شناسهٔ خبر: 15145111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

بررسي طرح انتقال فرودگاه پايتخت در گفت‌وگوي «تعادل» با كارشناسان هوايي

مهرآباد مي‌ماند، هواپيماها تغيير مسير مي‌دهند

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازي| سارا حامدي|
چندي پيش، مسوولان شهرداري تهران طرح انتقال فرودگاه مهرآباد را به دليل ايجاد مزاحمت براي محله‌هاي مسكوني اطراف آن و درخواست مكرر و متعدد ساكنان اين محله‌ها مطرح كردند. البته پيش از آنكه شهرداري طرح انتقال فرودگاه مهرآباد را اعلام كند، برخي رسانه‌ها هم پس از اتفاقاتي كه در زمينه سقوط هواپيما در اطراف فرودگاه مهرآباد افتاد موضوع تعطيلي اين فرودگاه را مطرح كردند.
موافقان انتقال فرودگاه مهرآباد دلايل مختلفي را براي اجرايي شدن طرح انتقال اين فرودگاه اعلام مي‌كنند؛ از جمله اين دلايل مزاحمت و سر و صدايي است كه از بر اثر نشست و برخاست هواپيماها براي ساكنان اطراف فرودگاه مهرآباد است. برخي از اين موافقان مي‌گويند حتي با اينكه پروازهاي شبانه اين فرودگاه تعطيل شده و از ساعت 12 تا 6 صبح هيچ پروازي مگر پروازهاي اضطراري و تاخيردار در اين فرودگاه انجام نمي‌شود، اما تردد هواپيما و به خصوص فرود آنها در طول روز مشكلات فراواني را براي مردم اطراف آن به وجود آورده است.
ترس از سقوط هواپيماها دليل محكم ديگري است كه مطرح‌كنندگان طرح انتقال فرودگاه مهرآباد از آن ياد مي‌كنند. پس از سقوط هواپيماهاي سي130 و آنتونوف در سال‌هاي اخير بسياري از مردم و ساكنان نزديك فرودگاه امام (ره)
هميشه در كابوس سقوط هواپيما و برخورد آن با خانه‌هاي مسكوني را در سر دارند. ايجاد آلودگي هوا و آلودگي‌هاي زيست محيطي علت ديگر منتقدان حضور فرودگاه مهرآباد در شهر است و آنها اعلام مي‌كنند: در صورتي كه فرودگاه مهرآباد در شهر تهران بماند اين مشكلات چندين برابر خواهد شد.
از سوي ديگر اما اين انتقادات از سوي مديركل فرودگاه مهرآباد نيز بي‌جواب نماند و وي در پاسخ به اين انتقادات اعلام كرد كه انتقال فرودگاه مهرآباد نه تنها امكان‌پذير نيست، بلكه اين موضوع به‌طور كامل منتفي است. علي رستمي، مديركل فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تهران در يكي از نخستين واكنش‌هاي خود به طرح انتقال فرودگاه مهرآباد و احتمال تعطيلي اين فرودگاه با اعلام اينكه «فرودگاه مهرآباد تعطيل شدني نيست» هر گونه خبري را در خصوص تعطيلي اين فرودگاه تكذيب كرده و گفته است كه به هيچ‌وجه تعطيلي فرودگاه مهرآباد امكان‌پذير نيست؛ در واقع فرودگاه به جاي تعطيل شدن بايد ساماندهي شود، همان اتفاقي كه هم اينك در مهرآباد در حال رخ دادن است.
همچنين رستمي با اشاره به اينكه با انجام اقدامات گوناگون و به پايان رساندن پروژه‌هاي فرودگاهي تا پايان امسال مي‌گويد كه مسوولان اين فرودگاه در تلاش هستند تا سال ۹۵ را به سال طلايي براي فرودگاه مهرآباد تبديل كنند.
