيام ما به كشورهاي دوست اين است كه اگر روي پاي خود بايستند، اقتدار ما را خواهند داشت و دشمنان نيز كه در گذشته و ايام دفاع مقدس اقتدار ما را ديدند بدانند كه پيام ما به هرگونه تهديدي مشخص است و به پيروزي اطمينان داريم. وي خاطرنشان كرد:‌البته دشمنان امروز ديگر ناي تكرار كلمات تهديدآميز را هم ندارند.
 
 پهپادها؛ دست بلند نيروي زميني ارتش
در مرزهاي كشور
امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش نيز در حاشيه مراسم رژه 29 فروردين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صنعت دفاعي كشور تمام ايده‌هاي ارتش را تبديل به محصول كرده و در اختيار نيروها مي‌گذارد و به همين دليل ارتش در خصوص تجهيزات در سطح بالايي است و آمادگي كامل دارد.
وي با اشاره به دستاوردهاي جديد نيروي زميني در رژه گفت: سلاح محرم و تانك‌هاي بهينه‌سازي شده در رژه حضور داشتند و قدرت نيروي زميني را به نمايش گذاشتند.
فرمانده نيروي زميني ارتش همچنين خاطرنشان كرد:‌ارتش جمهوري اسلامي ايران تهديدات را در زمين، هوا و دريا رصد مي‌كند و اگر دشمن خيال خود را بخواهد عملي كند با پاسخ سخت ارتش مواجه مي‌شود.
پوردستان همچنين به توانمندي پهپادي نزاجا اشاره و تصريح كرد: از يگان‌هاي پهپادي در مرزها بهره مي‌بريم كه دست بلند نيروي زميني محسوب مي‌شوند و اغلب پهپادهاي شناسايي هستند.

   ناوشكن‌هاي كلاس جماران در راهند
امير دريادار حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش هم در حاشيه اين مراسم اظهار داشت: در اين رژه شاهد عبور ماكت ناوشكن آموزشي خليج‌فارس بوديم كه كار ساخت آن شروع شده و وقتي توليد شود، قطعاً يكي از برجستگي‌هاي نيروي دريايي در منطقه خواهد شد.
وي افزود: خليج‌فارس مي‌تواند هم مأموريت يك ناوشكن و هم كار آموزش نيروها در آب‌هاي آزاد را به خوبي انجام دهد.
سياري تأكيد كرد: خلبانان نيروي دريايي ارتش آموزش‌هاي لازم را براي پرواز روي آب كه ويژگي‌هاي خاص دارند مي‌بينند. همچنين بالگردهاي ما براي عمليات‌هاي ضدسطحي، ضد زيردريايي، مين‌روب و مين‌ريز آماده هستند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان كرد: ناوگروه بيست و نهم اين گروه اكنون در انتهاي خليج عدن است و ان‌شاءالله 8 يا 9 ارديبهشت پس از 100 روز عمليات وارد آب‌هاي كشور مي‌شود، همچنين ناوگروه سي‌ام نيز دو روز پيش به مأموريت خود اعزام شد. سياري در ادامه تصريح كرد: ناوشكن‌هاي 2، 3، 4، 5، 6 و 7 كلاس جماران و همچنين 7، 8 و 9 كلاس كمان و پيكان در دست توليد است. وي خاطرنشان كرد: با تلاش متخصصان‌مان امسال زيردريايي فاتح با مقياس و توانمندي بالا رونمايي خواهد شد.
سياري با بيان هدف برخي كشورهاي فرامنطقه‌اي مانند امريكا از حضور در آب‌هاي آزاد اشغالگري گفت: نيروي دريايي ارتش اين قصد را ندارد و براي دفاع از منافع كشور مي‌تواند در همه آب‌هاي آزاد مثل خليج عدن حضور داشته باشد.
وي تأكيد كرد: در اقيانوس اطلس نيز جز 100 كيلومتر از دو طرف مابقي آب‌هاي آزاد است و ما هم مي‌توانيم در آن حضور يابيم.

   طراحي موشك صياد 3 براي سامانه S200
امير فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا نيز در حاشيه مراسم رژه 29 فروردين از طراحي موشك صياد 3 براي به كارگيري در سامانه موشكي برد بلند S200 خبرداد.
اسماعيلي افزود: توانسته‌ايم درتست‌هاي انجام شده ريزپرنده‌ها را نيز با موشك صياد 2 هدف قرار داده و منهدم كنيم. وي خاطرنشان كرد: همچنين موشك جديدي با دقت برد و سرعت متفاوت روي سامانه پدافند هوايي مرصاد نصب شده است كه در صحنه نبرد دشمن را غافلگير خواهد كرد.
اسماعيلي همچنين با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با فرمانده معظم كل قوا اظهار داشت:‌ آقا در اين جلسه تأكيد فراواني روي موضوع جنگال و استفاده از پتانسيل دانشگاه‌ها در قرارگاه پدافند هوايي داشته‌اند.

نظر شما