شناسهٔ خبر: 17534624 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وعده رييس بنياد مستضعفان با حضور در محل حادثه

پلاسكو را در 2سال مي‌سازيم

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازي|
 درحالي كه بيش از سه روز از وقوع حادثه‌ تلخ آتش‌سوزي و ريزش ساختمان پلاسكو مي‌گذرد و در اين مدت تعداد زيادي از مقامات دولتي و روساي ارگان‌هاي مختلف از صحنه اين حادثه بازديد كرده‌اند. يكي از اين مقامات محمد سعيدي‌كيا رييس بنياد مستضعفان است كه در بازديد خود از محل حادثه ساختمان پلاسكو از آمادگي اين بنياد براي ساخت ساختمان جديد پلاسكو ظرف دو سال خبر داده و اعلام كرده كه اين بنياد زير بار مسووليت رفته و ساختمان جديد را بنا مي‌كنيم تا واحدهاي ساخته شده براساس ضوابط به به مغازه‌داران واگذار شود.
اعلام آمادگي بنياد مستضعفان براي ساخت مجدد ساختمان پلاسكو درحالي منتشر شد كه وي در بازديدش صحبتي درخصوص اينكه بنياد مستضعفان مالك ساختمان پلاسكو است مطرح نكرد اما رسانه‌ها خبري را از قول يكي از مقامات مسوول در بنياد مستضعفان منتشر كردند كه وي تاكيد كرده كه اين ساختمان در تملك بنياد مستضعفان است. اين مقام مسوول كه نخواست نامش فاش شود، تاكيد كرده كه اين موضوع صحت دارد و مسوولان در اين بنياد طي چند روز آينده پاسخ شايعات درخصوص اينكه بنياد مالك واقعي اين ساختمان نيست را مي‌دهند.
پس از اعلام آمادگي بنياد مستضعفان براي ساخت ساختمان جديد، رييس اتاق اصناف نيز وارد ماجرا شده و تاكيد مي‌كند قرار است بنياد مستضعفان و اتاق اصناف ايران درباره ساختمان پلاسكو تصميم‌گيري كنند.
علي فاضلي همچنين با اعلام برآورد خسارت 85درصد واحدهاي اقتصادي مركز تجاري پلاسكو از ازبين ‌رفتن 580واحد و بيش از 1500ميليارد تومان سرمايه ثابت و جاري خبر داده است.
به گفته فاضلي، تمام واحدهاي اين مكان تجاري به شكل سرقفلي بوده كه بنياد مستضعفان بايد در زمينه ساخت دوباره آن تصميم‌گيري كند.
پيشنهاد ساخت ساختمان پلاسكو جديد و واگذاري واحدهاي آن به سرقفلي‌داران درحالي مطرح مي‌شود كه حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاك اعتقاد دارد بيمه ساختمان پلاسكو تشريفاتي بوده است.
حسام عقبايي معتقد است كه فرهنگ بيمه در ايران وجود ندارد و به همين خاطر ‌كمتر از 30درصد از ساختمان پلاسكو بيمه بوده‌ و بيش از 70درصد افراد، اقلام و كالاها بيمه نبوده است. علاوه بر اين كمتر از 30درصدي هم كه بيمه بودند سقف بيمه آنها كمتر از سرمايه‌هاي آنها و درواقع تشريفاتي بوده است.

 دستور ويژه وزير اقتصاد درباره پلاسكو
در همين حال، وزير امور اقتصادي و دارايي با صدور پيامي ضمن تسليت حادثه دلخراش شهادت آتشن‌نشانان غيور كشورمان در حادثه آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو، دستور تشكيل كميته ويژه‌يي براي مساعدت به واحدهاي فعال در مجتمع پلاسكو را صادر كرد.
به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي، علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي با صدور دستوري مبني بر تشكيل كميته‌يي متشكل از رييس سازمان امور مالياتي، معاون امور بانكي، بيمه و شركت‌هاي دولتي و رييس كل بيمه مركزي، ماموريت داد تا با فوريت به وضعيت همه واحدهاي فعال در مجتمع پلاسكو رسيدگي و تا شروع دوباره كسب و كار اين واحدها نسبت به رفع مشكلات بيمه‌يي، بانكي و مالياتي آنان اقدام و مساعدت لازم را انجام دهند.
بر اين اساس مقرر شد، سازمان امور مالياتي اقدام قانوني عاجل براي بخشودگي مالياتي ناشي از فعاليت كسبه در محل مجتمع پلاسكو صورت دهد. همچنين وزير اقتصاد تاكيد كرده است؛ بانك‌ها براي راه‌اندازي مجدد واحدهاي آسيب‌ديده به‌طور ويژه همكاري كرده و با سرعت سرمايه درگردش لازم براي فعاليت دوباره اين واحدها را فراهم كنند.
طيب‌نيا همچنين از رييس كل بيمه مركزي و معاون امور بانكي، بيمه و شركت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد خواست، با همكاري شركت‌هاي بيمه براي حمايت از خانواده‌هاي آتش‌نشانان شهيد، خدمات بيمه‌يي لازم ازقبيل بيمه عمر را تسهيل كنند و همچنين نسبت به پرداخت خسارت‌هاي وارده در چارچوب تعهدات با فوريت و نهايت مساعدت اقدام كنند.