به گفته رستمي هر فرودگاهي مشكلات خاص و دغدغه‌هاي گوناگوني در زمينه‌هاي توپوگرافي، آب و هوايي و آداب و رسوم دارد، اما فرودگاه مهرآباد به دليل ترافيك پروازي سختي‌هاي منحصربه‌فرد خودش را دارد. درباره مشكلات كار كردن در فرودگاه مهرآباد هم بايد بگويم كه هر ترمينال در فرودگاه مهرآباد، به اندازه يك فرودگاه مشغله دارد.
مديركل فرودگاه مهرآباد همچنين به تعطيلي پروازهاي شبانه مهرآباد براي كاهش مزاحمت‌هاي صوتي براي همسايگان فرودگاه اشاره كرده گفته پروازهاي شبانه فرودگاه مهرآباد تعطيل شد و تنها ممكن است پروازهايي در پي نقص فني، تاخير به دليل بدي آب و هوا، اضطراري و تشريفات در فرودگاه مهرآباد در ساعات نخستين بامداد انجام شود و در واقع ساماندهي پروازهاي شبانه فرودگاه مهرآباد ارزش‌گذاري به همسايگان فرودگاهي است.
آغاز گمانه‌زني‌هاي دوباره براي تعطيلي اين فرودگاه موضوعي است كه مديركل مهرآباد معتقد است، افراد سودجو آن را پيگيري مي‌كنند.
مديركل فرودگاه مهرآباد اعلام كرد كه نه تنها نمي‌توان انتظار داشت فرودگاهي با حدود ۱۵ميليون مسافر ناگهان بسته شود كه حتي با توجه به جايگاه تاريخي اين مجموعه نمي‌توان انتظار داشت به اين راحتي پايان مهرآباد را تصور كرد. رستمي در كنار مسائل ملي درباره شرايط اقتصادي جابه‌جايي مهرآباد نيز صحبت‌هايي مطرح كرده است.
به گفته وي، نه تنها در شرايط فعلي و آن هم در اوضاعي كه فرودگاه امام خميني (ره) ظرفيت كامل را ندارد، نمي‌توان به جابه‌جايي مهرآباد فكر كرد كه حتي در صورت برنامه‌ريزي براي ساخت يك فرودگاه جايگزين نيز بايد حداقل به اعتبار ۱۲هزار ميليارد توماني فكر كرد؛ موضوعي كه با توجه به شرايط فعلي اقتصاد ايران قطعا امكان‌پذير نخواهد بود.
جمع‌بندي اين شرايط باعث شده از نظر مديركل فرودگاه مهرآباد انديشه جابه‌جايي اين فرودگاه از سوي افراد سودجويي مطرح شود كه قصد دارند از مسدود شدن پروازها در اين فرودگاه قديمي استفاده شخصي كنند. هرچند رستمي به‌طور دقيق مشخص نكرده كه اين سودجويان در چه حوزه‌يي برنامه‌ريزي كرده‌اند، اما اين موضع‌گيري شفاف نشان از آن دارد كه وزارت راه و شهرسازي به هيچ عنوان شانسي براي جابه‌جايي مهرآباد قائل نيست. موضوعي كه مي‌تواند يك‌بار ديگر مخالفان فعاليت اين فرودگاه را با چالشي جديد و اين‌بار ۱۲هزار ميليارد توماني روبه‌رو كند.

 انتقال برخي پروازهاي داخلي‌ به فرودگاه‌‌ امام‌‌(ره)‌
سال‌هاست كه فرودگاه مهرآباد با افزايش ترافيك پروازي مواجه است و ظرفيت اين فرودگاه حتي از حد نصاب خود نيز افزايش يافته است.
