شناسهٔ خبر: 17074790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پرده‌برداري امريكا از چهره اسرائيلي ترامپ

روزنامه جوان

واكنش رئيس‌جمهور امريكا به قطعنامه ضداسرائيلي شوراي امنيت: بعد از 20 ژانويه، متفاوت عمل مي‌كنيم / شوراي امنيت سازمان ملل در اقدامي بي‌سابقه با تصويب قطعنامه‌اي، شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي را محكوم كرد و خواهان توقف شهرك‌سازي‌ها شد.

صاحب‌خبر -
شوراي امنيت سازمان ملل در اقدامي بي‌سابقه با تصويب قطعنامه‌اي، شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي را محكوم كرد و خواهان توقف شهرك‌سازي‌ها شد. اين قطعنامه با 14 رأي موافق در مقابل يك رأي ممتنع امريكا تصويب شد. به رغم استقبال فلسطيني‌ها، نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد تل‌آويو خود را ملزم به رعايت قطعنامه شوراي امنيت نمي‌داند. كاخ سفيد از اين قطعنامه حمايت كرده و نماينده امريكا در سازمان ملل گفته است كه قطعنامه به نفع اسرائيل است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا كه كمتر از يك ماه ديگر وارد كاخ سفيد مي‌شود در نخستين موضع علني در حمايت از رژيم صهيونيستي با انتقاد از اين قطعنامه، در توئيتي نوشت كه «پس از 20 ژانويه همه چيز متفاوت خواهد بود.»

شوراي امنيت سازمان ملل جمعه شب پس از 36 سال در اقدامي تاريخي قطعنامه پيشنهادي چهار كشور مالزي، ونزوئلا، نيوزيلند و سنگال در محكوم كردن شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي و درخواست براي توقف سريع آن را تصويب كرد كه از اين رژيم خواسته شده شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطيني از جمله شرق بيت‌المقدس را فوراً و به‌طور كامل متوقف كنند. در اين قطعنامه تأكيد شده است: «شهرك‌سازي اسرائيل بقاي راه حل دو كشوري را به شدت به خطر مي‌اندازد و مانعي در برقراري صلح است.» اين قطعنامه تأكيد مي‌كند كه ايجاد شهرك‌ها توسط اسرائيل در سرزمين‌هاي اشغال‌شده فلسطين از سال 1967، از جمله «قدس شرقي» فاقد اعتبار قانوني است و نقض آشكار قوانين بين‌المللي و مانعي براي دستيابي به راهكار دو دولتي قلمداد مي‌شود.  امريكا كه همواره قطعنامه‌هاي ضداسرائيلي را وتو مي‌كرد برخلاف سنت گذشته اين بار به قطعنامه رأي ممتنع داد و آن را وتو نكرد. امريكا پيش از اين 41 بار قطعنامه‌هاي ضداسرائيلي را وتو كرده بود. پيشتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم‌صهيونيستي از باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا خواسته بود كشورش اين قطعنامه را وتو كند. پس از تصويب اين قطعنامه جان كري، وزير خارجه امريكا اقدام سازمان ملل را تأييد كرد و از طرفين فلسطيني و اسرائيلي خواست براي تاسيس دو دولت مستقل تلاش كنند و امكان برقراري صلح را از بين نبرند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، سامانتا پاور، نماينده امريكا در سازمان ملل، گفت: «امريكا همچنان خود را به تأمين امنيت اسرائيل متعهد مي‌داند، اما رأي ممتنع به معني تأكيد امريكا بر تشكيل كشور مستقل فلسطين در كنار اسرائيل، به عنوان راه‌حل مسئله فلسطين است.» پاور گفت: «مشكل شهرك‌سازي‌ها چنان بد شده كه «راه‌حل دو كشور» را به خطر انداخته است.»
اين قطعنامه كه ابتدا از طرف مصر پيشنهاد شده بود قرار بود روز پنج‌شنبه در شوراي امنيت به رأي گذاشته شود، اما به دنبال تلاش‌هاي اسرائيل و رايزني دونالد ترامپ با عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر اين رأي‌‌گيري به تعويق افتاد و مصر از ارائه پيش‌نويس اين قطعنامه خودداري كرد اما مالزي و نيوزيلند روز جمعه اين پيش‌نويس را در صحن شوراي امنيت مطرح كردند كه با 14 رأي مثبت و در مقابل رأي ممتنع امريكا به تصويب رسيد. ساختن شهرك‌هاي يهودي‌نشين در اراضي اشغالي فلسطين يكي از مسائل عمده‌اي است كه مذاكرات صلح را با مانع روبه‌رو كرده است. مطابق قوانين بين‌المللي ساخت شهرك در سرزمين‌هاي اشغال شده پس از سال ۱۹۶۷ توسط اسرائيل غيرقانوني است. امريكا در هفته‌هاي اخير از ساخت شهرك‌هاي جديد در كرانه باختري انتقاد كرده بود.
  
