در هفتمین روز جشنواره موسیقی جوان روی داد
ضعف تنبکنوازان جوان در همنوازیها
هفتمین روز از جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی در تالار رودکی برگزار شد که نوجوانان و جوانان مازندرانی موسیقی منطقه خود را پس از نوازندگان تنبکی که در همنوازی ضعف داشتند، اجرا کردند. به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هفتمین روز از این جشنواره روز یکشنبه با حضور نوازندگان موسیقی محلی مازندران و تنبک نوازان جوان برگزار شد. در بخش تنبک که با داوری کامبیز گنجهای، نوید افقه، پژمان حدادی، سیامک بنایی، و مهدی خاکساران برگزار شد، نوازندگان جوان افزون بر تکنوازی، در همنوازی با موسیقیای که در تالار پخش میشد، به اجرا پرداختند، که متاسفانه در این بخش نتوانستند نظر هیات داوران را جلب کنند. پژمان حدادی در حاشیه اجراهای ساز تنبک گفت: همنوازی، فلسفهای در پشت خود دارد که باید از طریق استاد به شاگرد منتقل شود. امروزه ذهن بیشتر نوازندهها معطوف به تکنیکهای بسیار پیچیدهای است که شاید در تکنوازی تاثیری داشته باشد اما در محتوا ندارد. وی ادامه داد: متاسفانه در مورد تنبک، بخش همنوازی اصلا در نظر گرفته نمیشود، در حالی که یکی از مباحث مهم برای یک نوازنده تنبک، همین مساله همنوازی است. این نوازنده با بیان اینکه میتوان از شرکتکنندگان ساز تنبک جشنواره در گروههای موسیقی بهره برد، اظهار کرد: با به کار گیری این نوازندگان در گروههای موسیقی میتوان از آنان پشتیبانی و حمایت کرد. همچنین داوران میتوانند به صورت رایگان به آنان درس بدهند تا با شیوه استادان و مکتبهای دیگر هم آشنا شوند.حدادی با اشاره به تفاوت اجراهای تنبک نوازان امسال نسبت به سال گذشته، گفت: اجراها نسبت به پارسال، به ویژه گروه الف و ب بهتر بود، یعنی نگاه بچهها به ریتم و توانایی آنان در اجرا؛ از سطح کیفی بهتری برخوردار بود. من معتقدم هرچه سن بالاتر میرود، انگیزه بچهها برای تمرین و پیشرفت کمتر میشود که البته بخشی از این موضوع به مشکلهای اقتصادی و اجتماعی برمی گردد.
نوازندگان جوان تنبک غرق در تکنیک هستند
کامبیز گنجهای، دیگر داور ساز تنبک، نیز با بیان اینکه درک نوازندگان شرکت کننده از موسیقی فقیر است، گفت: بچهها از نظر تکنیک نوازندگی و درک ریتم، بسیار خوبند اما درکشان از موسیقی فقیر است. متاسفانه آنان بسیار غرق تکنیک هستند، اما باید از این تکنیک در همراهی با موسیقی بهره ببرند. وی ادامه داد: برخی از شرکت کنندهها تکنیک خوبی داشتند، اما از این تکنیک در همراهی موسیقی عاجز بودند، یعنی یک بُعدی شده اند. یک بخش کار تک نوازی است و بخش دیگر همنوازی با ساز و گروه است. اگر این دو مورد حل شود، به جرات میتوان گفت به نوازندههای درجه یکی تبدیل میشوند. این نوازنده تنبک افزود: نوازندگان جوانی که در این جشنواره حضور داشتند، از موسیقی و الفبای قدیم دور شده اند و هنگامی به مشکل برمی خوردند که بخواهند در یک گروه اجرا کنند. سیامک بنایی، نوازنده و عضو هیات داوران بخش تنبک جشنواره، نیز درباره مشکلهای نوازندگان این ساز گفت: مشکل من با جوانان این است که یک مقدار از موسیقی ایرانی دور شده اند. بیشتر جوانها قوی هستند، با انگشتان شان کارهای حیرت انگیز انجام میدهند و ذهن و دست را کاملا به کار کشیدهاند، اما با موسیقی خودمان خوب ارتباط نمیگیرند. بنایی ادامه داد: البته این اتفاق تقصیر خود جوانان نیست، چون آنان از چیزی به نام رادیو محروم شده اند که به نسل ما به زور داده شده بود. این دیگر وظیفه پدر و معلم نیست و مشکل مدیریتی است. من در ۱۴و ۱۵ سالگی در انشاهایم از اشعار زیادی استفاده میکردم چرا که منبع اشعارم برنامه گلها بود.