با افزايش ظرفيت فرودگاه مهرآباد و رسيدن آمار اعزام و پذيرش اين فرودگاه به ۱۵ميليون مسافر در سال، ظرفيت اين فرودگاه امروز در آستانه وضعيت قرمز قرار دارد و به نظر مي‌رسد، ديگر جايي هم براي هواپيماهاي جديد در اين فرودگاه نيست، بنابراين انتقال برخي پروازهاي داخلي به فرودگاه امام(ره) در دستور كار خواهد بود. كمبود مكان براي پاركينگ هواپيما‌ها‌ و ترافيك سحرگاهي و بامداد فرودگاه مهرآباد، خود گواهي بر به حد نصاب رسيدن ترافيك اين فرودگاه است؛ در حال حاضر ترافيك‌ پروازي فرودگاه مهرآباد به ويژه در پروازهاي بامداد و صبحگاهي بسيار‌ زياد است.
از سوي ديگر، افزايش تقاضاي سفر‌هاي داخلي در پايتخت، مهرآباد را به عنوان پرترددترين فرودگاه كشور مطرح كرده است اما اين فرودگاه امروز ديگر ظرفيتي براي گسترش ندارد.
در حالي كه ناوگان هوايي كشور در حال پوست‌اندازي و نوسازي است و اين روزها مدام خبر از انعقاد پيش‌قرارداد‌هاي مختلف براي خريد هواپيماشنيده مي‌شود، به نظر مي‌رسد مهرآباد در سال‌هاي آتي و با توسعه و نوسازي ناوگان ايرلاين‌‌هاي داخلي، ديگر ظرفيتي براي خدمات‌دهي به پروازهاي جديد نداشته باشد زيرا ‌طبق گفته مسوولان شركت فرودگاه‌هاي كشور، ظرفيت‌ فرودگاه مهرآباد امروز در آستانه وضعيت قرمز قرار دارد.
قطعا وجود چنين فرودگاهي در ابرشهر تهران ضروري به نظر مي‌رسد اما با افزايش تقاضا و‌ گسترش پهنه‌ شهرنشيني به نظر مي‌رسد، موضوع انتقال بخشي از پروازهاي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه‌هاي نزديك نظير فرودگاه امام خميني(ره) و حتي فرودگاه پيام در آينده نزديك ضروري خواهد بود. از زماني كه موضوع راه‌اندازي فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) مطرح شد و به‌ويژه از زماني كه اين فرودگاه آغاز به‌كار كرد، موضوعي جانبي با عنوان احتمال تعطيلي فرودگاه مهرآباد نيز بر سر زبان‌ها افتاد.  اين در حالي بود كه اساسا چنين موضوعي در سطح مديريتي فرودگاه‌هاي كشور مطرح نبوده و نيست، زيرا قرار بود در فاز نخست، تمام پروازهاي خارجي به فرودگاه امام خميني(ره) منتقل شوند كه اين‌گونه نيز شد. فاز دوم نيز انتقال پروازهاي حجاج از فرودگاه امام مهرآباد به فرودگاه امام خميني(ره) البته با پيش شرط ساخت ترمينال زيارتي در اين فرودگاه است. البته قرار است پروازهاي حج تمتع امسال از 14 شهريور از فرودگاه امام صورت گيرد.
