ويوپوينت
آن بوگارت، کارگردان تئاتر امروز آمريکا، دانشآموخته دانشگاه نيويورک در رشته مطالعات اجرا و درام است و اکنون بهعنوان استاد رشته کارگرداني در دانشگاه کلمبيا مشغول به فعاليت است. بوگارت بر اين باور است که تئاتر معاصر آمريکا ميبايد هنرمندان سراسر جهان را يکپارچه کند و از برآمد گفتمانهاي همه فرهنگهاي جهان در هنرهايي چون حرکات موزون، موسيقي و تئاتر استفاده کند و ميکوشد با آفريدن تصاوير بومي، فرامليتي و جهاني در آثار خود تماشاگر را به چالش بکشد.بخشي از تلاش بوگارت معطوف به اين است که نوآوريهايي در شيوههاي کارگرداني به وجود بياورد و تاکنون نيز تلاشهاي او در اين زمينه با استقبال مواجه شدهاند و جوايز مختلفي نصيب او شده است. نويسنده ديگر کتاب، تينا لاندو، نويسنده و کارگردان و مدرس آزاد تئاتر است و او هم در دانشگاههاي آمريکا به کار تدريس مشغول است. اين دو، کتاب «ويوپوينت» را در 17 فصل نوشتهاند و اگرچه مخاطبان مختلفي براي اثر خود متصور بودهاند اما در نهايت استاد يا کارگردان را مخاطب اصلي اين اثر دانستهاند. نويسندگان اثر اين کتاب را به قصد پاسخ به پرسشهايي نوشتهاند که در کلاس يا کارگاه آموزشي يا بعد از اجراي اثري تازه پيشرويشان قرار ميگرفته؛ پرسشهايي مثل: «چگونه ميتوان از اين شيوه در اجراي يک صحنه استفاده کرد؟»، «چگونه ميتوان از اين شيوه در نگارش نمايشنامه استفاده کرد؟»، «هنگام کار با گروهي که هيچ شناختي از تعاليم ويوپوينت ندارد، چه بايد کرد؟»و...
اکنون «ويوپوينت» روشي است براي آموزش اجراکنندگان، پي ريزي گروه، و خلق حرکت در فضا.در نهايت «ويوپوينت» به روشي براي خلاصي از کارگردان و متن بدل مي شود؛ روشي که در آن بازيگر فارغ از دستورالعملهاي بيروني، خود به خلق متن و حرکت مي پردازد. اما درست نيست که گمان کنيم روش «بوگارت» نهايتاً به نوعي از تئاتر ختم مي شود که بيشتر فيزيکال است تا هرچيز ديگر. «ويوپوينت» نه تنها به کار بداهه پردازي و خلق متن براي يک اجراي خاص مي انجامد بلکه مي توان با آن متني کلاسيک از شکسپير را بداهه پردازي کرد. «ويوپوينت» يا «کتابي براي تمرين و اجراي تئاتر» اثري از آن بوگارت و تينا لاندو، با 256 صفحه را نشر بيدگل منتشر کرده است.
«زمستان آشکارا رخت کشيده است، اما باد سردي که از سمت درياچه ميوزد مژده بهار ندارد. مردم در شهر گروه گروه از شر قساوت هوا به حصار خانههايشان شتافتهاند و اقتصاد شهر بي هيچ خللي بر جاي خود ايستاده است. ساعت يک بعدازظهر است. کارمندان، بعد از ساعت ناهار، به کار برميگردند، شلوغيهاي نيم روز خيابان فروکش کرده است». نمايشنامه ريشه سياه ماريني گوشهاي از زندگي يك هنرمند سياه پوست آمريكايي را به تصوير ميكشد كه امروزه به نام مادر موسيقي بلوز شناخته ميشود و صدا و سبك فرهمند موسيقي او، در اوايل قرن بيستم دلگرميو پشتوانهاي براي سياه پوستان خسته از تبعيض نژادي در جامعه آمريكا به شمار ميرفت. «ريشه سياهِ ماريني» نوشته آگوست ويلسون نمايشنامهنويس معاصر آمريکايي (متولد 1945) با ترجمه زهرا ماحوزي با شمارگان هزار نسخه، 149 صفحه و بهاي 11 هزار و 500 تومان از سوي نشر بيدگل منتشر شده است.
∎