به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهدی باقریان عصر دوشنبه در همایش اولین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران گفت: اگرچه واژه 'مردم' و 'عموم' از روزگار نه چندان دور عهد مشروطیت به معنای جدید کلمه وارد ادبیات این مرز و بوم شد و تا پیش از آن رعیت نامیده می شدند مردمان ایران زمین، اما نهاد روابط عمومی نوین بیش از پنجاه سال است که بسان بسیار پدیده های وارداتی دیگر، از دل سازمان ها و دستگاه های دولتی سربرون آورد.
وی افزود: براستی جایگاه روابط عمومی ایران و ایمان و باور به نقش اثرگذار آن در سازمان منبعث از چه عواملی است و چه رویکردها و نگرش هایی نسبت به آن وجود دارد؟ هر چند کسب معرفت و شناخت عمیق در این باره صرفا با درنظر گرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جامعه امکان پذیراست اما آنچه مبرهن است آن است که روابط عمومی نیز رنج تاریخی را یدک می کشد که در بسیاری از پدیده های این نقطه از جغرافیای زمین نیز شاهدش هستیم.
وی گفت: انفصال و جدایی میان مباحثی که در دروس این رشته قرار داد با آنچه که در روابط عمومی ها جاریست، خود حدیث غم انگیزی از جدایی تئوری و عمل را رقم زده است. کارورزانی که دوره های 240 ساعته را باید در یک روابط عمومی واقعی بگذرانند را بنگرید که اکثرا بی کمترین بهره ای از این دوره صرفا به پاس کردن واحد مذکور می اندیشند.
باقریان اضافه کرد: 'فرهنگ پاسخگویی که نباشد چه آنلاین باشیم و چه آفلاین، ثمره کار یکی است. همان بی اعتمادی ها، فقدان تکریم های واقعی و عمیق، روابط ناسالم رسانه ای و ظهور عجیب ترین شکل روابط عمومی دنیا به نام روابط عمومی لاپوشانی کننده واقعیات که چهره ناخوشایند خود را بروز می دهد. هزار دانش آموخته این رشته هم که باشی، آنگاه که در چنین سیستم ضد روابط عمومی قرار بگیری، می شوی همان که سازمان از تو توقع دارد'.
به گفته وی چشم امید این نهاد به معدود مدیران و کارشناسانی است که همچنان می کوشند ضمن بودن، روند تغییرات رو به بهبود را حادث شوند و با هم افزایی داشته ها و با کمک موسسات تخصصی و حرفه ای به همگان ثابت کنند که روابط عمومی را فراتر و متعالی تر از ایفای نقش سفره داران شاهان قاجار بنگرند.
مدیرعامل موسسه کارگزار روابط عمومی گفت: چالش روابط عمومی به سه موضوع بستگی دارد اول اینکه روابط عمومی در چه سیستمی حاکم است که در ایران بیشتردر سیستم دولتی و کاملا بسته کار می کنیم و موضوع دوم به نگرش مدیران ارشد سازمان ها بستگی دارد و چالش سوم به متخصصان روابط عمومی ارتباط دارد.
باقریان تاکید کرد: ما نمی توانم سه شاخص را اصلاح کنیم بلکه باید امیدوار باشیم روابط عمومی در سایه تعامل، همکاری، همدلی و همیاری ارتقا پیدا کند.
فراهنگ ** 1355 **1823
نیم قرن گذشت ، روابط عمومی همچنان اندر خم یک کوچه
تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه کارگزار روابط عمومی با بیان اینکه بخشی از آسیب های وارده به روابط عمومی را باید در ریشه های فرهنگی جستجو کرد گفت: بیش از نیم قرن گذشت و روابط عمومی همچنان اندر خم یک کوچه است.
صاحبخبر -