حتي مديرعامل وقت شركت فرودگاه‌هاي كشور در سال 1392 نيز در مصاحبه‌يي با مهر به صراحت به اين مطلب اشاره كرده و گفته بودند كه «فرودگاه بين‌المللي مهرآباد تعطيل نمي‌شود.» ايشان همچنين متذكر شده بودند كه «انتقال پروازهاي حجاج فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني (ره) قطعا به تعطيلي فرودگاه مهرآباد منجر نمي‌شود و اين فرودگاه قديمي به فعاليت خود ادامه خواهد داد.» همچنين اين موضوع نيز بايد مد نظر قرار داده شود كه در بيشتر شهرهاي مهم جهان وجود دو فرودگاه امري پذيرفته شده است. به اين ترتيب، در زمان مورد نياز، اين دو فرودگاه جايگزين يكديگر خواهند بود و در صورت تعطيلي به هر دليل از جايگزين آن استفاده خواهد شد. نكته ديگر اينكه از زيرساخت‌هاي فرودگاه مهرآباد نيز به سادگي نمي‌توان چشم‌پوشي كرد. ضمن اينكه اين فرودگاه در زمان ايجاد بحران و بلاهاي طبيعي نقشي بي‌بديل در امدادرساني خواهد داشت. البته مديركل فرودگاه بين‌المللي مهرآباد نيز در مصاحبه‌يي انتقال فرودگاه مهرآباد را نيازمند مطالعه همه‌جانبه دانست و گفت: «انتقال فرودگاه بين‌المللي مهرآباد نيازمند مطالعه همه‌جانبه در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي و گردشگري است. موضوع انتقال مهرآباد بايد از محورهاي مختلف همچون حمل‌ونقل شهري، تقاضاي مردم براي سفر هوايي، نزديكي فرودگاه به شهر و زيست محيطي مورد بررسي قرار بگيرد. جداي از اين مسائل بايد اين موضوع از بعدهاي مختلفي چون سياسي، اجتماعي و گردشگري مطالعه شود. اين موضوع بدون مطالعه همه‌جانبه درست نيست و مسوولان ذي‌ربط بايد كار مطالعاتي همه‌جانبه‌يي نسبت به موضوع داشته باشند.» به اين ترتيب مشخص مي‌شود، تعطيلي فرودگاه مهرآباد هرگز در دستور كار قرار نداشته و اگرچه ايمني پروازها و همسايگان فرودگاه مهرآباد از دغدغه‌هاي اساسي است كه مديران شركت فرودگاه‌هاي كشور و مديريت فرودگاه مهرآباد نيز به آن توجه ويژه‌يي دارند، اما براي انتقال فرودگاه مهرآباد نيز بايد اين موضوع در قالب يك طرح همه‌جانبه بررسي و در صورت صلاحديد
انجام شود.

 انتقال ‌فرودگاه مهرآباد غير قابل ‌اجراست
در تازه‌ترين اظهارنظرها در خصوص انتقال فرودگاه مهرآباد، پيروز حناچي دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد طرح‌شده توسط شهرداري تهران را بر اساس اسناد بالادستي غيرقابل ‌اجرا دانسته و اعلام كرده است: نبايد همه منابع را صرفا به اين دليل كه منابع مالي نداريم يا مي‌خواهيم براي شهر منابع تامين كنيم مصرف كنيم، زيرا قرار نيست دوره‌يي كه ما در آن به سر مي‌بريم پايان زندگي در شهر تهران باشد.
به گفته دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران موضوعاتي در اين سطح و اندازه مي‌تواند توسط شهرداري تهران درخواست و طرح شود اما در نهايت از آنجايي‌كه بر اساس قانون، اقدام‌كننده شهرداري تهران نيست، نمي‌تواند به اجرا درآيد.
پيروز حناچي تاكيد كرد: در اسناد بالادستي همچون طرح جامع شهر تهران و مجموعه‌شهري تهران برنامه‌هايي براي اجرا در نظر گرفته شده كه اساسا شامل انتقال فرودگاه‌ها نمي‌شود. بحث انتقال پادگان‌هاي بزرگ كشور قانون داشته و مسير شوراي عالي شهر‌سازي را طي مي‌كند و بر اساس اسناد بالادستي و برنامه‌هايي كه براي شهر تهران در سطح كلان ديده شده قطعا انتقال فرودگاه وجود ندارد.

 برخورد قهري با فرودگاه
روح‌الله فلاح‌تبار كارشناس هوانوردي در خصوص احتمال تعطيلي فرودگاه مهرآباد و پيامدهاي ناشي از آن به «تعادل» گفت: نكته اول آنكه فرودگاه‌ها و حمل و نقل هوايي به دليل داشتن مقوله سرعت نسبت به ديگر انواع حمل و نقل برتري دارد از سوي ديگر فرودگاه مهرآباد نيز به عنوان يكي از بزرگ‌ترين زيرساخت‌هاي اجتماعي، اقتصادي و امينتي حمل و نقل در كشور كه در پايتخت نيز وجود دارد از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
فلاح‌تبار به قدمت بيش از هفتاد ساله فرودگاه مهرآباد اشاره كرد و گفت: از آنجايي كه فرودگاه مهرآباد به عنوان يك بنگاه اقتصادي در كشور فعاليت مي‌كند، نمي‌توان با آن برخورد اجتماعي و قهري كرد.
