شناسهٔ خبر: 1830400 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گزارشی از گم شدن زائران در عراق ناشتیم/ نام نویسی عمره از ۱۵ محرم

سعید اوحدی گفت: امیدواریم بتوانیم زمان نام نویسی کاروان های حج تمتع را در روز هفدهم ربیع الاول هر سال تثبیت کنیم که این روز مصادف با ۱۹ دی است. نام نویسی کاروان های عمره نیز از ۱۵ محرم آغاز می شود و عملیات اعزام زائران از دهم آذر خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، رئیس سازمان حج و زیارت در جمع خبرنگاران گفتت: برابر آمار و اطلاعاتی که در سه سال گذشته از زائران ایرانی عتبات عالیات داریم، هیچ موردی از گم شدن زائران در عراق گزارش نشده است.

سعید اوحدی افزود: امیدواریم بتوانیم زمان نام نویسی کاروان های حج تمتع را در روز هفدهم ربیع الاول هر سال تثبیت کنیم که این روز مصادف با 19 دی است.

وی گفت: نام نویسی کاروان های عمره نیز از 15 محرم آغاز می شود و عملیات اعزام زائران از دهم آذر خواهد بود.

اوحدی افزود: پیش ثبت نام اعزام به عتبات از 10 آبان آغاز و نتایج قرعه کشی 24 آبان اعلام خواهد شد.

وی گفت: کار اعزام زمینی زائران عتبات از مرزهای چزابه و مهران، از چهارم مهر آغاز شده است.

اوحدی افزود: هر هفته 30 پرواز برای عتبات از طریق 12 فرودگاه کشور صورت می گیرد و روزانه 30 کاروان زمینی از مرزها مشرف می شود.

معدل تاخیر پروازهای حج 17 دقیقه بود

رئیس سازمان حج و زیارت گفت:  امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی در قالب ۴۵۱ کاروان از ۱۹ ایستگاه پروازی به حج مشرف شدند و معدل تاخیر پروازهای حج ۱۷ دقیقه بود که معدل خوبی در استانداردهای جهانی محسوب می‌شود.

سعید اوحدی  افزود: امسال دو پرواز، تاخیر طولانی مدت 24 ساعته داشتند.

تحقق 92% برنامه‌های سازمان حج و زیارت

وی با اشاره به انتقال پروازهای حج تمتع از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: انتقال پرواز 20 هزار زائر از شش استان کشور به فرودگاه حضرت امام(ره) کار بسیار سنگینی بود که با همکاری شرکت فرودگاه های کشور به خوبی انجام شد.

اوحدی افزود: در سال‌های پیش معمولا بار برخی از زائران در فرودگاه جده می ماند و بعد به ایران منتقل می شد اما امسال هیچ موردی از جا ماندن بار حجاج نداشته ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت، با اشاره به تحقق 92 درصد برنامه های پیش بینی شده سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در حج امسال گفت: روان بودن عملیات حج از ویژگی های حج امسال است که نسبت به سال های پیش کم سابقه بود.

اوحدی افزود: برگزاری جلساتی با وزیر حج عربستان، امیر مدینه، بهبود رفتار سعودی ها و حفظ حرمت و کرامت زائران و انسجام و هماهنگی میان خانواده حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و هیئت پزشکی سبب شد تا حج امسال، با شکوه و در آرامش برگزار شود.

افزایش مدت اقامت در مدینه، خدمات کم‌نظیر حمل ونقل

وی با بیان اینکه نگاه ما توزیع عادلانه خدمات به زائران است گفت: پارسال تنها ایستگاه پروازی تهران مجاز به انتخاب مدینه قبل یا بعد بود، اما امسال 15 استان این اختیار را داشتند.

اوحدی افزود: در سال های گذشته دوره اقامت در مدینه هفت روز بود که امسال موفق شدیم میزان اقامت 43 درصد زائران را در مدینه به 9 یا 10 روز افزایش دهیم.

وی در ادامه به اقدامات انجام گرفته در حوزه حمل و نقل زمینی زائران ایرانی در موسم حج اشاره کرد و گفت: ما در حوزه حمل و نقل درون شهری از معدود کشورهایی هستیم که به صورت شبانه روزی زائران را از درب هتل ها به مسجدالحرام منتقل می کنیم و برای این کار 250 دستگاه اتوبوس در قالب 14 خط 95 هزار تردد انجام دادند.

اوحدی افزود: در حوزه حمل و نقل بین شهری در مسیرهای مسجد شجره به مکه، مکه به مدینه، جده به مکه و مدینه به مکه نیز 790 دستگاه وسیله نقلیه 970 هزار کیلومتر مسافت را برای جابجایی زائران بدون بروز هیچ گونه حادثه ای پیمودند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در زمینه حمل و نقل ترددی در ایام تشریق نیز 1020 دستگاه اتوبوس کار انتقال 64 هزار زائر ایرانی را از ساعت 2 بعد از ظهر شروع کردند و ساعت 9 و 30 دقیقه شب همه زائران در عرفات مستقر بودند.

اوحدی افزود: سازمان حج و زیارت در این زمینه نرم افزاری را به کار گرفته بود که خروج اتوبوس‌های حامل زائران، مسیر آن‌ها و تعداد زائران مستقر شده را به صورت لحظه‌ای و آنلاین رصد می‌کرد.