حمايت ترامپ از اسرائيل
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب امريكا كه در ماه‌هاي اخير حمايت همه‌جانبه خود را از رژيم صهيونيستي اعلام كرده است از قطعنامه شوراي امنيت ابراز نارضايتي كرد. ترامپ در واكنش به قطعنامه شوراي امنيت عليه شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي، در صفحه توئيتر خود تأكيد كرد كه بعد از ورود وي به كاخ سفيد در 20 ژانويه، فلسطيني‌ها ديگر در سازمان ملل تريبوني نخواهند داشت و اوضاع اين سازمان پس از اين تغيير خواهد كرد.

پيش از اين موضع ترامپ درباره اسرائيل علني نشده بود اما قطعنامه اخير سبب شد تا ترامپ نخستين موضع‌گيري جدي خود را در حمايت از اسرائيل اعلام كند. ترامپ وعده داده است كه سفارت امريكا در اسرائيل را از تل‌آويو به بيت‌المقدس منتقل مي‌كند و «ديويد فريدمن» را به عنوان سفير واشنگتن در اسرائيل انتخاب كرده كه از حاميان شهرك‌سازي است.
بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، ساختمان سفارت امريكا در قدس در حال آماده شده است. با موضع‌گيري‌هاي اخير ترامپ، به نظر مي‌رسد روابط امريكا و اسرائيل در آينده بيش از پيش توسعه يابد.
  
مخالفت رسانه‌ها و نمايندگان امريكا
به رغم حمايت دولت اوباما از قطعنامه ضدصهيونيستي، شماري از جمهوريخواهان در كنگره امريكا نيز اين قطعنامه را محكوم كرده‌اند و رويكرد امريكا در اين خصوص را مورد سرزنش قرار داده‌اند. پل رايان، رئيس مجلس نمايندگان گفته است كه اين اقدام كاملاً شرم‌آور و ضربه‌اي به روند صلح است. روزنامه نيويورك تايمز، ديروز در گزارشي با انتقاد از رأي ممتنع امريكا در شوراي امنيت، نوشت: «تصميم اوباما مبني بر عدم‌مخالفت با قطعنامه سازمان ملل در واكنش به ساخت و سازهاي اسرائيل آخرين خيانت از سوي اوباما بود كه طبق معمول بايد به عنوان متحد اسرائيل عمل مي‌كرد.» روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: امريكا با امتناع از وتو كردن قطعنامه شوراي امنيت سنت‌شكني كرد.
  
مخالفت اسرائيل و استقبال فلسطيني‌ها
اسرائيل از دولت باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا به دليل وتو نكردن اين قطعنامه به شدت انتقاد كرده و گفته است كه به اين قطعنامه پايبند نخواهد بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه، دفتر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در بيانيه‌اي اعلام كرده است: «اسرائيل اين قطعنامه ضداسرائيلي سازمان ملل متحد را رد مي‌كند و خود را ملزم به رعايت مفاد آن نمي‌داند.» دفتر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد: «دولت اوباما نه تنها از اسرائيل در مقابل اين باند محافظت نكرد، بلكه پشت پرده نيز با آنها تباني كرده بود.» اين بيانيه تأكيد كرده است: «اسرائيل در انتظار همكاري با دونالد ترامپ و همه دوستان خود در كنگره اعم از جمهوريخواه و دموكرات است تا پيامدهاي منفي اين قطعنامه بي‌اساس را بي‌اثر كند.»

يوال اشتاينتز، وزير اسرائيلي در مصاحبه با كانال 2 رژيم صهيونيستي از رأي ممتنع امريكا انتقاد كرد و گفت كه امريكا اسرائيل را رها كرده است. اسرائيل سفراي خود در كشورهاي سنگال و نيوزيلند را كه به اين قطعنامه رأي مثبت دادند احضار كرده است.  به رغم مخالفت تل‌آويو، گروه‌هاي فلسطيني از اين قطعنامه حمايت كردند. جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) بامداد شنبه تصويب قطعنامه ضدصهيونيستي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد را ارزنده عنوان كرد و خواستار ادامه و افزايش مواضع عادلانه جامعه جهاني در خصوص مسئله فلسطين شد. سخنگوي تشكيلات خودگردان فلسطين نيز بامداد شنبه در واكنش به تصويب اين قطعنامه گفت: «قطعنامه شوراي امنيت عليه شهرك‌سازي‌ها سيلي محكمي بر سياست‌هاي رژيم صهيونيستي است.» جنبش فتح تصويب قطعنامه مذكور را پيروزي تاريخي براي مردم فلسطين و تمامي آزادگان جهان توصيف كرد و آن را آغازگر مرحله جديدي از درگيري‌ها دانست.

نظر شما