شناسهٔ خبر: 16813764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ملاحضات احزاب سیاسی کره‌جنوبی در استیضاح خانم "پارک"

جوان آنلاين

صاحب‌خبر -
پارلمان کره جنوبي روز جمعه به استيضاح رييس جمهوري اين کشور و تعلق وي از قدرت راي داد. با راي روز جمعه پارلمان کره جنوبي، اکنون سرنوشت پارک گئون هاي در دست دادگاه قانون اساسي اين کشور است.
اين دادگاه بايد تصميم بگيرد که آيا مصوبه پارلمان را مي پذيرد و پارک را از قدرت برکنار مي کند يا بار ديگر وي را در اين سمت ابقا مي کند. تا زمان صدور راي دادگاه قانون اساسي کره جنوبي، نخست وزير به طور موقت به عنوان رييس جمهور اداره امور کشور را برعهده خواهد داشت.
رئیس جمهوری کره جنوبی در حدود یک ماه و نیم گذشته با موج اعتراضات مردمی مواجه بوده است.
راهپیمایان و تظاهر کنندگان که در این مدت با هدایت ورهبری مخالفان دولت کره جنوبی" کاخ آبی" ریاست جمهوری را محاصره کردند، به دلیل دخالت برخی نزدیکان غیر رسمی رئیس جمهور در امور دولتی خواستار استعفای خانم " پارک " شدند.
 اما بحران سیاسی در کره جنوبی شنبه گذشته همزمان با ارائه" لایحه استیضاح پارک گئون های "رئیس جمهور، از سوی احزاب اپوزیسیون پارلمان، ابعاد تازه ای به خود گرفت. درباره بحران سیاسی کره جنوبی و فرایند استیضاح خانم " پارک" ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد:

1-نکته اول اینکه، سه حزب اپوزیسیون پارلمان کره جنوبی شنبه گذشته لایحه استیضاح "خانم پارک" را ارائه دادند. در این لایحه که به امضای ۱۷۱ نماینده از مجموع سه حزب اپوزیسیون رسیده است، پارک به سوء استفاده از قدرت و تخلف از قانون اساسی متهم شده و تظاهرات گسترده مردم در مخالفت با تداوم ریاست جمهوری وی، از دلایل لزوم استیضاح عنوان می شود.

2-این دومین بار در تاریخ معاصر کره جنوبی است که یک رئیس جمهور منتخب با "چالش استیضاح" مواجه می شود حال آنکه نخستین مورد به سال میلادی ۲۰۰۴ و زمان ریاست جمهوری «رو مو هیون» باز می گردد که با اتهام فساد مالی مواجه بود و اندکی بعد از اتمام دوره زمامداریش خودکشی کرد.

3-طرح استیضاح " خانم پارک " با امضای 171 نماینده از 300 نماینده پارلمان کره جنوبی مطرح شده و اعلام شده است که 30 نماینده دیگر از حزب حاکم «سائنوری» نیز به این طرح رای بدهند اگر این موضوع اتفاق بیافتد با توجه به حمایت دو سوم از 300 نماینده مجلس استیضاح قطعی شده و در مجلس کره جنوبی رای خواهد آورد .پس اساسا تایید نهایی لایحه نیازمند حمایت ۲۸ عضو «سائنوری» حزب متبوع پارک است .

4-اگر چه پیش از این برخی از اعضای سائنوری با استیضاح موافقت کرده بودند اما گفته می شود ،با درخواست پارک مبنی بر استعفاء و انتقال مسالمت آمیز قدرت، از تصمیم خود منصرف شدند. وبادر ک همین رویکرد حزب حاکم ، «پارک گیون هی» رییس جمهور کره جنوبی گفت که آماده است تا در ماه آوریل (اردیبهشت سال آینده) از مقامش کناره گیری کند اما نتیجه استیضاح هرچه باشد می پذیرد اما به معنی این نیست که او فورا از مقامش استعفا کند. گفته می شود این تصمیم در جلسه ای بین" پارک و رهبران حزب حاکم سائنوری" اتخاذ شده است .

5-نکته بعدی اینکه ، صرف نظر از اینکه حزب حاکم کره جنوبی با اپوزیسون مجلس در استیضاح " خانم پارک " همسو شود و به رای مثبت به استیضاح رای بدهد و طرح استیضاح رئیس جمهور در پارلمان نیز تصویب شود، پارک گئون هائه همچنان برای مدت زمان قابل توجهی قدرت را در اختیار خواهد داشت.چرا که طرح استیضاح در نهایت نیاز به تصویب "دادگاه قانون اساسی" نیز دارد که حداقل این روند نیز 6 ماه طول خواهد کشید.که همان زمانی که حزب حاکم آنرا مطلوب می داند . گفتنی است پیش از این ۱۲۸ نماینده حزب حاکم از خانم «پارک» خواسته اند در ماه آوریل سال آینده (فروردین/اردیبهشت 96) استعفا کند تا انتخابات زود هنگام در ماه ژوین (خرداد/تیر 96) سال ۲۰۱۷ برگزار شود.سخنگوی حزب حاکم گفته این زمان برای انتقال آرام قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام مناسب است.

