شناسهٔ خبر: 17553181 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رييس اتاق اصناف در گردهمايي با صاحبان بنگاه‌هاي خسارت ديده پلاسكو مطرح كرد

بسته حمايتي 400 ميليوني براي كسبه آسيب‌ديده

صاحب‌خبر -

در نظر گرفتن 4 نقطه براي راه‌اندازي كسب وكار واحدهاي صنفي پوشاك

گروه تشكل‌ها|
روز گذشته رييس اتاق اصناف ايران در جمع كسبه حادثه ديده ساختمان پلاسكو حاضر شد تا با ابراز همدردي از اين فعالان بگويد كه نخستين اولويت كاري اتاق اصناف ايران ساماندهي كسبه پلاسكو است. از سوي ديگر در اين نشست به بسته حمايتي 400 ميليون توماني شهرداري و دولت صحبت‌هايي اشاره شد و حال قرار است حمايت قانوني از ۳۳۰۰ كارگر بيكار شده شاغل در ساختمان پلاسكو در قالب پرداخت بيمه بيكاري و كاريابي مجدد، اعطاي تسهيلات ۳۰۰ ميليوني دوره تنفس بازپرداخت يك ساله و سود ۱۸ درصدي با حمايت بانك مركزي و پرداخت وام ۱۰۰ ميليون توماني با سود ۴ درصد به هريك از كسبه ساختمان پلاسكو با حمايت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، بسيج شركت‌هاي بيمه‌گر براي آغاز پرداخت خسارت به آن دسته از كسبه‌يي كه اقدام به بيمه كردن اموال خود كرده‌اند و در نهايت بازسازي ساختمان پلاسكو طي دو سال از سوي بنياد مستضعفان از جمله اقدماتي است كه براي حمايت و بازگشت مجدد كسبه ساختمان پلاسكو به توليد و فعاليت اقتصادي از سوي اتاق اصناف و سيستم بانكي مطرح شد. به گزارش «تعادل»، علي فاضلي روز گذشته در نشست هم انديشي با صاحبان خسارت ديده مجتمع تجاري پلاسكو كه در حسينه الزهرا برگزار شد، گفت: در تمام مشكلات و حوادث و بلاياي طبيعي، كاروان امداد بازاريان كشور پيشرو بوده‌اند و كمك‌هاي بسياري از طرف شما كسبه ساختمان پلاسكو راهي مناطق جنگ‌زده و آسيب ديده از بلاياي طبيعي شد. حال امروز مشكلي براي خود اصناف پيش آمده و من طي سه روز گذشته شاهد پيگيري‌هاي رييس‌جمهوري، رييس مجلس شوراي اسلامي، معاون اول رييس‌جمهوري، وزيران صنعت و كار، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رييس كل بانك مركزي و شهردار تهران براي حل سريع مشكل بوده‌ام. به‌واقع، حاكميت پاي كارهست و همكاران شما هم براي كمك در اقصا نقاط كشور اعلام آمادگي كرده‌اند. وي تصريح كرد: كميته پيگيري حادثه در همان ساعات اول تشكيل شد و اقدامات خوبي انجام شده و به زودي امكان ورود شما به كسب و كار مهيا مي‌شود. به‌واقع، تدابير خوبي طراحي شده و از اين مشكل به خوبي عبور خواهيم كرد. با هيات امناي پلاسكو چندين جلسه داشته‌ايم و كميته رسيدگي به حادثه كه در اتاق اصناف مستقر است، هم ارتباط تنگاتنگي با آنها دارد. حال شما به عنوان آسيب ديدگان در اين حادثه موظف هستيد تا فرم‌هاي اطلاعات را پر كنيد تا در اجرا، كمك رساني و ساماندهي تسريع شود. رييس اتاق اصناف ايران افزود: ساماندهي صنوف آسيب ديده ساختمان پلاسكو و بازگشت به كار آنان در اولويت كاري اتاق اصناف ايران است. به‌واقع، ما ۴ نقطه براي راه‌اندازي كسب وكار واحدهاي صنفي پلاسكو در نظر گرفته‌ايم و قرار است تا ساماندهي اين صنوف در مكاني مناسب در اولويت كاري اتاق اصناف ايران قرار گيرد تا بتوانيم هر چه سريع‌تر اين ۵۶۰ واحد را ساماندهي كرده و ۲ هزار كارگر اين مجموعه را در آستانه شب عيد به چرخه كار برگردانيم.
 فعلا به دنبال مقصر حادثه نيستيم
رييس اتاق اصناف در بخش ديگري از سخنانش گفت: بنده براي سخنراني اينجا نيامده‌ام و سه شبانه روز است كه در محل حاضر و به دنبال مطالبات شما بوده‌ام و با جان و دل پذيراي شما هستم و اگر اينجا جمع شده‌ايم براي آسيب‌شناسي مساله و همياري با شما است. در حال حاضر به دنبال مقصر حادثه نيستيم و ابتدا مي‌خواهيم مساله را درمان كنيم تا اين درد التيام پيدا كند و بعد به دنبال مقصر هم خواهيم رفت و به اندازه كافي دراين زمينه مستندات لازم وجود دارد. در جريان اين حادثه كسي نمي‌تواند بنگاه‌هاي صنفي را مقصر قلمداد كند و كساني كه حرف‌هايي را بر اين منوال مي‌زنند، دل‌شان به حال كسبه و مردم نمي‌سوزد.
 وي در ادامه عنوان كرد: آنچه در حال حاضر اهميت دارد اين است كه بيش از ۵۰۰ واحد صنفي آسيب ديده‌اند و از گذشته تا به امروز هر گاه يك واحد صنفي آسيب مي‌ديد همه به كمك او مي‌رفتند و در اين راستا هم قطعا ارج و شان اصناف حفظ خواهد شد. فاضلي با بيان اينكه در اين چند روز همه مسوولان در راستاي مشكل اصناف گام برداشته‌اند، اظهار كرد: همه به دنبال راهكار و حل مشكل كسبه هستند و ما نيز در اتاق اصناف ايران به دنبال احصا حقوق شما هستيم و در اين زمينه نياز به اطلاعات داريم تا بدانيم به شما چقدر خسارت وارد شده تا بتوانيم براي شما تسهيلات در نظر بگيريم. در اين شرايط بايد مراقب باشيم تا وارد دعواهايي كه به اصناف ربطي ندارد، نشويم.
رييس اتاق اصناف ايران با تاكيد بر اينكه براي به نتيجه رسيدن نياز به زمان داريم، افزود: با دستور هيات دولت براي كمك به صنوف آسيب ديده تسهيلاتي در نظر گرفته خواهد شد و اتاق اصناف ايران به دنبال بخشودگي مالياتي سال ۹۵ براي اين عزيزان خواهد بود و از صنوف آسيب ديده تقاضا دارم ‌تمامي موارد اعلام شده را از اتحاديه مربوطه پيگيري كند. فاضلي با تاكيد بر اينكه يكسري دست‌هاي پنهان در فضاي مجازي به دنبال ايجاد اختلاف و تشنج هستند؛ تصريح كرد: كسبه ما بايد آگاه باشند و توجهي به اين موارد نداشته باشند و موضوعات را از اتحاديه مربوطه پيگيري كنند. ما نيز به عنوان فعالان تشكلي پيگير بيمه، ماليات و بدهي بانكي كسبه پلاسكو هستيم و علاوه بر ما همه مسوولان پاي كار هستند و در خصوص مالكيت سرقفلي كساني كه مالك مغازه بودند كسي نمي‌تواند حق مالكيت را از اين افراد بگيرد.

