شناسهٔ خبر: 16286811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رييس مركز آمار ايران:

نرخ بيكاري تابستان به 12.7 درصد رسيد

صاحب‌خبر -

برخي دوست دارند نرخ بيكاري بالا باشد

گروه اقتصاد كلان|
‌ اين روزها آمار بيكاري مهم‌ترين ابزار منتقدان براي زير ذره‌بين نهادن عملكرد دولت يازدهم مبدل شده است. انتقادات از عدم اثربخشي سياست‌هاي اقتصادي دولت در جهت ايجاد اشتغال درحالي مطرح مي‌شود كه برخي كارشناسان بر اين باورند كه آمار دقيقي از تعداد بيكاران در كشور وجود ندارد و نمي‌توان به آمار ارائه شده از سوي مركز آمار ايران هم اعتماد كرد. اين دسته از منتقدان مبناي تعريف فرد شاغل را عمده‌ترين دليل گمراه‌كننده بودن آمار بيكاري اعلام شده از سوي مراجع رسمي مي‌دانند. رييس مركز آمار ايران اما از شفافيت و دقت آمارهاي بيكاري اعلام شده از سوي اين دستگاه دفاع كرده و گفته است: هر كسي از ظن خود آماري مي‌دهد و بايد بگويد اين آمار را از كجا آورده است، تنها راهي كه در كشور براي ارائه آمار با اطمينان و براساس اصول وجود دارد، آمار مركز آمار ايران است.
به گزارش«تعادل» اميدعلي پارسا در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات، نرخ بيكاري تابستان امسال را 12.7درصد اعلام كرد و گفت: طبق آخرين گزارش مركز تابستان سال گذشته، جمعيت فعال 25ميليون و 396هزار نفر بوده كه در تابستان امسال به 26ميليون و 369هزار نفر رسيده است. حدود يك ميليون و 230هزار نفر به دنبال كار بودند و نرخ فعاليت از 38.9 به 40.4درصد افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: آمارها براساس استانداردهاي بين‌المللي بوده و ما بايد بگوييم كه ميزان اشتغال هر فرد چقدر است و طبق تعاريف 44ساعت كار در هفته اشتغال ناقص، اشتغال كمتر و بيشتر از آن بايد مشخص باشد. بايد توجه داشت كه اشتغال با انواع نرخ‌هاي آن وجود دارد. رقم تمام كساني كه اشتغال ناقص دارند حدود 8.5 تا 9درصد است كه اين افراد زير 44ساعت كار مي‌كنند. اگر تمام اين افراد را بيكار در نظر بگيريم، نرخ بيكاري حدود 21تا 22درصد مي‌شود اما برخي دوست دارند، نرخ بيكاري بالا باشد.
پارسا با بيان اينكه تعاريف متعدد از اشتغال در توليد ناخالص كشور موثر است و بايد همه آنها محاسبه شود، اظهار كرد: اگر اشتغال‌هاي كمتر از 44ساعت از قلم بيفتد، توليد ناخالص داخلي در محاسبات اشتباه خواهد بود.
رييس مركز آمار ايران افزود: افزايش نرخ مشاركت به دليل ورود دانشجويان به بازار كار بوده و بخشي نيز مربوط به حضور بانوان است. يكي از علل حضور بانوان در بازار كار فشار اقتصادي و ديگري نيز حضور طبيعي آنها در بازار است.
پارسا گفت: از ورودي جديد به بازار كار حدود 628 هزار نفر آنها توانسته‌اند كار پيدا كنند و 602 هزار نفر هنوز كار پيدا نكرده‌اند. نرخ بيكاري تابستان سال گذشته 10.9درصد بود كه اكنون به 12.7 درصد افزايش يافته است همچنين نسبت اشتغال 34.7درصد بود كه به 35.3درصد افزايش مي‌يابد. زماني كه نرخ فعاليت، نرخ بيكاري و نسبت اشتغال بالا مي‌رود شما نمي‌توانيد آن را منفي يا مثبت صفر
ارزيابي كنيد.
رييس مركز آمار ايران همچنين آمار جديدي از تعداد خانواده‌هاي سرشماري ‌شده ارائه و از سرشماري حدود 56 درصد از خانوارهاي ايراني خبر داد و افزود: تاكنون 14ميليون و 400هزار خانوار شامل 47ميليون و 800 هزار نفر در كشور سرشماري حضوري و اينترنتي شده‌اند. طبق زمان‌بندي بايد 63 درصد از مردم در سرشماري ثبت‌نام مي‌كردند. بر اين اساس اكنون حدود 7درصد عقب هستيم كه البته جبران مي‌شود و نيمه دوم آبان سرشماري سرعت بيشتري مي‌گيرد.
وي همچنين از آمار بالاي خانواده‌هاي غايب خبر داد و تصريح كرد: متاسفانه با آمار بالاي غايبان هفت درصدي روبه‌رو هستيم. اين رقم غيرقابل قبول است و ما برنامه داريم، اقداماتي انجام دهيم كه خانوار غايب و كساني كه همكاري نكرده‌اند به زير يك درصد كاهش يابند.

 افزايش نرخ بيكاري در تابستان
گزارش روز گذشته مركز آمار ايران از نرخ بيكاري نشان مي‌دهد اين شاخص نسبت به تابستان سال 94، 1.8درصد و نسبت به بهار ۱۳۹۵ معادل 0.5درصد افزايش يافته است. براساس اين گزارش، تعداد شاغلان كشور در تابستان ۱۳۹۵ معادل ۲۳ميليون و ۳۱هزار و ۴۶۴ نفر است كه اين رقم نسبت به تابستان سال قبل(۱۳۹۴) ۶۲۸ هزار و ۱۶نفر افزايش يافته است.
همچنين در فاصله ياد شده، نسبت اشتغال ( نسبت تعداد شاغلان به جمعيت ۱۰ساله و بيشتر) با 0.6درصد افزايش از 34.7درصد به 35.3درصد رسيده است. همچنين در تابستان امسال 40.4درصد جمعيت ۱۰ساله و بيشتر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند.
بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۴) 1.5درصد و نسبت به فصل قبل (بهار ۱۳۹۵) 0.9درصد افزايش داشته است. نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۹ساله حاكي از آن است كه 26.7درصد از فعالان اين گروه سني در تابستان ۱۳۹۵ بيكار بوده‌اند.  علاوه بر اين، بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري جوانان ۱۵تا ۲۹ساله نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل(تابستان ۱۳۹۴) 3.3درصد و نسبت به فصل قبل(بهار ۱۳۹۵) 1.8درصد افزايش يافته است. بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد در تابستان امسال 9.5درصد جمعيت شاغل‌ به دلايل اقتصادي(فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيشتر) كمتر از ۴۴ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين درحالي است كه 40.8درصد از شاغلان ۱۵ساله و بيشتر ۴۹ساعت و بيشتر در هفته كار كرده‌اند.
همچنين بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد در تابستان امسال بخش خدمات با 49.1درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با 31.5درصد و كشاورزي با 19.4درصد قرار دارند.
 

نظر شما