6-سوال اساسی در این میان این است که چرا حزب حاکم به استعفای خانم "پارک " تن نداد و استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی را مناسب تراز کناره گیری "خانم "پارک " دید ؟در پاسخ به این پرسش باید گفت که:

الف) یکی از اصلی ترین ملاحضه مخالفان و اپوزیسیون دولت کره جنوبی در اعتراضات یک ماه و نیم گذشته این بود که "خانم پارک" مجبور به استعفاء شود و انتخابات زود هنگام برگزار شود .این موضوع از این نظر برای مخالفان مطلوب بود که اولا "خانم پارک" به عنوان اولین رئیس جمهور زن کره جنوبی برغم حدود دو سال پیش از پایان دوره ریاست جمهوریش مجبور به استعفا شده و تن به انتخابات زود هنگام بدهد، ثانیا " موج سواری مخالفان " از شرایط بحرانی کره جنوبی با عث خواهد شد تا اپوزیسون از این فضا برای مقاصد سیاسی استفاده نماید .به این معنی این فضا باعث خواهد شد تا نماینده معرفی شده حزب حاکم در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کره جنوبی –به دلیل فضای منفی – شکست بخورد و نماینده مخالفان در این انتخابات با اقبال مردمی روبرو گردد.

ب)حزب حاکم کره جنوبی با تحلیل شرایط سیاسی این کشور تصمیم هوشمندانه ای در این باره گرفت چرا که:

1-آنها در اولین گام با در خواست مردم و تظاهر کنند گان همسو شدند و تصمیم گرفتند که "خانم پارک "ضمن عذر خواهی چند باره از مردم ، خواستار" استعفا یا استیضاح"وی شدند .تا به این طریق همچنان افکار عمومی را از دست ندهند.

2-نکته بعدی اینکه "حزب حاکم" با درک ملاحضات احزاب مخالف و نقشه راه آنها ، تلاش کرد " استیضاح " خانم پارک را جایگزین " استعفاء " قرار دهد .با این ملاحظه که اگر تن به "استعفای خانم پارک "می داد ، به دلیل فاصله کوتاه استعفا ء تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی –دو ماه- این امکان وجود داشت تا مخالفان به دلیل شرایط ضد دولتی مردم کره جنوبی، در انتخابات زود هنگام بازنده گردد.

3-اکنون راهبرد حزب حاکم این است که تا انجا که مقدور است با درک فضای حاکم در کره جنوبی ، با مخالفان همسو شده وبه استیضاح خانم پارک رای مثبت بدهند.-اگر چه این دیدگاه مخالفانی هم در این حزب دارد –این رویکرد از این نظر مطلوب حداقلی حزب حاکم است که اولا با استیضاح خانم پارک فضا کره جنوبی از حالت احساسی خارج شده و استفاده ابزاری مخالفان از این موضوع نیز کاسته خواهد شد. دوما فرایند استیضاح خانم پارک –حداقل 6 ماه – این فرصت را به حزب حاکم می دهد تا با اسیب شناسی فضای سیاسی این حزب و با پوست اندازی این حزب، برنامه های معقول تری را در انتخابات سال اینده ریاست جمهوری این کشور دنبال نماید.

ج-به هر تقدیر حزب حاکم ومخالفان دولت کره جنوبی هفته های سرنوشت سازی راپش روی دارند. "استیضاح خانم پارک" اگر چه روز تلخی برای حزب خانم پارک محسوب می شود اما در عین حال فرصت مناسبی است که این تهدید را به فرصت تبدیل نماید. البته این احتمال وجود دارد که احزاب مخالف حزب حاکم همچنا ن شعله این تظاهرات را تا 6 ماه آینده به بهانه های مختلف حفظ نمایند و رای مثبت مجلس کره جنوبی به استیضاح "خانم پارک" را دال بر حقانیت رویکرد اپوزیسیون اعلام نمایند .به همین دلیل شش ماه آینده روزهای حساسی برای احزاب سیاسی کره جنوبی برای تصاحب "کاخ آبی سئول" محسوب می شود.


نظر شما