شناسهٔ خبر: 1743150 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی:

مدیریت شده وارد فضای مجازی شوید / جمع آوری 4000 سیم کارت با هویت جعلی در سال گذشته

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه استفاده از فیلترشکن جرم نیست؛ بلکه فروش آن جرم است، گفت: در سال گذشته حدود 4000 سیم کارت با هویت جعلی جمع‌آوری کردیم؛ این در حالی است که در هیچ کشوری سیم کارت بدون هویت به کسی داده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، محسن عرفانی، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی امروز در جمع دانشجویان دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد مشهد در نشستی با عنوان "جرایم سایبری با بررسی جرایم پرکاربرد، جرم سیاسی و چرایی فیلترینگ در فضای مجازی" با اشاره به اینکه تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است، بیان داشت: با توجه به اینکه پیشرفت در حوزه فضای مجازی بسیار شده، همین مسئله جرایم بسیاری را در این زمینه باعث شده است.

 

وی ادامه داد: حافظه نامحدود، تنوع، جذابیت، ضد سانسور، عدم وجود امنیت، فرامرزی بودن و عدم وجود محدودیت در نشر اطلاعات از جمله ویژگی‌های فضای سایبری است.

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی تصریح کرد: کلاهبرداری‌های آنلاین، جعل هویت، شناسایی افراد ارزشمند، گسترش مفاسد اخلاقی و عادی شدن آن و برآورد وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی توسط دشمن نیز از تهدیدات اینترنت است که بیشترین تهدید از این بین کلاهبرداری است.

 

عرفانی ضمن بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد، بخش اعظمی از زندگی خود را صرف شبکه‌های تحت موبایل می‌کنند، خاطرنشان کرد: افراد باید دقت داشته باشند چنانچه عکس و یا فیلمی بر روی سیستم‌های خود اعم از موبایل و یا رایانه و غیره می‌گذارند، عکس و یا فیلمی نباشد که منجر به سوء استفاده افراد متخلف شود.

 

دسته‌بندی کاربران در فضای مجازی

 

وی با بیان اینکه تعداد وکلایی که در زمینه جرایم سایبری فعالیت می‌کنند، بسیار اندک هستند، در خصوص دسته‌بندی کاربردان فضای مجازی تصریح کرد: کاربردان سفید حدود 10 درصد کل کاربران را به خود اختصاص می‌دهند که به دنبال بهره‌گیری از مسائل علمی هستند. کاربران سیاه نیز حدود 10 درصد کل کاربران را به خود اختصاص می‌دهند که تنها به دنبال خلاف هستند و 80 درصد مابقی را کاربران خاکستری به خود اختصاص می‌دهند که در فضای مجازی گذران زمان می‌کنند.

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: در یک دقیقه حدود 204 میلیون ایمیل در دنیا ارسال می‌شود همچنین دو میلیون جستجو  و 8/1 میلیون لایک در فیسبوک رخ می‌دهد.

 

عرفانی با تاکید بر اینکه گوگل، جاسوسی لحظه به لحظه و آن لاین است، گفت: NSA سازمانی مخوف است که تا چند سال پیش کمتر کسی بود که نام این سازمان به گوشش خورده باشد. این سازمان دارای 20 هزار کارشناس فعال است که تنها به دنبال این هستند ببینند جوانان ما چه می‌خواهند تا همان را در قالبی که خود می‎‌پسندند به جوان ما ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه حتی اوباما نیز به جوانان آمریکایی در خصوص مراقبت از اطلاعات خود در فضای مجازی و اجتماعی تاکید می‌کند، بیان داشت: اعتیاد مجازی، گسترش روابط ناسالم، شکستن قبح مسائل و حریم خانوادگی، رواج دوستی‌ها و ازدواج‌های اینترنتی، ایجاد شبه در عقاید و کمرنگ شدن ارزش‌های دینی از مهمترین آسیب‌های فیسبوک است.

 

فیسبوک کشوری یک میلیارد و 200 میلیون نفری

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه فیسبوک یک میلیارد و 200 میلیون نفری، از پرجعیت‌ترین کشورهای جهان است، تصریح کرد: لزومی ندارد ایمیل‌های ناشناس را باز کنید زیرا ممکن است این ایمیل حاوی نرم افزاری باشد که در صورت باز شدن نصب شود و تمامی اطلاعات کاربر را هک کند و یا چنانچه حتی یک نقطه از یک آدرسی اینترنتی با آدرس اصلی تفاوت دارد به هیچ وجه به آن صفحه وارد نشود زیرا امکان کلاهبرداری بسیار است.

 

عرفانی با بیان اینکه فروش داروهای گیاهی بدون نسخه یکی دیگر از کلاهبرداری‌هایی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا کنون حدود 90 هزار داروی مجازی بدون نسخه جمع‌آوری شده است که یا نامعتبر هستند و یا تاریخ مصرف گذشته.

 

وی در ادامه بر لزوم توجه به اصالت فرد و مکان فروشنده محصول تاکید کرد و گفت: هیچ جایزه‌ای به صورت پیامکی و یا رفتن پای عابر بانک به شخصی داده نمی‌شود؛ بنابراین چنانچه تماس گرفتند و یا پیامک کردند و چنین مطالبی را عنوان کردند کلاهبرداری است.

 

مخالفتی با وارد شدن به فضای مجازی نداریم؛ مدیریت شده وارد شوید

 

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه از رمزهایی بر روس سیستم خود استفاده کنید که ترکیبی باشد، بیان داشت: مخالفتی با استفاده از فضاهای اجتماعی نداریم؛ اما بر این نکته تاکید داریم که باید مدیریت شده از چنین فضاهایی بهره ببریم.

 

عرفانی با اشاره به اینکه استفاده از فیلترشکن جرم نیست؛ بلکه فروش آن جرم است، گفت: در سال گذشته حدود 4000 سیم کارت با هویت جعلی جمع‌آوری کردیم؛ این در حالی است که در هیچ کشوری سیم کارت بدون هویت به کسی داده نمی‌شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه پلیس فتا صرفا برای جرایمی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: هیچ یک از نهادهای اطلاعاتی و حتی پلیس فتا وارد حریم شخصی افراد نمی‌شوند.

 

نظر شما