شناسهٔ خبر: 15134104 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مفهوم ارزش های زندگی دارای وجوه مشترك بامهارت زندگی است

معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران گفت:آموزش ارزش های زندگی زمینه عملیاتی نمودن شش ساحت تعلیم و تربیت سند تحول را فراهم می نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پانا شهر تهران ، حمیدی معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران گفت :مفهوم ارزش های زندگی در درجه اول، دارای وجوه مشترک با مهارتها ی زندگی در سطح محلی و ملی است و در درجه دوم، با مهارتهای زندگی درجامعه ارتباط دارد. درچنین دیدگاهی است که نه بر اساس رویکرد روان شناسی فردیت و اجتماعی جوامع پیشرفته صنعتی بلکه بر پایه روش زندگی ایرانی،اسلامی می توان مهمترین مهارتهای مورد نیاز دانش آموزان نوجوان و جوان را برای زندگی سعادتمندانه ای فراهم نمود.
 

معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه گفت : مهمترین ارزش ها و مهارتهایی را که می توان به دانش آموزان آموزش داد و به شش گروه قابل تقسیم است. اولین گروه از ارزش ها و مهارتها که دانش آموزان باید یاد بگیرند، شناخت زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، ملی و دینی در کشور، است. دومین گروه ازارزشها و مهارتها که دانش آموزان باید یاد بگیرند، این است که دانش آموزان سلامت جسمی، بهداشت فردی و زیست محیطی را حفظ کنند و بهبود بخشند تا زندگی برای آنان و دیگران آسانتر شود. گروه سوم از ارزش ها ومهارتها، آن است که دانش آموز ان یاد بگیرند که نظم و قانون مداری و عدالت را در همه حال رعایت کنند و در همه ی اموری که انجام آنها بر عهده ی آنان است، احساس مسئولیت داشته باشند. چهارمین گروه از ارزش ها و مهارتها این است که دانش آموزان مناسبات سالم اجتماعی، نظیر هم دلی، هم دردی، کمک رسانی، رشد مهارتهای زبانی توانایی بر قرار کردن ارتباط موثر و ثمر بخش با دیگران، بده بستان برابر و عادلانه، دوست داشتن هم زبانان، همراهان، هموطنان و انواع دیگر ارتباط های مبتنی بر کرامت انسانی را فرا بگیرند. گروه پنجم از ارزش ها و  مهارتها، که اهمیت ویژ ای در هویت و شخصیت و زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی نوجوانان و جوانان دارد، مهارتهای شغلی است.

وی در ادامه بیان داشت جا دارد آموزش و پرورش، با فراهم کردن زمینه های مهارتهای شغلی در ذهن و روحیه و رفتار تمام دانش آموزان (مانند دقت و نظم و مسئولیت و پی گیری و نو آوری و شکل گیری درست هویت شغلی ) و هم در برنامه ریزی های آموزش فنی و حرفه ای سطوح بالاتر تحصیلی از نظر آموختن دانش و مهارتهای تخصصی به نوجوانان و جوانان و نقش حیاتی خود را به درستی ایفا کند.

گروه ششم از ارزش ها و مهارتها این است که دانش آموزان در هر سنی خود را چنان که هستند و بدان گونه که می توانند باشند، به درستی بشناسند و شیوه ی زندگی خود را بر اساس توانایی ها، استعدادها، هدفهای کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت و در راستای تحقیق باورها و آرزوهایی که دارند، سازماندهی کنند.
آموزش ارزش های زندگی به دانش آموزان موجب افزایش مشارکت و تصمیم گیری درست در زمینه مسائل دور و نزدیک زندگی اجتماعی و فرهنگی می شود، این آموزش نیازمند انواع مهارت های تفکر (به ویژه جست و جوگری، تفکر منطقی، تفکرحل مسئله، تفکر مراقبت کننده، تفکر خلاق و تفکر نقاد) است.
این آموزش ها، افزون بر یادگیری درست اندیشیدن، باعث رشد امنیت و عزت نفس، اعتماد متقابل، مهارتهای عاطفی، مهارتهای یادگیری گروهی، مهارتهای بین فردی و حل مسآله، فهم و پذیرش دیدگاههای متفاوت، رشد هویت جمعی و بهبود مناسبات شهروندی می  شود.
با چنین دیدگاهها و برنامه ها و اقداماتی است که می  توان ارزش های زندگی را همراه با پرورش اندیشه ی درست و تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان ایران تحقق بخشید.