 نشست مشترك اصناف با بنياد مستضعفان
از سوي ديگر رييس اتاق اصناف ايران در حاشيه نشست كميته بررسي حادثه ساختمان پلاسكو با حضور هيات رييس اتاق اصناف تهران، روساي اتحاديه‌ها و امناي اصناف پلاسكو، گفت: به زودي درباره چگونگي ساخت ساختمان پلاسكو، نشست مشتركي با بنياد مستضعفان برگزار و درباره آن تصميم‌گيري مي‌شود.
 فاضلي افزود: تاكنون خسارت ۸۵ درصد واحدهاي اقتصادي مركز تجاري پلاسكو را برآورد كرده‌ايم و تا عصر يك‌شنبه اين اطلاعات تكميل خواهد شد. بيش از ۱۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه ثابت و جاري ۵۸۰ واحد از بين رفته است.
بخش زيادي از كسبه اين ساختمان در صنف توليدكنندگان و فروشندگان پيراهن بودند كه ۹۹ درصد از اين واحدها به عنوان «مركز پخش» استفاده مي‌كردند. همچنين ۱۸۰ واحد در اين ساختمان توليدكننده و فروشنده ديگر اقلام بوده‌اند. رييس اتاق اصناف ايران اضافه كرد: در اين ساختمان ۴۰۰ واحد پيراهن دوز، ۶ واحد كشباف، 8واحد صنف خياطان و ۲۰ واحد نيز به توليدكنندگان كفاشان اختصاص داشت.

نظر شما