به گزارش روز دوشنبه ی گروه فرهنگی ایرنا، به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ی ملّی موسیقی جوان، هفتمین روز از این جشنواره روز گذشته با حضور نوازندگان موسیقی محلی مازندران و تنبک نوازان جوان برگزار شد.
در بخش تنبک که با داوری کامبیز گنجه یی، نوید افقه، پژمان حدادی، سیامک بنایی، و مهدی خاکساران برگزار شد، نوازندگان جوان افزون بر تکنوازی، در هم نوازی با موسیقیی که در تالار پخش می شد، به اجرا پرداختند، که متأسفانه در این بخش نتوانستند نظر هیئت داوران را جلب کنند.
پژمان حدادی در حاشیه ی اجراهای ساز تنبک گفت: هم نوازی، فلسفه یی در پشت خود دارد که باید از طریق استاد به شاگرد منتقل شود. امروزه ذهن بیش تر نوازنده ها معطوف به تکنیک های بسیار پیچیده یی است که شاید در تکنوازی تأثیری داشته باشد اما در محتوا ندارد.
وی ادامه داد: متأسفانه در مورد تنبک، بخش هم نوازی اصلاً در نظر گرفته نمی شود، در حالی که یکی از مباحث مهم برای یک نوازنده ی تنبک، همین مسئله ی هم نوازی است.
این نوازنده با بیان اینکه می توان از شرکت کنندگان ساز تنبک جشنواره در گروه های موسیقی بهره برد، اظهار کرد: با به کار گیری این نوازندگان در گروه های موسیقی می توان از آنان پشتیبانی و حمایت کرد. همچنین داوران می توانند به صورت رایگان به آنان درس بدهند تا با شیوه ی استادان و مکتب های دیگر هم آشنا شوند.
حدادی با اشاره به تفاوت اجراهای تنبک نوازان امسال نسبت به سال گذشته، گفت: اجراها نسبت به پارسال، به ویژه گروه الف و ب بهتر بود، یعنی نگاه بچه ها به ریتم و توانایی آنان در اجرا؛ از سطح کیفی بهتری برخوردار بود. من معتقدم هرچه سن بالاتر می رود، انگیزه ی بچه ها برای تمرین و پیشرفت کم تر می شود که البته بخشی از این موضوع به مشکل های اقتصادی و اجتماعی برمی گردد.
** نوازندگان جوان تنبک غرق در تکنیک هستند
کامبیز گنجه یی، دیگر داور ساز تنبک، نیز با بیان اینکه درک نوازندگان شرکت کننده از موسیقی فقیر است، گفت: بچه ها از نظر تکنیک نوازندگی و درک ریتم، بسیار خوبند اما درکشان از موسیقی فقیر است. متأسفانه آنان بسیار غرق تکنیک هستند، اما باید از این تکنیک در همراهی با موسیقی بهره ببرند.
وی ادامه داد: برخی از شرکت کننده ها تکنیک خوبی داشتند، اما از این تکنیک در همراهی موسیقی عاجز بودند، یعنی یک بُعدی شده اند. یک بخش کار تک نوازی است و بخش دیگر هم نوازی با ساز و گروه است. اگر این دو مورد حل شود، به جرات می توان گفت به نوازنده های درجه یکی تبدیل می شوند.
این نوازنده ی تنبک افزود: نوازندگان جوانی که در این جشنواره حضور داشتند، از موسیقی و الفبای قدیم دور شده اند و هنگامی به مشکل برمی خوردند که بخواهند در یک گروه اجرا کنند.
** نبود رادیو موجب شده نوازنده های جوان با موسیقی خوب ارتباط نگیرند
سیامک بنایی، نوازنده و عضو هیئت داوران بخش تنبک جشنواره، نیز درباره ی مشکل های نوازندگان این ساز گفت: مشکل من با جوانان این است که یک مقدار از موسیقی ایرانی دور شده اند. بیش تر جوان ها قوی هستند، با انگشتان شان کارهای حیرت انگیز انجام می دهند و ذهن و دست را کاملاً به کار کشیده اند، اما با موسیقی خودمان خوب ارتباط نمی گیرند.
بنایی ادامه داد: البته این اتفاق تقصیر خود جوانان نیست، چون آنان از چیزی به نام رادیو محروم شده اند که به نسل ما به زور داده شده بود. این دیگر وظیفه ی پدر و معلم نیست و مشکل مدیریتی است. من در 14و 15 سالگی در انشاهایم از اشعار زیادی استفاده می کردم چرا که منبع اشعارم برنامه ی گل ها بود.
 
