شناسهٔ خبر: 15129330 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

سرمازدگی خنده را بر لبان پسته خراسان جنوبی خشکاند/ بی‌مهری بیمه نسبت به پسته‌کاران

پسته خراسان جنوبی در اثر سرمازدگی 10 درصد کاهش پیدا کرده و سبب نگرانی کشاورزان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، با وجود خشکسالی‌های چند ساله در خراسان جنوبی محصولات کشاورزی این استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

کشاورزان با رنج و مشقت زیاد به تولید محصولات کشاورزی خود در این استان می‌پردازند ولی تلاش آنها در بیشتر اوقات بی‌فایده است، چراکه محصولات آنها جوابگوی تلاش آنها نیست.

این استان محصولات فراوانی را تولید می‌کند که از جمله به زرشک، زعفران، عناب و پسته می‌توان اشاره کرد.

بیش‌از 16 هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان زیرپوشش پسته قرار دارد و انواع مختلف پسته از جمله کله‌قوچی، اکبری، بادامی و سفید در استان تولید می‌شود.

پسته تولیدی خراسان جنوبی به سایر استان‌های کشور مانند اصفهان، یزد، خراسان رضوی و تهران صادر می‌شود.

پسته یکی از محصولاتی است که به آب کمی نیاز دارد و از 25 تا 30 روز بدون آب می‌تواند دوام بیاورد ولی با وجود خشکسالی این مقدار آب را نیز نمی‌تواند دریافت کند و از این بخش ضربه می‌خورد.

برخی از پسته‌کاران استان، بزرگترین مشکل پسته را بازار فروش آن عنوان می‌کنند و معتقدند نرخ پسته پائین است و با وجود تامین سم و کود برای حفاظت از آن، بازار خرید آن وضعیت خوبی ندارد و جوابگوی نیازشان نیست.

برای اطلاع از وضعیت پسته‌کاران استان خبرنگار ما با تعدادی از آنها گفت‌وگو می‌کند.

محمد دنیایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: من در حال حاضر 10 هکتار زمین زیرکشت پسته در سرایان دارم.

وی با بیان اینکه در سطح زیرکشتم 4 هزار اصله نهال پسته وجود دارد، تصریح کرد: در سال گذشته که پنج هکتار از سطح زیرکشتم بارور بوده است‌، حدود 20 تن پسته برداشت کرده‌ام.

پسته‌کار نمونه سرایانی ادامه داد: در سال جاری در اثر سرمازدگی، محصولی را برداشت نکرده‌ام.

دنیایی با بیان اینکه تولید پسته من مخلوط است، گفت: انواع پسته تولیدیم شامل احمدآقایی، کله‌قوچی، فندوقی و سفید است.

وی با بیان اینکه خودم دارای ترمینال ضبط پسته هستم، افزود: پسته تولیدی خودم را از طریق این ترمینال به استان کرمان صادر می‌کنم.

پسته‌کار نمونه سرایانی با بیان اینکه ترمینال ضبط پسته را با هزینه خودم و وامی که از بانک صادرات به مبلغ 200 میلیون تومان دریافت کردم در پنج سال گذشته راه‌اندازی کردم، اضافه کرد: بانک کشاورزی آیسک مبلغ 100 میلیون تومان وام برای خرید پسته به من داده است ولی به من فشار آورده تا تابلویی نصب کنم که ترمینال را با وام این بانک تاسیس کرده‌ام.

دنیایی از اقدام بانک کشاورزی آیسک اظهار ناراحتی می‌کند و می‌گوید: شکایات زیادی از این بانک انجام داده‌ام ولی تاکنون راه به جایی نبرده‌ام.

سیدحسن محمدزاده‌رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: سطح زیر کشت پسته‌ام در شهرستان فردوس پنج هکتار است.

وی تعداد درختان پسته خود را 3 هزار و 500 اصله نهال عنوان کرد و تصریح کرد: سالانه 20 تن پسته برداشت می‌کنم و بیشتر پسته تولیدیم از نوع کله‌قوچی است.