وي افزود: از آنجايي كه امروز نيز ظرفيت اين فرودگاه به بيش از 14ميليون مسافر در سال رسيده است و درصد زيادي از اين تعداد مسافران نيز مسافران تاثيرگذار و مهمي هستند پس نمي‌توان تعطيلي يا انتقال اين فرودگاه را در دستور كار قرار داد. اين كارشناس هوانوردي ادامه داد: نكته مهمي كه نبايد از كنار آن به سادگي گذر كرد آن است كه فرودگاه مهرآباد به عنوان منبع مديريتي، اقتصادي و سرمايه‌گذاري براي فرودگاه‌هاي كوچكي مانند فرودگاه زابل، سراوان، بندر لنگه و ساير فرودگاه‌هاي دور افتاده فعاليت مي‌كند و در واقع سرريز درآمدهاي اين فرودگاه به آنها ريخته مي‌شود و در واقع اين فرودگاه‌ها هم از نظر تامين مالي و هم از نظر تامين نيروي علمي كه از استادان مسافر فرودگاه مهرآباد هستند، تغديه مي‌كنند كه در صورت تعطيلي فرودگاه مهرآباد اين فرودگاه‌ها نيز از اين امكانات و سرريز منابع محروم خواهند شد.
روح‌الله فلاح‌تبار تصريح كرد: از طرفي ديگر فرودگاه مهرآباد با قدمتي بيش از هفتاد سال موفق شده است تا ظرفيت مسافران خود را به مرز سالانه 15ميليون نفر برساند و در صورتي كه قرار باشد اين فرودگاه تعطيل شود و پروازهاي آن به فرودگاه امام (ره) منتقل شود از آنجايي كه فرودگاه امام (ره) در طول اين چند سالي كه از ساخت و راه‌اندازي‌اش مي‌گذرد تنها توانسته به مرز انتقال تقريبا 6 ميليون نفر مسافر در سال برسد بايد بتواند ظرفيت خود را تا 20 ميليون نفر در سال برساند كه با توجه به ظرفيت‌هاي حال حاضر اين فرودگاه چنين چيزي امكان‌پذير نيست.
وي افزود: در واقع مسوولان و افرادي كه موضوع انتقال و تعطيلي فرودگاه مهرآباد را مطرح مي‌كنند بايد اين موضوع را در نظر داشته باشند كه در صورت تعطيل شدن اين فرودگاه تكليف پروازها و مسافران اين فرودگاه چه خواهد شد زيرا همان‌طور كه پيش‌تر نيز گفتم فرودگاه امام (ره) فعلا و تا چند سال آينده ظرفيت‌هاي مورد نياز براي جابه‌جايي بيش از 20 ميليون نفر مسافر در سال را ندارد.

 مهرآباد پاسخگوي نياز شهروندان
اين كارشناس هوانوردي تصريح كرد: از آنجايي كه مقوله سرعت در شهرها از اهميت زيادي برخوردار است فرودگاه مهرآباد تقريبا در مركز شهر تهران قرار دارد و زمان رسيدن به آن از تمامي بخش‌هاي شهر زماني متعادل و قابل قبول است تعداد مسافراني هم كه براي مسيرهاي كوتاه‌برد مانند اصفهان و بندر انزلي و... از اين فرودگاه استفاده مي‌كنند نيز بسيار زياد است اما در صورتي كه طرح انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر تهران عملي شود يا پروازهاي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) انتقال داده شود به دليل دور بودن اين فرودگاه تا تهران تعداد مسافراني كه از هواپيما براي مسافرت‌هاي كوتاه برد استفاده مي‌كنند نيز كاهش خواهد يافت زيرا مسافران ترجيح مي‌دهند تا به جاي آنكه يك ساعت تا فرودگاه بروند و سوار هواپيما شوند و يك ساعته به اصفهان بروند اين سفر را با ماشين شخصي و سه ساعته انجام دهند.