** حفظ و احیای موسیقی سنتی مازندران در جشنواره ی ملّی موسیقی جوان
بخش دوم اجراهای روز گذشته ی جشنواره ی موسیقی جوان، به موسیقی مازندران اختصاص داشت و نوازندگان محلی در حضور هیئت داوران این بخش، متشکل از حمیدرضا اردلان، ابوالحسن خوشرو و ارسلان طیبی، به اجرا پرداختند.
حمیدرضا اردلان، پژوهشگر موسیقی اقوام و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره ی ملّی موسیقی جوان، درباره ی کیفیت اجراهای جشنواره گفت: اجراها خوب بود و بچه ها در نواختن مقام تبحر داشتند، البته اشکال هایی در نوازندگی داشتند که به نظر من شرکت در چنین جشنواره هایی می تواند برای خودشان و معلمانشان در توجه به چگونگی بروز این موسیقی و موسیقی امروز مازندران بر صحنه ثمربخش باشد.
وی درباره ی کیفیت و نکته های فنّی اجراها تصریح کرد: نوازنده ها اشکال هایی در دینامیک اجرا داشتند، که برای رفع آن ها به ممارست بیش تری نیاز دارند. دلیل این امر این است که گوش این بچه ها با رایو و انواع صداهای دیگر آغشته می شود و برخی از حساسیت ها را از دست می دهد. استادان نیز علی رغم آنکه دارای سبک و سیاقند، اما میزان تمرینشانم با شاگردان، هفته یی یک بار است و این هفت یی یک بار کافی نیست تا منش نوازندگی همراه با تکنیک ها در روح شاگردان سریان پیدا کند.
اردلان درباره ی اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: مهم ترین کار این جشنواره، نشان دادن اشکال ها است و در این بخش نقش بسیار مهمی دارد.
ابوالحسن خوشرو، خواننده ی موسیقی محلی مازندران و نوازنده ی لَلِه وا نیز گفت: برگزاری چنین جشنواره یی به بچه ها انگیزه ی تمرین و پیشرفت می دهد، چرا که اینجا محلی است برای نشان دادن آنچه در طول سال برای آن زحمت کشیده اند. البته من معتقدم که بچه ها حتماً باید تئوری و شناخت خود را نسبت به موسیقی افزایش دهند، در غیر این صورت از کسانی که به طور آکادمیک این راه را ادامه می دهند، عقب می مانند.
** برای حفظ موسیقی مازندرانی به جشنواره آمده ایم
ارسلان طیبی، نوازنده ی لَلِه وا و استاد موسیقی مازندرانی، نیز در ادامه گفت: برگزاری چنین جشنواره یی موجب تشویق هنرجوها می شود تا جدی تر به راه خود ادامه دهند. همین طور سبب می شود بیش از پیش به سازهای نواحی توجه کنند.
وی درباره ی اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: در این جشنواره بچه ها با اجرای درست مقام ها و تکنیک ها بیش تر آشنا می شوند و اینجا محلی برای پیدا کردن اشکال های شرکت کنندگان است تا رقابت، در واقع ما برای حفظ و احیای موسیقی مقامی مازندرانی اینجا هستیم.
دهمین جشنواره ی ملّی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی تا 24 شهریورماه در تهران ادامه دارد.
فراهنگ**3067**1823
در هفتمین روز جشنواره ی موسیقی جوان روی داد؛
ضعف تنبک نوازان جوان در هم نوازی ها/ اجرای موسیقی محلی مازندران
                            
                                 تهران- ایرنا- هفتمین روز از جشنواره ی ملّی موسیقی جوان در حالی در تالار رودکی برگزار شد که نوجوانان و جوانان مازندرانی موسیقی منطقه ی خود را پس از نوازندگان تنبکی که در هم نوازی ضعف داشتند، اجرا کردند.
                            تهران- ایرنا- هفتمین روز از جشنواره ی ملّی موسیقی جوان در حالی در تالار رودکی برگزار شد که نوجوانان و جوانان مازندرانی موسیقی منطقه ی خود را پس از نوازندگان تنبکی که در هم نوازی ضعف داشتند، اجرا کردند.
                    
                    
                    صاحبخبر -