شناسهٔ خبر: 16227370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر رویدادهای مهم استان ایلام در هفته ای که گذشت

ایلام - ایرنا - استان ایلام در هفت روز گذشته از حیث رویدادهای خبری یکی از شلوغ ترین و پرکارترین هفته های خود را در چند ماه اخیر پشت سر گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آمادگی دستگاه های اجرایی استان ایلام برای خدمات رسانی و بستر سازی زمینه شتاب در تردد زائران کنگره بزرگ اربعین و سفر مسئولان بلند پایه کشوری به منظور بازدید از مرز مهران جزو رخدادهای مهم هفته گذشته ایلام بود.
سفر فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به استان ایلام و بازدید از پایانه مرزی مهران برای بررسی امکانات و آمادگی نیروهای ناجا مستقر در استان بویژه شهرستان مرزی مهران از مهمترین رویدادهای خبری هفته سپری شده این استان بود.
همچنین در هفته گذشته سفیر کشور عراق با هدف دیدار با مسئولان بلند پایه استان، شرکت در چند نشست و بازدید از پایانه مرزی مهران در آستانه اربعین حسینی به ایلام سفر کرد که این سفر نیز در ردیف مهم ترین اخبار هفته گذشته ایلام به شمار می رود.

** نماینده مردم ایلام در مجلس: محرومیت نباید به گفتمان رایج در این استان تبدیل شود
نماینده مردم حوزه انتخابیه ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: واژه محرومیت نباید به گفتمان رایج مدیران و مردم این استان تبدیل شود چون کمکی به رشد و توسعه منطقه نخواهد کرد.
جلال میرزایی روز شنبه در نشست شورای اداری شهرستان مهران با بیان اینکه استفاده از لفظ محرومیت به هیچ عنوان زیبنده استان ایلام نیست، اظهار کرد: مدیران باید کمتر از این الفاظ کنند تا واژه محرومیت به یک عادت همیشگی تبدیل نشود.
وی افزود: یکسری نارسایی ها و مشکلات در استان وجود دارد که همه باید با همفکری، دور اندیشی و عقلانیت در جهت رفع آنها تلاش کرده و از این گفتمان محرومیت گذر کنیم.

** آمادگی 32 تیم پلیس راه استان ایلام برای کنترل ترافیک ایام اربعین حسینی
رئیس پلیس راه ایلام گفت: تمامی 32 تیم این یگان در ایام اربعین حسینی و پس از بازگشت زائران نظارت دقیق و مستمری بر جاده های مواصلاتی بویژه در مسیرهای منتهی به مهران خواهند داشت.
سرهنگ محسن ناصری روز یکشنبه اظهار کرد: طرح ویژه اربعین پلیس راه استان که در قالب قرارگاه امام علی (ع) فعالیت می کند به احتمال زیاد از 20 آبان آغاز شده و تا پنج روز پس از بازگشت زائران نیز ادامه می یابد ، در چارچوب این طرح تردد کامیون های حامل بار در مسیرهایی که به مهران ختم می شود به ویژه در جاده کرمانشاه - ایلام - مهران ممنوع می شود.
وی افزود: 32 تیم پلیس راه استان برای نظارت بر تردد وسایل نقلیه در جاده های ارتباطی استان طی این ایام در آماده باش کامل هستند، ضمن اینکه با توجه به حجم بسیار زیاد خودروهای عبوری به مرز مهران حدود 60 تیم نیز از نیروهای سایر استان ها در ایام اربعین حسینی در نقاط مختلف جاده های ارتباطی ایلام مستقر می شوند.

** پرداخت یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای سیل زده ایلام/ بسته شدن پرونده سیل تا پایان امسال
مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان ایلام از پرداخت یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به سیل زدگان این استان خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا پایان امسال پرونده خسارت های سیل آبان سال گذشته بسته شود.
وقوع سیل بی سابقه در هشتم آبان سال 94 باعث وارد شدن خسارت های زیادی زیرساخت ها، منازل مسکونی، واحدهای تجاری و مکان های عمومی شهر ایلام شد.
در جریان وقوع این سیل که ویرانی های گسترده ای در مرکز و برخی از شهرستان های استان ایلام بر جا گذاشت، نزدیک به 18 هزار منزل مسکونی آسیب دید و بخش هایی از ابنیه ها، جاده ها و تاسیسات آب، برق، جاده های عشایری، مخابرات و گاز این استان دچار خسارت شدند.