 انتقال پروازها به فرودگاه امام(ره) شدني نيست
روح‌الله فلاح‌تبار در ادامه گفت‌وگوي خود با «تعادل» تاكيد كرد: حتي در صورتي كه موضوع انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر تهران در دستور كار قرار داشته باشد، بايد مطالعات لازم را در اين خصوص انجام داد و از برخورد سياسي و قهري در اين خصوص اجتناب كرد.
وي افزود: در واقع نمي‌توان يك‌شبه اين حجم عظيم از پروازها را به فرودگاه ديگري انتقال داد و حتما بايد مطالعه‌هاي علمي، اجتماعي، اقتصادي و امنيتي لازم در اين خصوص انجام شود.
فلاح‌تبار ادامه داد: موضوعي كه مسوولان پيشنهاد‌دهندگان انتقال فرودگاه مهرآباد آن را در نظر نگرفته‌اند آن است كه امروز وجود فرودگاه‌هاي بزرگ در شهرها به عنوان
زيرساخت عظيم حمل و نقل نوعي مزيت و امتياز اقتصادي، فرهنگي و امنيت چه در زمان صلح و چه در زمان بحران و اضطرار (به عنوان پدافند غيرعامل كه خدمات مربوط به آن را فرودگاه‌ها ارائه مي‌دهند) محسوب مي‌شود و به همين دليل نيز لازم است تا تلاش شود اين مزيت در داخل شهرها باقي بماند. اين كارشناس هوانوردي افزود: اما مساله‌يي كه امروز در تمام شهرها آن را تجربه مي‌كنيم مشكلات مربوط به مديريت شهري است.

 مشكلات همسايگان مربوط به تهران نيست
وي تصريح كرد: از آنجايي كه در بسياري از شهرها طرح تفصيلي درستي وجود ندارد يا به درستي اجرا نمي‌شود، شهرها اطراف فرودگاه را مي‌گيرند و مشكلات فراواني را هم براي فرودگاه و هم براي ساكناني كه در اطراف اين فرودگاه زندگي مي‌كنند به وجود مي‌آورد.
فلاح‌تبار در توضيح بيشتر اين موضوع گفت: شهرسازي و خانه‌سازي در اطراف فرودگاهي مشكلي است كه امروزه آن را در رابطه با فرودگاه مهرآباد و فرودگاه هرمزگان در بندرعباس و فرودگاه و مشهد شاهد هستيم و از آنجايي كه مديريت شهري و برنامه‌ريزي طرح تفصيلي درستي در خصوص اين شهرسازي‌ها وجود ندارد، مشكلات فرواني براي ساكنان اطراف اين فرودگاه‌ها به وجود آورده است.
اين كارشناس هوانوردي با اشاره به اينكه بايد در برنامه‌ريزي‌هاي شهري و طرح تفصيلي فضاهاي اطراف فرودگاه‌ها را بدون تراكم يا كم تراكم در نظر گرفت، گفت: در صورتي كه شهرداري كريدورهاي ورودي و خروجي پروازهاي فرودگاه مهرآباد يعني مناطق تهرانسر و ميدان فتح را كم تراكم نگاه مي‌داشت و ساخت و ساز زياد در آنها انجام نمي‌داد و اين مناطق را بيشتر براي ساخت اتوبان و بزرگراه در نظر مي‌گرفت امروزه بسياري از مشكلاتي كه براي ساكنان اين مناطق به دليل نزديكي به فرودگاه به وجود آمده است، ايجاد نمي‌شد.
