شناسهٔ خبر: 17611337 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تا ساعاتی دیگر

پروژه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در منطقه سلخ قشم افتتاح می‌شود

تا ساعاتی دیگر با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پروژه استراتژیک سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در منطقه سلخ قشم به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از بندرعباس، تا ساعاتی دیگر با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران این شرکت، مدیرعامل سازمان منتطقه آزاد قشم و جامعه محلی سلخ، پروژه استراتژیک سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در منطقه سلخ قشم به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

بانکرینگ یا همان سوخت‌رسانی دریایی یکی از زیربخش‌های مهم حمل و نقل دریایی است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زنجیره تامین خود نگاه ویژه‌ای به آن دارد.

در همین راستا با ایجاد سایت سوخت‌رسانی در بندرعباس و نیز با راه‌اندازی پروژه بانکرینگ منطقه قشم، بزرگترین قطب سوخت‌رسانی در سواحل ایران قلمداد شده و قشم را به سمت هاب سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی و خارجی در منطقه تبدیل خواهد ساخت.

موقعیت ویژه و اقتصادی جزیره قشم و مزیت‌های مختلف آن ازجمله نزدیکی 130 مایلی نسبت به فجیره، یکی از مناسب‌ترین شرایط را برای رقابت با رقبا و کسب سهم بازار بیشتر بانکرینگ در منطقه فراهم می‌سازد و همچنین سهم قابل توجهی از اشتغال به‌طور مستقیم و غیر مستقیم با راه‌اندازی و توسعه این پروژه محقق خواهد شد.

با توجه به طرح توسعه این پروژه در بخش ساحلی و فراساحلی در آینده نزدیک با هدف افزایش تناژ جهت ارائه سوخت به خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا که وارد منطقه خلیج فارس می‌شوند، حمایت‌های دولت و وزارت نفت جهت تامین سوخت مورد نیاز این پروژه از ضرورت‌های مهم و اساسی برای انجام به‌موقع این طرح توسعه و تبدیل شدن این سایت به هاب سوخت‌رسانی در خلیج فارس و دریای عمان است.

پروژه بانکرینگ سلخ در منطقه جنوبی قشم واقع در سلخ، با سهم 60 درصدی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، 25 منتطقه آزاد قشم و 15 درصد شرکت ملی نفتکش ایران در مساحتی 12.6 هکتاری که دارای 10 مخزن اتمسفری عمودی با سقف ثابت و ارتفاع 9.6 متر و قطر 27 متر است، ساخته شده است.

همچنین این پروژه در فازهای بعدی به تدریج به ظرفیت 100 هزار تن و به تناسب افزایش فعالیت‌ها تا ظرفیت 500 هزار تن در نهایت تا ظرفیت 750 هزار تن افزایش خواهد یافت.

پروژه بانکرینک سلخ دارای دو موج‌شکن است که موج‌شکن اصلی به طول 1650 متر بوده و هم‌اکنون 1200 متر از آن ساخته شده است. همچنین موج‌شکن دوم طول 600 متری دارد که 400 متر آن در فاز اول تکمیل شده است که با تکمیل موج‌شکن اصلی و فرعی، حوضچه آرامشی برای پهلوگیری کشتی‌ها ایجاد خواهد شد.

این پروژه دارای دو اسکله در کنار موج‌شکن اصلی و پنج اسکله در بخش پسکرانه حوضچه آرامش است که دو اسکله 10 هزار تنی و 35 هزار تنی را شامل می‌شود. 

انتهای پیام/3264/ق30

نظر شما