پسته‌کار نمونه فردوسی با بیان اینکه بالا بودن هزینه‌های کشاورزی در زمینه پسته مهمترین مشکلم در بخش تولید است، یادآور شد: کم‌آبی، گرانی کود و سم از دیگر مشکلات کشاورزان محسوب می‌شود.

محمدزاده‌رضایی از مسؤولان درخواست می‌کند: برای جایگزینی سیستم آبیاری مدرن به جای سنتی مسؤولان می‌توانند به کشاورزان لوله بدهند تا مزارع را لوله‌کشی کنند تا مصرف آب کشاورزی کمتر شود.

امین‌الله خدیبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: سطح زیرکشت پسته من در آیسک از توابع شهرستان سرایان 11 هکتار است که از این میزان هشت هکتار آن بارور است.

وی با بیان اینکه 20 سال است که به کشاورزی در بخش محصول پسته اشتغال دارم، تصریح کرد: در سال جاری به سبب سرمازدگی برداشتی نداشته‌ام.

کشاورز نمونه آیسکی تعداد درخت‌های پسته خود را حدود یک‌هزار و 500 اصله نهال اعلام می‌کند و یادآور می‌شود: حدود 700 اصله نهال در هر هکتار از زمین‌های من وجود دارد.

خدیبی با بیان اینکه در سال گذشته 15 تن پسته را تحویل ترمینال ضبط پسته برای فروش داده‌ام، ادامه داد: سطح زیرکشت در باغ من دارای دو نوع پسته اکبری و اوحدی فندقی است.

وی با بیان اینکه در سال 93 درختان پسته خود را بیمه‌ کرده‌ام، گفت: حق بیمه پرداختی از طرف من در این سال 4 میلیون تومان بوده است و باید در دی‌ماه سال گذشته خسارت را به ما می‌دادن که پرداخت نکردند.

کشاورز نمونه آیسکی اضافه کرد: در زمینه مبلغ خسارت مراجعه کردم و اعلام شد در سیستم میزان خسارتم 12 میلیون و 500 هزار تومان تعریف شده بود ولی از پرداخت آن به من خودداری کردند و بیان کردند بالای 10 میلیون تومان را دولت پرداخت نمی‌کند و کمتر از این مبلغ را پرداخت می‌کند.

خدیبی میزان پرداخت حق بیمه خسارت کشاورزی خود در سال جاری را 4 میلیون و 500 هزار تومان عنوان کرد و متذکر شد: در مجموع 9 میلیون تومان از بنده کشاورز، پول گرفته‌اند و هشت ماه است یک ریال به من پرداخت نکرده‌اند.

به سراغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی رفتیم تا وضعیت پسته استان را بیشتر بررسی کنیم.

هاشم ولی‌پورمطلق امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: برداشت پسته استان از اواسط مرداد‌ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پسته تولیدی استان از انواع کله‌قوچی، اکبری، احمدآقایی، سفید و بادامی است، تصریح کرد: بیشتر پسته استان در شهرستان بشرویه تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: هم‌اکنون 90 درصد از پسته استان پس از پوست‌گیری شدن به سایر استان‌ها از جمله تهران، اصفهان و خراسان رضوی صادر می‌شود.

ولی‌پورمطلق از نظر سطح زیرکشت مقام خراسان جنوبی را پنجم عنوان کرد و گفت: در سال جاری به سبب سرمازدگی و نوسانات حرارتی میزان تولید پسته استان نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه 8 هزار و 700 خانوار در استان به تولید پسته اشتغال دارند، افزود: بیشتر مشکلات پسته‌کاران استان مربوط به شرایط طبیعی نامساعد مثل سرما، تگرگ، طوفان و خشکسالی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات پسته‌کاران استان بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: عدم وجود پیوند مناسب با شرایط آب و هوایی در هر منطقه یکی دیگر از مشکلات کشاورزان ما در این بخش است.

******************

گزارش از: زهرا محمدی

******************

انتهای پیام/69010/ح30

نظر شما