** بازدید اعضای 12 خوشه صنعتی کشور از مرکز فروش خوشه های کسب و کار ایران در ایلام
اعضای 12 خوشه صنعتی کشور روز یکشنبه از مرکز فروش مشترک کنسرسیوم های صادراتی و خوشه های کسب و کار ایران در شهر ایلام دیدن کردند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام در حاشیه این برنامه گفت: بازدید اعضای این خوشه ها به منظور بررسی عرضه محصولات و تولیدات آنها در بازارهای ایلام و کشور عراق انجام شده است.
مرتضی دارایی اظهار کرد: از دیگر هدف های ساخت و راه اندازی مرکز فروش مشترک کنسرسیوم های صادراتی و خوشه های کسب و کار ایران در ایلام با عنوان زیتون کمک به توسعه استان، رقابت پذیری محصولات داخلی و ارتقا کیفیت کالاهای تولیدی ایلام و نیز صادرات تولیدهای خوشه های کشور به خارج از ایران است.
وی افزود: خوشه های کسب و کار در این بازدید شامل استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، اردبیل، بوشهر، زنجان، فارس، هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوی و هرمزگان است.

** استقرار سه فروند بالگرد همزمان با اربعین در ایلام/آمادگی هلال احمر برای برپایی اردوگاه اسکان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام گفت: همزمان با ایام اربعین امسال سه فروند بالگرد این جمعیت با هدف تسریع در امداد رسانی در شهرستان های ایلام و مهران مستقر می شوند.
محمد سلیمانی روز دوشنبه اظهار کرد: از این تعداد، 2 فروند بالگرد در ایلام و یک فروند نیز در مهران مستقر می شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی در کمترین زمان ممکن عملیات امداد و نجات را انجام دهند.
وی همچنین از استقرار 20 تیم موتوری امداد و نجات این جمعیت در پایانه مرزی مهران در اربعین امسال خبر داد و افزود: علاوه بر این، بر اساس اعلام ستاد اربعین قرار است 10 مدرسه در مهران به این جمعیت معرفی شود تا به امکانات اولیه برای اسکان اضطراری زائران مجهز شوند.

** تردد بیش از یک میلیون و 254 هزار زائر از مرز مهران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام از افزایش چشمگیر ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در مرز بین المللی مهران نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون یک میلیون و 254 هزار و 502 زائر از مرز بین المللی مهران تردد کردند.
نورالله دلخواه روز دوشنبه ایرنا اظهار کرد: از این میزان تردد، بیش از 334 هزار نفر مربوط به 40 روز گذشته است که از طریق این مرز تردد کرده اند.
وی افزود: با توجه به پیش بینی ها برای تردد حدود 2 میلیون زائر در ایام منتهی به اربعین حسینی امسال، با فراهم کردن امکانات تلاش می کنیم، خدمات مطلوبی در بخش حمل و نقل به زائران ارایه کنیم.

** مطالبه گندم کاران استان ایلام پرداخت شد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام گفت: همزمان با دیگر نقاط کشور آخرین بخش از مطالبه های گندم کاران این استان به میزان سه هزار و 410 میلیارد پرداخت شد.
کامران سلیمان پور روز دوشنبه اظهار کرد: با پرداخت این مبلغ، همه مطالبه کشاورزان استان ایلام در سال زراعی 95 - 94 بابت خرید گندم تضمینی پرداخت شد و کشاورزان گندم کار هیچ طلبی در خصوص این محصول ندارند.
وی افزود: در این سال زراعی به علت میزان قابل توجه کشت و برداشت گندم این شرکت با همکاری اداره کل تعاون روستایی استان در مجموع اقدام به خرید 265 هزار تن گندم دروم و معمولی از کشاورزان کرد.

** مسئول بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات: راهپیمایی اربعین جلوه ای از حکومت جهانی اسلام است
مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی نمایش قدرت شیعه در جهان اسلام و جلوه ای از حکومت جهانی اسلام است.
فرناز بیکی روز سه شنبه در نشست مشترک مشاوران امور بانوان دستگاه های اجرایی استان ایلام با عنوان گردهمایی زنان عاشورایی با تاکید بر تقویت این راهپیمایی، اظهار کرد: رسالت مردم استان ایلام به دلیل اینکه میزبان بیشترین زائران اربعین حسینی هستند بسیار سنگین است.
وی تاکید کرد: زنان این استان باید به بهترین شکل ممکن نقش و رسالت خود را در این زمینه ایفا کرده و به حفظ شان، شخصیت و حرمت زنان زائر حرم اباعبدالله الحسین(ع) کمک کنند.

