شناسهٔ خبر: 17060011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شورای امنیت قطعنامه‌ توقف فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل را تصویب کرد

خبرگزاری شبستان: شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغالی را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سما، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته(جمعه سوم دی) قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی را با 14 رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا تصویب کرد.

واشنگتن به پیش نویس قطعنامه محکومیت شهرک سازی رای ممتنع داد و خواستار توقف رای گیری شد؛ این درحالی است که دیپلمات ها این مسئله را پیش بینی می کردند.

پس از تصویب این قطعنامه، از سوی حاضران در نشست شورای امنیت سازمان، تصویب آن مورد تشویق قرار گرفت، این نخستین قطعنامه ای است شورای امنیت پس از هشت سال درباره اسرائیل و فلسطین تصویب کرد.

شورای امنیت از نمایندگان فلسطین و اسرائیل خواست تا در این جلسه حضور داشته باشند.

براساس این قطعنامه، رژیم صهیونیستی باید به سرعت همه اقدامات شهرک سازی خود در سرزمین های اشغالی و خشونت ضد غیر نظامیان را متوقف کند؛ بر اساس این قطعنامه باید هر سه ماه گزارشی دراین باره تهیه شود.

نماینده مالزی پیش از رای گیری گفت: ما به عنوان نمایندگان سیاسی ملزم هستیم که موضعی را نسبت به شهرک سازی ها اتخاذ کنیم و پیام های بسیاری را از همه مقامات درباره توقف شهرک سازی ها دریافت کردیم و نگرانی اعضای شورا در این باره دیده می شود.

در همین حال، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: کشورش تاکید دارد که شهرک سازی اسراییل در کرانه باختری غیر قانونی است و تشکیل دو دولت راه حل نهایی و ایده آل است.

«دنی دانون» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به تصویب این قطعنامه، گفت: تصویب قطعنامه ضد اسراییلی، روز سیاه در تاریخ این شوراست و تصویب آن نشانه پیروزی تروریسم، خشونت و انزجارطلبی است.

دانون افزود: رئیس جمهوری جدید آمریکا و دبیرکل جدید سازمان ملل بدون شک عصر جدیدی را در روابط سازمان ملل با اسراییل خواهند داشت.

یک منبع نزدیک به دفتر«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: اوباما در لحظات آخر و با هماهنگی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به اسرائیل ضربه زد.

وی مدعی شد: این قطعنامه ابعاد صلح را بیش از پیش پیچیده تر می کند.

نظر شما