 بررسي ۳ ساختمان براي استقرار كسبه
در تحولي ديگر، وزير صنعت، معدن و تجارت از بررسي 3 ساختمان براي استقرار كسبه ساختمان پلاسكو خبر داد و گفت كه پيشنهاد بخشودگي بدهي كسبه روز يك‌شنبه در دولت مطرح و تصميم‌گيري خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، محمدرضا نعمت‌زاده با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسكو، گفت: توانستيم با اتاق اصناف و اتحاديه‌هاي ديگر موضوع را پيگيري كنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت با اعلام اينكه برخي واحدهاي صنفي اين ساختمان نيز بدهي‌هايي دارند كه روز يك‌شنبه پيشنهادي را در اين خصوص به دولت مي‌بريم كه اعمال يا بخشيده شود، اظهار كرد: كسبه نبايد نگران باشند؛ چراكه ما تلاش مي‌كنيم مشكل آنها حل شود. حدود 3 نقطه نيز براي ساماندهي كسبه در دست بررسي قرار دارد.

 تسهيلات صنفي براي آسيب‌ديدگان مالي
سه روز از آتش‌سوزي و فرو ريختن ناگهاني ساختمان پلاسكو مي‌گذرد و كسبه اين برج تجاري از آينده اقتصادي‌شان نگرانند. در اين راستا متوليان اصناف از برخي تسهيلات صنفي براي اين كسبه خبر مي‌دهند. 576واحد صنفي و توليدي در اين مركز فعاليت داشتند كه 396واحد صنفي و توليدي موجود در اين ساختمان، عضو اتحاديه پيراهن‌دوزان و پيراهن‌فروشان بودند و 180واحد در اين ساختمان توليدكننده و فروشنده ديگر اقلام بوده‌اند. براساس برآوردهاي انجام شده حداقل 2200كارگر به صورت مستقيم در اين ساختمان مشغول فعاليت بودند. بر اساس برآورد اتاق اصناف، بيش از 1500ميليارد تومان سرمايه ثابت و جاري 580واحد از بين رفته است.

 واگذاري نمايشگاه‌ها به كاسبان پلاسكو
بنا بر آخرين تصميمات ستاد بحران اصناف مقرر شد تا يك حساب مستقل براي آسيب‌ديدگان جهت كمك‌هاي دولت افتتاح شود. همچنين در اين جلسه پيشنهادي ارائه شده تا سازمان امور مالياتي كشور ساختمان پلاسكو را از ماليات معاف كند. ابراهيم درستي نايب‌رييس اتاق اصناف ايران در اين باره گفت: درصدديم به زودي محلي را براي كسبه ساختمان پلاسكو به صورت سازه‌هاي موقتي در نظر بگيريم تا كاسبان اين ساختمان بتوانند شب عيد خود را با آسودگي خاطر بگذرانند و دغدغه بازارشان را نداشته باشند. امروز (يك‌شنبه) نيز جلسه‌يي در سپاه داريم و طي هفته جاري خبرهاي خوشي در اين زمينه اعلام خواهد شد. همچنين اتاق اصناف به عنوان مجري و متولي برگزاركننده نمايشگاه‌هاي بهاره در سراسر كشور آسيب‌ديدگان حادثه ساختمان پلاسكو را در اولويت اول خود براي استقرار در اين نمايشگاه‌ها قرار مي‌دهد و درصدديم منابع اعتباري را بتوانيم براي خسارت‌ديدگان اين حادثه درنظر بگيريم تا آنها بهتر بتوانند به بازار ورود پيدا كنند.

 «بنياد مستضعفان» متولي مكان جديد
دروديان رييس اتحاديه پيراهن‌دوزان و پيراهن‌فروشان تهران نيز با بيان اينكه بنياد مستضعفان به عنوان مالك اصلي اين ساختمان حتي تسليت خود را از وقوع اين حادثه اعلام نكرده است، به فارس گفت: درخواست كسبه از مالك اصلي اين ساختمان يعني بنياد مستضفعان اين است كه گره‌يي از مشكلات را بگشايد، زيرا سرقفلي واحدهاي صنفي از سوي بنياد مستضعفان واگذار شده بود، اما اين بنياد به عنوان مالك اصلي اجاره و پول نقل و انتقال اخذ مي‌كرد و به ازاي هر واحدي كه در اين ساختمان معامله مي‌شده، 10درصد به بنياد مستضعفان تعلق مي‌گرفت. به عنوان مثال به ازاي هر واحد كه به ارزش 2ميليارد تومان سرقفلي آن واگذار مي‌شده، 2درصد از مبلغ كل يعني 200ميليون تومان به بنياد مستضعفان تعلق مي‌گرفت. از آنجا كه واحدهاي صنفي به صورت سرقفلي از سوي بنياد مستضعفان واگذار شده بودند؛ بنابراين سالانه اجاره‌يي هم به اين بنياد از سوي مستاجر پرداخت مي‌شد. به عنوان مثال اجاره يك‌ساله، يك واحد 34 متري در طبقه چهاردهم اين ساختمان يك‌ميليون و 300هزار تومان بوده است.

نظر شما