تمرکز خدمات و تدارکات در هتل‌ها و کاروان‌ها

وی ادامه داد: سال‌های پیش تهیه تغذیه و تدارکات لازم را مدیران هتل ها یا مدیران راهنما انجام می دادند اما امسال تهیه تدارکات به طور کاملا متمرکز انجام شد که این کار باعث شد کیفیت تغذیه و تدارکات تهیه شده در کاروان های مختلف یکدست باشد.

اوحدی گفت: تنوع و کیفیت غذایی، بهبود خدمات پزشکی و ارتقای خدمات حوزه مسکن باعث آرامش بیشتر زائران بود.

وی افزود: از مجموع 120 قلم تغذیه و تدارکات مورد نیاز در عربستان، پارسال 22 قلم و امسال 61 قلم به عربستان منتقل شد که بخشی از رضایت زائران از کیفیت غذا به علت استفاده از اجناس ایرانی بود.

خدمات مطلوب پزشکی، کاهش 40 درصدی شمار فوت‌شدگان

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به خدمات پزشکی مرکز حج و زیارت گفت: امسال 130 مطب در 58 هتل مکه و 26 هتل مدینه دائر و 110 تُن دارو پیش از موسم حج به عربستان منتقل شد.

اوحدی افزود: امسال برای نخستین بار طرح انطباق پزشکی انجام شد و با توجه به این که 52 درصد از زائران را بانوان تشکیل می دادند 60 پزشک متخصص و فوق تخصص زن به حج اعزام و هفت درمانگاه شبانه روزی و 47 مطب ویژه بانوان دائر شد.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد مراجعین به درمانگاه‌ها 40 درصد و تعداد فوتی‌ها نیز 40 درصد کمتر از حج پارسال بود گفت: در حج امسال 14 نفر شامل هشت خانم و شش آقا فوت کردند.

مسن‌ترین و کم‌سن‌ترین حاجی

اوحدی افزود: میانگین سنی حجاج 67 سال و کوچکترین زائر دختر 9 ساله ای از استان اصفهان و مسن ترین زائر مرد 111 ساله‌ای از استان گلستان بود.

وی گفت: امسال 65 دستگاه ویلچر برای انتقال زائران سالمند از ایستگاه اتوبوس تا مسجدالحرام به کارگرفته شد و در مدت استفاده از این ویلچرها 4 هزار و 500 مورد انتقال با ویلچر انجام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: امسال با تعدیل 23 درصدی نیروی انسانی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری موفق به تشکیل سه کاروان از متقاضیان فیش دار شدیم و از این طریق حدود 300 هموطن که سال‌ها در صف انتظار بودند به حج تمتع مشرف شدند.

اوحدی گفت: مرحله سوم توسعه مسجدالحرام از اول محرم امسال آغاز و تا پایان حج سال آینده تمام خواهد شد و پیش بینی بر این است که برای حج سال 95 با دو برابر شدن فضای مطاف ظرفیت اعزام زائران به صورت پلکانی افزایش پیدا کند.

یک فیش تمتع بدهید، سه فیش عمره بگیرید

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که یک میلیون و 500 هزار متقاضی در نوبت اعزام به حج تمتع هستند، گفت: با احتساب اعزام سالانه حدود 64 هزار نفر، اعزام  همه متقاضیان در صف انتظار 18سال زمان می برد.

 سعید اوحدی در نشست خبری افزود: سازمان حج و زیارت در ازای فیش تمتع متقاضیانی که قبلا به حج مشرف شده اند، سه فیش عمره می دهد.

وی از هموطنانی که پیش از این به حج تمتع مشرف شده اند خواست در صورت امکان از سفر مکرر خودداری کنند.

رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از این نشست خبری درباره شیوع ویروس ابولا یا کرونا در موسم حج گفت: در تمتع امسال هیچ موردی از ابتلای زائران به ویروس ابولا یا کرونا مشاهده نشد گرچه وزارت حج عربستان ورود زائران آفریقایی را به عربستان ممنوع کرده بود.

اوحدی افزود: ما نیز تمهیدات خوبی اندیشیده بودیم و در کاروان های هر استان دو پزشک موظف به معاینه زائران بودند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امنیت سفر به عتبات هم گفت: بر اساس آمار و اطلاعاتی که در سه سال گذشته از زائران ایرانی عتبات عالیات داریم هیچ موردی از گم شدن زائران در عراق گزارش نشده است.

 اوحدی با اشاره به خبر کشف گور دسته جمعی زائران ایرانی در عراق، افزود:  قطعا اگر تعداد زیادی از زائران مفقود می شدند حتما خانواده آنان به مراجع رسمی مراجعه می کردند.

وی گفت: مسیر تشرف زائران ایرانی از جنوب بغداد نیست بلکه مسیر آنان از مرز مهران و چزابه است که مستقیم به نجف و کربلا می رود.

اوحدی گفت: باید منتظر ماند تا شورای عالی امنیت ملی و مراجع ذی ربط آخرین وضع درخصوص این خبر را اعلام کنند.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه درباره اعزام نمایندگان مجلس به حج تمتع،گفت: با اطمینان می گویم که یک مورد درخواست یا اختصاص سهمیه برای نمایندگان نداشتیم.

اوحدی افزود: امسال تنها دو کاروان برای جانبازان و یک کاروان برای اعزام خانواده شهدا اختصاص یافته بود.

گفتنی است امروز مکه از حضور حجاج ایرانی تخلیه و انتقال حجاج از مدینه نیز از امروز آغاز می‌شود.


 

نظر شما