روح‌الله فلاح‌تبار تصريح كرد: در فرودگاه مهرآباد نيز تلاش شد تا با حذف و كاهش پروازهاي شبانه از ساعت 12 تا 6 صبح ميزان سر و صداهاي مربوط به هواپيماها را كاهش دهد تا به اين وسيله ميزان مزاحمت‌هاي مربوط به اين پروازها نيز كاسته شود.
وي با اعلام اينكه در هيچ جاي دنيا زيرساخت‌هاي بزرگ و عظيم را به دليل خدمات زيادي كه ارائه مي‌دهد محدود نمي‌كنند، گفت: متاسفانه در كشور ما به دليل آنكه مديريت شهري آن‌گونه كه بايد عمل مي‌كرده، عمل نكرده است دنبال محدود كردن و كاهش خدمات اين زيرساخت‌ها هستند.
 لزوم مطالعات علمي و آماري
فلاح‌تبار ادامه داد: باز هم تكرار مي‌كنم در صورتي كه مسوولان و مديران شهري تصميم به انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از تهران را داشته باشند اين تصميم بايد براساس مطالعات علمي و آماري انجام شود اما پيش از آن بايد بررسي شود كه در مدت 70 سالي كه از زمان سال فرودگاه مهرآباد مي‌گذرد چه تعداد سانحه سقوط در اطراف اين فرودگاه رخ داده است.
وي افزود: تاكيد بر تعداد سوانح رخ داده از اين لحاظ داراي اهميت است كه بايد توجه شود كه آيا تعداد اين سوانح آن‌قدر زياد هست كه بخواهند براي كاهش و جلوگيري از تكرار مجدد آنها تصميم به تعطيلي و جابه‌جايي فرودگاهي به قدمت و مهمي فرودگاه مهرآباد بگيرند يا خير.
اين كارشناس هوانوردي تصريح كرد: از آنجايي كه فرودگاه مهرآباد به لحاظ تاسيسات، تغييرات و سرمايه ساختاري كه دارد، نمي‌تواند به ناگهان صفر شود؛ در واقع اگر در نهايت تصميم به انتقال اين فرودگاه نيز گرفته شد بايد بتوان آن را با برنامه زمانبندي شده و مناسب فرودگاه بزرگي مانند مهرآباد است، عملي كرد. روح‌الله فلاح‌تبار گفت: شايد بهترين راه براي حل مشكلاتي كه اعلام مي‌شود فرودگاه مهرآباد به وجود آورده است تغيير نحوه استفاده از اين فرودگاه باشد تا اينكه بخواهند به‌طور كلي آن را منتقل يا تعطيل كنند.

 احتمال تغيير مسير اوج‌گيري هواپيماها
اين كارشناس هوانوردي افزود: در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد طرحي در حال بررسي و مطالعه است تا پروازهاي مهرآباد كه از باند 29 اين فرودگاه پرواز مي‌كنند، اوج‌گيري خود را روي اتوبان شهيد لشگري انجام دهند تا از اين طريق از ميزان مزاحمت‌هايي كه براي مردم ساكن تهرانسر به واسطه اين پروازها به وجود مي‌آيد، كاسته شود.
روح‌الله فلاح‌تبار ادامه داد: از سوي ديگر شهرداري نيز مي‌تواند براي كمك به ادامه پروازهاي فرودگاه مهرآباد و كاهش ميزان مزاحمت‌هاي مربوط به پروازهاي اين فرودگاه از ميدان فتح تا فاصله يك كيلومتر سمت شرق را به منطقه كم تراكم تبديل كند و مردم اين مناطق را به مناطق ديگر تهران منتقل كنند تا هم مردم بتوانند از اين طريق منتفع شود و هم بتوان از فرودگاه مهرآباد به عنوان يك زيرساخت عظيم حمل و نقل نهايت بهره اقتصادي را برد.