شناسهٔ خبر: 1857964 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پیشکسوت علم فیزیک ایران در دانشگاه کاشان:

وضعیت کیفی پژوهش در ایران مطلوب نیست

محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران در زنگ اندیشگاه پیشرفت علم دردانشگاه کاشان گفت: سهم پژوهش ایران از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از اصفهان، فرهاد اردلان، محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران، در زنگ اندیشگاه پیشرفت علم در ایران در دانشگاه کاشان با بیان اینکه سهم پژوهش ایران از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است، گفت: در حالی که در سند چشم انداز 20 ساله کشور پیش بینی شده که رقم سهم پژوهش باید به دو و نیم درصد برسد.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم کار جدید علمی ارائه دهیم باید به گذشته و تاریخچه علم بیندیشیم، افزود: ورود علم به ایران از سالهای 1310 تا 1313 در دانشگاه تهران بود که در این زمان یک سری افراد در زمینه علوم کارشان را شروع کردند.

 

محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران با اشاره به اینکه علم در این دوران تنها آموزش بود نه پژوهش، تصریح کرد: در سال 1370 با ایجاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی IPM و راه‌اندازی دوره دکترا در دانشگاه شریف علم به معنای واقعی و متعارف جهانی هم در سطح آموزش و هم در بعد پژوهش در ایران شکل گرفت.

 

اردلان به رتبه 17 ایران در تولید علم اشاره کرد و بیان داشت: رتبه ایران به لحاظ کمی خوب؛ ولی وضعیت کیفی پژوهش در ایران بسیار پایین است.

 

وی با بیان اینکه تعداد مقالات و ارجاعات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ایران از سال 1998 تا 2014 رشد یافته افزود: کیفیت علمی ایران به طور مطلق ثابت بوده و بر خلاف آن چیزی که ادعا می‌شود ما به طور نسبی عقب رفتیم؛ ولی کشورهای دنیای سوم مانند چین، برزیل و هند رشد علمی بسیارخوبی داشته‌اند و مقالات این کشورها نسبت به ایران پذیرفته می‌شود.

 

محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران، ورود علوم بین رشته‌ای و جدید را برای توسعه علمی لازم دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد مراکز تحقیقاتی و برگزاری سمینارهای علمی و تبادل اطلاعات گامی در راستای پیشرفت علم در ایران است‌.

نظر شما