شناسهٔ خبر: 18046401 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش67 درصدی فروش کتاب در شهر منتخب دومین دوره طرح پایتخت کتاب ایران

دبیر سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: امسال برای ارزیابی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در نیشابور (پایتخت کتاب ایران در دوره قبل) گزارشی تهیه و در آن فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ها سنجیده شد و نتیجه‌اش حاکی از موفقیت نسبی نیشابور در اجرای برنامه‌ها بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اصغر سیدآبادی در اختتامیه این دوره افزود: بخشی از این ارزیابی نیز سنجش تاثیر پایتخت کتاب در ترویج کتابخوانی نیشابور بود، برای این موضوع سفارش کتاب از توزیع کنندگان، میزان فروش نمایشگاه کتاب و همچنین میزان امانت کتاب در کتابخانه های عمومی نیشابور ارزیابی شد. 

دبیر سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب آماری از میزان افزایش فروش کتاب در نیشابور ارائه کرد و گفت: بر اساس گزارش موسسه نمایشگاه های فرهنگی فروش نمایشگاه کتاب در نیشابور با برخی از مراکز استان مانند ارومیه، زنجان، گرگان و شهرکرد برابر و مبلغ 8 میلیارد و 500 میلیون ریال بود. 

سید آبادی افزود: نمایشگاه کتاب در نیشابور یکی از دستاوردهای انتخاب این شهر به عنوان پایتخت بود و معمولا فروش نمایشگاهی بر فروش کتابفروشی ها تاثیر منفی می گذارد، اما بر اساس گزارش تعاونی توزیع کنندگان سفارش کتاب از مراکز توزیع کتاب در سال 1395 نسبت به سال 1394 افزایش فروش داشته است. 

وی گفت: در حوزه کتاب کودک و نوجوان میزان خرید کتاب از مراکز توزیع کتاب توسط کتابفروشی های نیشابور 67 درصد افزایش و کتاب های عمومی بزرگسال 21 درصد افزایش داشته است؛ بدیهی است که آمار مراکز توزیع بازار طبیعی و مردمی کتاب را دربرمی‌گیرد و شامل مراکز دولتی و کتابخانه ها نمی شود.

سید آبادی افزود: هم چنین بنا بر آمار کتابخانه‌های عمومی نیشابور میزان امانت کتاب نسبت به سال گذشته بیش از 25 درصد افزایش داشته است. 

وی با بیان اینکه دوست دارد به جای گزارش رسمی روایتی شخصی از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران ارائه کند گفت: روز نخستی که ایده انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب را ارائه کردیم، کسی باور نمی‌کرد این حرکت با چنین استقبالی رو به رو شود و به پویشی مردمی در شهرها برای کتابخوانی منجر شود. 

علی اصغر سیدآبادی افزود: کتاب در دسترس ترین عنصر فرهنگی در همه شهرها و روستاها، باسابقه ترین و تنها رسانه‌ای است که با همه میراث بشر پیوند دارد و ترویجش ترویج همه یافته ها، فضیلت‌ها، دانش‌ها و تجربه‌های بشر است. 

وی افزود: آثار هر رشته علمی، فرهنگی و هنری در کتاب به دیگران منتقل شده است و ترویج کتابخوانی همزمان می‌تواند ترویج معرفت دینی، فضایل اخلاقی، صنعت، کشاوزی، هنر و ... باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد گفت: نگرانی ما درباره روستاها خیلی زودتر از شهرها برطرف شد، چون بلافاصله پس از اعلام فراخوان تماس از روستاها شروع شد. 

سید آبادی افزود: پس از نخستین سال برگزاری در مناطقی که یک روستا برگزیده شده بود، فعالیت های کتابخوانی و کتابخانه ای افزایش پیدا کرد و امسال خوشحالیم که از چهارگوشه ایران رنگارنگ در جشنواره شرکت کرده‌اند.

سیدآبادی با اشاره به پیچیدگی‌های موجود پیش روی طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: امسال که اسامی شهرهای شرکت کننده را که مرور می کردیم، نام برخی از شهرها را نشنیده بودیم، در میان آن نام های ناشناس شهرهایی بودند که تازه شهر شده بودند. 

وی افزود: اکنون که 20 شهر نامزد نهایی را نگاه می کنیم، شهرهایی را می بینیم که هنوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند، اما همه نهادها و دستگاه های عمومی و دولتی و غیردولتی اش برای ترویج کتابخوانی بسیج شده اند.

سید آبادی گفت: این شهرهای کوچک با اعتماد به نفس به رقابت با کلان شهرها آمده اند و گاهی پیش افتاده اند، زیرا اساس کار در انتخاب پایتخت کتاب ایران نه براساس بودجه بلکه بر اساس کار جمعی، مشارکت دولت، بخش های غیردولتی و ایده های ابتکاری و نو استوار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه این دو رویداد به اتفاق مبارکی منجر شده است و آن هم ارتباطات شبکه ای بین شهرها و روستاهای دوستدار کتاب است افزود: این ارتباطات از همان دوره اول در قالب گروه های ارتباطی غیر رسمی شکل گرفت، اما از سال گذشته پیشنهاد شد که این شبکه‌های غیررسمی رسمیت یابند و مقدمات راه اندازی شبکه شهرهای دوستدارکتاب و شبکه گروه های ترویج کتابخوانی فراهم شد. 

سیدآبادی گفت:‌ این سه شبکه بر اساس طرحی که آماده شده در قالب یک ستاد هماهنگی فعالیت خواهند کرد و امیدواریم که با تشکیل این ستاد برگزاری این رویدادها نیز ادامه یابد.

نظر شما