** سردار غیاثی راد: عملیات محرم پیروزی ایمان بر تجهیزات پیشرفته نظامی بود
معاون فرهنگی کانون رزمندگان غرب و شمال غرب کشور از غافلگیری دشمنان اسلام در عملیات محرم خبر داد و گفت: در این عملیات نیروی ایمان بر تجهیزات پیشرفته نظامی روز دنیا پیروز شد.
داود غیاثی راد عصر دوشنبه در مراسم سالروز آزادسازی دهلران و موسیان در عملیات محرم در جمع مردم شهرستان دهلران اظهار کرد: دشمن مغرور و متکبر در این عملیات از توان هواپیماهای اطلاعاتی عربستان، قدرت شناسایی ماهواره های آمریکایی و تجهیزات پیشرفته نظامی غرب بهره می برد ولی به خواست خدا در مقابل سلاح ایمان شکست خورد.

** امکان صدور ویزای انفرادی عراق برای زائران اربعین وجود ندارد
جانشین حج و زیارت استان ایلام گفت: صدور ویزای انفرادی عراق برای زائران اربعین حسینی در دفاتر کنسولی دائم و موقت این کشور امکان پذیر نیست.
حسین نیک روش روز سه شنبه با اشاره به صدور ویزای عراق در دفتر کنسولی موقت این کشور در ایلام اظهار کرد: در دفاتر کنسولی دائم و موقت عراق در شهرهای مختلف کشورمان فقط ویزای گروهی از سه تا پنج نفر صادر می شود.
وی افزود: شهروندانی که برای حضور در آیین اربعین خود را به مرز مهران می رسانند باید بدانند که امکان صدور ویزای آنی در این مرز نیز وجود ندارد و حتما باید پیش از عزیمت به سمت مرز ویزای خود را از طریق کنسولگری های عراق دریافت کنند.

** مهران مرز تردد زائران اربعین حسینی 17 استان کشور است
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام گفت: بر اساس تقسیم بندی استان های کشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها، امسال مصوب شد که زائران 17 استان از مرز مهران عبور کنند.
صفر صادقی راد روز سه شنبه اظهار کرد: طبق مصوبه طرح تردد زائران حسینی در ایام اربعین و تقسیم بندی استان ها، زائران 17 استان آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، همدان، لرستان و ایلام از مرز بین المللی مهران تردد خواهند کرد.
وی افزود: بر اساس این مصوبه سایر استان ها و زائران اتباع خارجی نیز از مرزهای چذابه و شلمچه تردد خواهند کرد.

** فرمانده مرزبانی ناجا: امنیت زائران اربعین با عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق تامین می شود
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروهای مرزبانی ایران و کشور عراق طی عملیات مشترکی امنیت زائران اربعین حسینی را تامین و برقرار خواهند کرد.
سردار قاسم رضایی عصر سه شنبه در جریان بازدید از مرز مهران و دیدار با فرمانده گارد منطقه سه عراق اظهار کرد: ساز و کارهای خوبی در این مرز برای عزیمت زائران فراهم شده و تنها بخش جزیی در زمینه جاده های ارتباطی، اطراف پایانه و منطقه قرنطینه باقی مانده و همچنین در سمت عراق مواردی مشاهده شد که امیدواریم این موارد با همکاری طرف عراقی سریع تر بر طرف شود.
وی با بیان اینکه امسال تردد در مرزها ساده تر می شود، افزود: در آستانه این همایش بزرگ جهان اسلام همانند سال های گذشته امیدواریم هیچ حادثه و اتفاقی رخ ندهد.

