شناسهٔ خبر: 17483378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ساجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

روس‌ها روی برگ بازنده معامله نخواهند کرد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: معامله روس‌ها و آمریکایی‌ها در مورد مسئله سوریه یعنی خداحافظی همیشگی از پایگاه طرطوس بنابراین روس‌ها روی برگ بازنده معامله نخواهند کرد.

صاحب‌خبر -

محمد ساجدی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص این موضوع که پس از روی کار آمدن ترامپ با توجه به نزدیک تر شدن سیاست های آمریکا با روسیه آیا این امکان وجود دارد که پوتین بر سر ایران و سوریه با آمریکا معامله کند یا خیر گفت: معامله روس‌ها و آمریکایی ها در مورد مسئله سوریه یعنی خداحافظی همیشگی از پایگاه طرطوس همچنین این اقدام به معنی معامله با تروریست های چچن خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: از طرف دیگر روسیه به دنبال بازگشت به موقعیت پیشین خود می‌باشد و بعد از حوادث اخیر کشورهایی مانند مصر قراردادهای کلانی با روسیه بستند و این به معنای آن است که روسیه به تازگی در حال بازگشت به شرایط شوروی سابق است.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: روس ها دارای منافع زیادی در ایران هستند، از بحث انرژی اتمی گرفته تا فروش هواپیما و صادرات و واردات کاتلهای مختلف و در مجموع بعید به نظر می رسد که روسیه آن قدر حماقت به خرج دهد و در خصوص کل ماجرا بر سر ایران و سوریه معامله کند.

 

ساجدی یادآور شد: اما به فرض اگر هم این کار را انجام دهد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون در جریان وقایع سوریه این روس ها هستند که به ایران تکیه کردند چون از حضور روسیه در تحولات سوریه بیش از دو سال نمی گذرد این در حالی است که جمهوری اسلامی از ابتدای بحران سوریه یعنی بیش از ۶سال در منطقه نقش آفرینی کرده است.

 

وی افزود: خود پوتین بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی پیامی با این مضمون به ما مخابره کرده است که اگر روسیه هم از مسائل منطقه ای به ویژه سوریه عقب بکشد ما هیچ گاه در مورد سوریه عقب نشینی نخواهیم کرد.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با بیان اینکه سوریه بخشی از حیات خلوت و منافع جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: ایران از دوران هخامنشی تا الان دوبار مرزهای خود را به مدیترانه رسانده است یک بار زمان خشایار شاه با قدرت نظامی و بار دیگر در شرایط فعلی از راه ایدئولوژیک و فرهنگ مرزهای خود را گسترش داده است بنابراین روس ها روی برگ بازنده معامله نخواهند کرد.

نظر شما