حفظ و احیای موسیقی سنتی مازندران
بخش دوم اجراهای روز گذشته جشنواره موسیقی جوان، به موسیقی مازندران اختصاص داشت و نوازندگان محلی در حضور هیات داوران این بخش، متشکل از حمیدرضا اردلان، ابوالحسن خوشرو و ارسلان طیبی، به اجرا پرداختند.حمیدرضا اردلان، پژوهشگر موسیقی اقوام و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان، درباره کیفیت اجراهای جشنواره گفت: اجراها خوب بود و بچهها در نواختن مقام تبحر داشتند، البته اشکالهایی در نوازندگی داشتند که به نظر من شرکت در چنین جشنوارههایی میتواند برای خودشان و معلمانشان در توجه به چگونگی بروز این موسیقی و موسیقی امروز مازندران بر صحنه ثمربخش باشد. وی درباره کیفیت و نکتههای فنی اجراها تصریح کرد: نوازندهها اشکالهایی در دینامیک اجرا داشتند، که برای رفع آنها به ممارست بیشتری نیاز دارند. دلیل این امر این است که گوش این بچهها با رایو و انواع صداهای دیگر آغشته میشود و برخی از حساسیتها را از دست میدهد. استادان نیز باوجود آنکه دارای سبک و سیاقند، اما میزان تمرینشان با شاگردان، هفتهای یک بار است و این هفتهای یک بار کافی نیست تا منش نوازندگی همراه با تکنیکها در روح شاگردان سریان پیدا کند. اردلان درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: مهمترین کار این جشنواره، نشان دادن اشکالها است و در این بخش نقش بسیار مهمی دارد.ابوالحسن خوشرو، خواننده موسیقی محلی مازندران و نوازنده لَلِه وا نیز گفت: برگزاری چنین جشنوارهای به بچهها انگیزه تمرین و پیشرفت میدهد، چرا که اینجا محلی است برای نشان دادن آنچه در طول سال برای آن زحمت کشیده اند. البته من معتقدم که بچهها حتما باید تئوری و شناخت خود را نسبت به موسیقی افزایش دهند، در غیر این صورت از کسانی که به طور آکادمیک این راه را ادامه میدهند، عقب میمانند. ارسلان طیبی، نوازنده لَلِه وا و استاد موسیقی مازندرانی، نیز در ادامه گفت: برگزاری چنین جشنوارهای موجب تشویق هنرجوها میشود تا جدیتر به راه خود ادامه دهند. همین طور سبب میشود بیش از پیش به سازهای نواحی توجه کنند.وی درباره اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: در این جشنواره بچهها با اجرای درست مقامها و تکنیکها بیشتر آشنا میشوند. دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی تا ۲۴ شهریورماه در تهران ادامه دارد.
ایمان کرمیان :
تولید در سینما کم شده است
ایمان کرمیان از مدیران جلوههای ویژه میدانی در سینما از همکاری خود با دو پروژه سینمایی «هجوم» و «ویلاییها» و سریال «سرزمین کهن» سخن گفت.ایمان کرمیان مدیر جلوههای ویژه میدانی در گفتوگو با مهر با اشاره به جدیدترین فعالیتهای سینمایی خود گفت: در حال حاضر در سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی حضور دارم. این سریال یک اثر تاریخی است که از سال ۵۷ به بعد را تصویر میکند. در این سریال با توجه به نمایش درگیریهای خیابانی زمان انقلاب، بخش جلوههای ویژه میدانی آن شامل انفجار ماشین و درگیری میان مردم و ماموران است. وی با اشاره به اینکه در فاز سوم این سریال همکاری میکند، بیان کرد: در این سریال با توجه به وجود فصل سرما نیازمند ایجاد برف برای سکانسهای خیابانی هستیم. این مدیر جلوههای ویژه میدان توضیح داد: از بهمن ماه سال ۹۴ در این پروژه حضور دارم و فکر میکنم تا پایان سال جاری این کار ادامه داشته باشد.کرمیان درباره فعالیتهایش در عرصه سینما نیز گفت: همچنین به تازگی جلوههای ویژه میدانی فیلم سینمایی «ویلاییها» منیره قیدی را به پایان رساندهام. این فیلم چند سکانس جنگی داشت و بیشتر میتوان گفت این فیلم یک اثر زنانه است که زندگی پشت جبهه جنگ را به تصویر میکشد. کرمیان در پایان با اشاره به اینکه سینما امسال نسبت به سالهای گذشته کم کارتر است و هنوز فیلمها کلید نخوردهاند، گفت: در حال حاضر چند کار سینمایی به من پیشنهاد شده است که بعد از خواندن فیلمنامهها تصمیم نهایی خود را برای همکاری با آنها میگیرم.
∎