** سردار اشتری: 60 درصد نیروهای کمکی ناجا برای اربعین در مهران مستقر می شوند
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: نیروهای کمکی از یگان های مختلف ناجا برای تامین نظم و امنیت زائران اربعین حسینی بکارگیری خواهند شد که 60 درصد این نیروها در مرز بین المللی مهران مستقر می شوند.
سردار حسین اشتری شامگاه سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار کرد: هر سال شاهد افزایش خیل مشتاقان و علاقه مندان خاندان عصمت و طهارت (ع) برای شرکت در کنگره عظیم اربعین حسینی هستیم و این باعث شده تا تلاش پلیس برای تامین امنیت زائران نیز بیشتر شود.
وی افزود: نیروی انتظامی بعنوان تامین کننده اصلی امنیت مرزها در جدار مرزی و داخل و خارج از مرز تمهیدهای لازم را با هماهنگی سایر نیروهای مسلح انجام داده و امسال نیز با مدد الهی و هوشیاری، این مراسم بزرگ جهان اسلام باشکوهتر از سال های گذشته برگزار خواهد شد.

** مرکز مانیتورینگ ناجا با حضور سردار اشتری در مهران افتتاح شد
مرکز مانیتورینگ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(ناجا) با هدف تسریع در خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی روز چهارشنبه با حضور سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در مرز مهران افتتاح شد.
فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: با توجه به تردد میلیونی زائران اربعین حسینی از مرز مهران این مرکز با هدف نظارت و کنترل بر تردد زائران و تامین امنیت آنها راه اندازی شده است.
سردار نورعلی یاری روز چهارشنبه در حاشیه آیین راه اندازی این مرکز اظهار کرد: این مرکز در حوزه های ترافیکی، امنیتی و انتظامی با جانمایی دوربین در مناطق مختلف بر نحوه تردد زائران و وسایل نقلیه درون و برون شهری و شخصی نظارت می کند.

** مدال طلای المپیاد ملی مهارت آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور بر گردن جوان ایوانی
مدیر مرکز آموزش فنی حرفه ای ایوان گفت: محمد رسول حسن بیگی جوان ایوانی موفق به کسب مدال طلای هفدهمین المپیاد ملی مهارت آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور شد.
قباد خسروی روز چهارشنبه اظهار کرد: هفدهمین دوره المپیاد ملی مهارت آموزش فنی‌ و حرفه‌ای کشور در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری با حضور برترین های کشوری در 29 رشته در البرز برگزار شد.
وی افزود: این جوان بعنوان نماینده شهرستان ایوان با شرکت در این دوره از مسابقات توانست مدال طلا را کسب و جواز حضور در اردوی مسابقات جهانی مهارت که در سال 2017 در ابوظبی امارات برگزار می شود را کسب کرد.

** رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: جمهوری اسلامی خاری در چشم دشمن است
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی به عنوان نعمتی که خداوند به ملت ایران ارزانی کرده اکنون خاری در چشم دشمنان است.
حجت الاسلام شکرالله بهرامی روز چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان ایلام اظهار کرد: نعمت جمهوری اسلامی که خدا هدیه کرده ما را از ذلت و خواری دشمنان به در آورد.
وی ادامه داد: امروز یک عده در داخل کشور نقش دشمن را بازی می کنند و با استفاده از ابزارهای گوناگون از جمله روزنامه، کنسرت و فیلم بدنبال این هستند که به نوعی جمهوری اسلامی ایران را منحرف و زمین گیر کنند.

** گرد و غبار مدارس مهران را تعطیل و در زندگی مردم اخلال ایجاد کرد
بروز پدیده گرد و غبار شدید مدارس نوبت عصر چهارشنبه شهرستان مرزی مهران را تعطیل کرد و باعث اخلال در روند زندگی عادی مردم این شهرستان شد.
مسئول هواشناسی مهران گفت: در اثر بروز پدیده گرد و غبار میزان دید افقی در این شهرستان اکنون به 500 متر رسیده که 9 هزار و 500 متر کمتر از میزان دید در یک هوای پاک و استاندارد است.
علی محمدیان افزود: بروز این پدیده از ساعتی پیش آغاز شده و پیش بینی می شود تا روز پنجشنبه (فردا) نیز ادامه داشته باشد

** آمادگی هشت واحد یگان ویژه ناجا برای تامین امنیت زائران اربعین حسینی
فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: هشت واحد این یگان به منظور تامین امنیت زائران اربعین حسینی در مرزهای سه گانه مستقر می شوند.
سردار حسن کرمی روز چهارشنبه در ایلام اظهار کرد: این یگان طی سه سال گذشته حضور مستمری برای تامین امنیت زائران در مرزهای سه گانه داشته و با تلاش ها و آمادگی تمامی نیروها توانسته ایم امنیت زائران اربعین را به بهترین شکل ممکن برقرار کنیم.
وی افزود: امسال با توجه به پیش بینی افزایش تعداد زائران شرکت کننده در اربعین 95 ، هشت واحد از نیروهای یگان ویژه ناجا در استان های ایلام و خوزستان برای تامین امنیت زائران بکارگیری می شوند.

