شناسهٔ خبر: 16223892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

هماهنگی با عراق در مورد تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی

صاحب‌خبر -
ایلام ـ خبرنگار اطلاعات:معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری ایلام و مدیرکل امور مرز و پدافند غیر عامل وزارت کشور در پایانه مرزی مهران درباره ایجاد آخرین هماهنگی‌ها و تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی با سفیر جمهوری عراق دیدار و گفتگو کردند.

حسین کلانتری در این دیدار از اهتمام جدی و اتخاذ تدابیر ویژه برای رعایت قانون و ممانعت از سفر بدون روادید زائران به عراق در مرز مهران خبر داد.

وی با بیان این که امیدواریم این نشست موجب رفع مشکلات به ویژه در زمینه تجمیع ویزاهای مانیفستی شود، افزود: در روزهایی پیک تردد، صدها و هزاران نفر در پشت گیت‌ها تجمع می‌کنند که به منظور جلوگیری از بروز این مشکلات امسال تدابیری اندیشیده شده است.

او همچینین از آمادگی مسئولان استان ایلام برای ایجاد کنسولگری دائمی عراق در ایلام خبر داد و گفت: ایجاد این کنسولگری موجب تسهیل در تردد زائران و تجار با توجه به انبوه صادرات کالاهای غیر نفتی از مرز مهران در طول سال می‌شود. معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار ایلام با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای استقرار یک نماینده دولت عراق و یک نماینده فرمانداری مهران در این مرز در ایام اربعین تاکید کرد: این افراد در صورت بروز مشکل احتمالی می‌توانند به نیابت از مسئولان ۲ کشور به آن رسیدگی کنند.

سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران در این دیدار، همایش بزرگ اربعین و حضور میلیونی زائران را موجب استحکام روابط ۲ کشور دانست و گفت: با هماهنگی مسئولان دو طرف مشکلات سال‌های گذشته در مرزهای مهران و زرباطیه بر طرف شده است.

راجح صابر عبود الموسوی اظهار کرد: همه ما بسیار خوشبخت هستیم که زیارت عتبات عالیات و حضور زائران در اربعین موجب استحکام روابط کشورهای ایران و عراق در سال‌های اخیر شده است.

‏ ‏تقسیم‌بندی زائران در گذر از مرزها

فرمانده ناجا گفت: زائران اربعین حسینی در سراسر کشور برای رفت و برگشت به عراق باید طبق تقسیم بندی اعلام شده در ویزاها که بر اساس استان‌هایشان است به مرز خروجی مشخص مراجعه کنند. سردار حسین اشتری در بازدید از پایانه مسافری شلمچه در خوزستان با بیان این که پیرو مصوبه شورای اربعین حسینی و ستاد مرکزی قرارگاه اربعین تردد زائران از استان‌ها تقسیم بندی شده است افزود: زائران بین ۳ مرز مهران، چزابه و شلمچه تقسیم شده‌اند و به زائران توصیه می‌شود طبق تقسیم بندی به مرز مراجعه کنند تا تردد شان آسان شود. وی اظهار داشت: زائران اربعین حسینی از هر پایانه مرزی که به سمت عتبات عالیات مشرف شوند، پس از زیارت از همان پایانه مرزی باید برگشت داشته باشند تا هیچگونه مشکلی ایجاد نشود.

اشتری افزود: زائران اربعین حسینی سعی کنند یک هفته قبل از اربعین سفر خود را شروع کنند و بعد از زیارت برای بازگشت عجله نکنند و یک تا ۲ روز بعد از اربعین برگردند تا تجمع و ترافیکی در مرزها ایجاد نشود.‏

مرز مهران برای رفت و برگشت زائران استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان و ایلام تعیین شده است.

مرز چزابه برای تردد زائران استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یزد، سمنان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان تعریف شده است.

مرز شلمچه نیز علاوه بر اتباع خارجی به عنوان گذرگاه زائران استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، اصفهان و خوزستان مشخص شده است.

* کنترل مسیرها با دوربین ‏

‏ فرمانده ناجا گفت: دوربین‌های مدار بسته در تمام مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی نصب شده و تردد زائران اربعین حسینی(ع) از طریق مرکز فرماندهی ناجا کنترل می‌شود.

اشتری با بیان این‌که از استان‌های مبدا تا پایانه‌های مرزی اقدامات ترافیکی و مراقبتی در مسیر زائران انجام گرفته است افزود: در تمام مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی کشور دوربین نصب شده است.

* حضور۸ واحد از یگان ویژه ناجا ‏

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: به منظور ارتقا و تامین امنیت زائران اربعین حسینی ۸ یگان از نیروهای این فرماندهی در مرزهای شلمچه، مهران و چزابه مستقر می‌شوند.

سردار حسن کرمی افزود: این یگان در ۳ سال گذشته حضور مستمری برای تامین امنیت زائران در مرزهای سه گانه داشته است و با تلاش‌ها و آمادگی تمامی نیروها توانسته‌ایم امنیت زائران را به شکل ممکن برقرار کنیم.

دبیر ستاد اربعین حسینی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از ۱۵ آبان تا ۵ آذر به مدت ۲۰ روز، عوارض عبور از مرز شلمچه از زائران اربعین حسینی اخذ نمی‌شود.

سید علی موسوی افزود: میزان این عوارض ۱۲۵ هزار ریال است که زائران اربعین حسینی از امروز از پرداخت از عوارض معاف هستند.

نظر شما