** سفیر عراق: تاکنون 750 هزار ویزای اربعین برای زائران ایرانی صادر شده است
سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران از صدور 750 هزار ویزای این کشور برای زائران ایرانی جهت شرکت در آیین های ویژه ایام اربعین خبر داد.
راجح صابر عبود الموسوی روز پنجشنبه در سفر به ایلام و بازدید از مرز مهران اظهار کرد: تنها در 2 روز گذشته بیش از 105 هزار ویزا صادر شد و پیش بینی می شود این مقدار تا 2 هفته آینده در هر روز به 2 برابر افزایش یابد.
وی افزود: سال گذشته 11 دفتر کنسولگری برای صدو ویزا در شهرهای مختلف ایران دایر شده بود ولی امسال تعداد این دفترها به 12 مورد افزایش یافته تا در روند ارائه خدمات به زائران تسهیل ایجاد شود.

** 13 آبان حادثه ماندگار تاریخ ایران در مبارزه با استکبار است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: 13 آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی حادثه ماندگار در تاریخ پر افتخار ملت ایران در مبارزه با استکبار و آمریکا است.
حجت الاسلام محمدنقی لطفی روز پنجشنبه در جمع راهپیمایان ایلامی اظهار کرد: دانش آموزان و دانشجویان بیدار انقلاب یک حرکت تاریخی و ماندگار با تاسی از امام خمینی (ره) در 13 آبان برای همیشه تاریخ به یادگار گذاشتند.
وی افزود: رژیم شاه با کشتار و به شهادت رساندن دانش آموزان و دانشجویان پیرو خط امام (ره) در دوران مبارزات انقلاب اسلامی می خواست جلوی حرکت کوبنده انقلاب را بگیرد اما جوانان آگاه با هوشیاری توانستند از انجام اعمال خبیث رژیم شاه جلوگیری کنند.

** سفیر عراق: همایش اربعین موجب استحکام روابط 2 کشور ایران و عراق شده است
سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران همایش بزرگ اربعین و حضور میلیونی زائران را موجب استحکام روابط 2 کشور دانست و گفت: با هماهنگی مسئولان دو طرف مشکلات سال های گذشته در مرزهای مهران و زرباطیه بر طرف شده است.
راجح صابر عبود الموسوی روز پنجشنبه در دیداری با مدیرکل امور مرز و پدافند غیر عامل وزارت کشور و معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: همه ما بسیار خوشبخت هستیم که زیارت عتبات عالیات و حضور زائران در اربعین موجب استحکام روابط کشورهای ایران و عراق در سال های اخیر است.
وی با اشاره به بازدیدش از پایانه مرزی مهران افزود: راهکارهایی برای بر طرف شدن مشکلات عمده سال گذشته زائران در این مرز از سوی مقامات ایرانی اندیشیده شده که حاصل نشست ها و همکاری مسئولان دو کشور است.

** امام جمعه ایلام: حضور جوانان و دانش آموزان در 13 آبان بیانگر تفکر انقلابی آنان است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: حضور پرشور دانش آموزان و دانشحویان در راهپیمایی 13 ابان بیانگر تفکر انقلابی آنان و تجدید عهد با ارزش های نظام اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد نقی لطفی در جمع نمازجمعه گزاران ایلامی با تشکر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی 13 ابان روز ملی مبارزه با استکبار اظهار کرد: شعار مرگ بر امریکا شعار محوری ملت ایران در مقابل سلطه گری و جنایت های امریکا خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری قبلی آمریکا (بوش) می خواست تحولات اساسی در دنیا و خاورمیانه ایجاد کند و کاری کند که سیاست، اقتصاد و فرهنگ مردم بر اساس اصول آمریکا باشد که ناکام ماند.
خبرنگار: جلال اسکندری ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6033/9002

نظر شما