شناسهٔ خبر: 15120548 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

زندگي دوباره پس از آخرين دفاع

روزنامه جوان

يك دعواي كودكانه به حادثه مرگبار منجر شده بود

صاحب‌خبر -
پسر محكوم به قصاص كه در نوجواني و در جريان ماجرايي كودكانه دوستش را به قتل رسانده بود با تلاش قضات شعبه 4 دادگاه كيفري استان تهران زندگي دوباره پيدا كرد.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و سوم اسفند 88 مأموران كلانتري 172 حضرت عبدالعظيم از مصدوم شدن پسر نوجوان 17 ساله‌اي به نام مرتضي در بيمارستان 7 تير شهرري باخبر و راهي محل شدند. پسر زخمي در حالي كه به سختي حرف مي‌زد در تحقيقات گفت: در محل كارم بودم كه يكي از دوستانم به نام مصطفي زنگ زد و خواست به ولي‌آباد بروم. وقتي آنجا رسيدم متوجه شدم مصطفي و سعيد مشروب خورده‌اند و مست هستند. هنوز لحظاتي نگذشته بود كه آنها با من درگير شدند. ناگهان سعيد با چاقو دو ضربه به دست چپ و گردنم زد و بعد هم با مصطفي فرار كردند. سپس مأموران پليس سعيد 16 ساله را به عنوان ضارب پسر 17 ساله دستگير كردند و مورد بازجويي قرار دادند. متهم در بازجويي‌ها جرمش را انكار كرد و گفت: من مرتضي را زخمي نكردم و مصطفي اين كار را كرده است. در حالي كه شش ماه از حادثه گذشته بود، مرتضي به دليل شدت جراحات وارده فوت كرد كه با دستور بازپرس ويژه قتل، جسد براي مشخص شدن علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني منتقل شد، اما پزشكي قانوني پس از معاينات لازم اعلام كرد به دليل گذشت زمان زيادي از وقوع حادثه، علت اصلي مرگ قابل تشخيص نيست. تحقيقات پليسي درباره اين حادثه ادامه داشت تا اينكه در نهايت سعيد به قتل دوستش مرتضي اعتراف كرد.

پرونده متهم پس از تحقيقات تكميلي و صدور كيفرخواست به دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد.
 متهم وقتي پاي ميز محاكمه حاضر شد، در شرح ماجرا گفت: مدتي قبل از حادثه مصطفي به من گفت كه مرتضي به مادرم فحاشي كرده است. وقتي اين حرف را شنيدم خيلي ناراحت شدم و از مصطفي خواستم مقتول را به ولي آباد دعوت كند تا مطمئن شوم كه او پشت سر مادرم حرف زده است يا نه. پس از اين مصطفي هم تلفني مرتضي را به محل قرار دعوت كرد وقتي او سر قرار آمد درباره ادعاي مصطفي با او حرف زدم، اما او قبول نكرد تا اينكه با هم مشاجره كرديم. لحظاتي بعد درگيري ما بالا گرفت كه مرتضي تيغي از جيبش بيرون آورد و مرا زخمي كرد، من هم با چاقو دو ضربه به دست چپ و گردنش زدم. من قصد ترساندن او را داشتم و اصلاً فكر نمي‌كردم با اين ضربات فوت كند. در جلسه دادگاه اولياي دم براي متهم درخواست قصاص دادند و هيئت قضايي هم سعيد را به قصاص محكوم كردند.

پس از تأييد حكم دادگاه در شعبه 27 ديوان عالي كشور، سعيد در آستانه قصاص قرار گرفت كه متهم به دليل سن كمش در زمان حادثه درخواست اعاده دادرسي داد. درخواست متهم در شعبه 36 ديوان عالي كشور تأييد شد و پرونده براي بررسي بيشتر به شعبه 4 دادگاه كيفري استان تهران فرستاده شد.
صبح ديروز متهم براي محاكمه به شعبه 4 دادگاه كيفري استان تهران منتقل شد. پس از تشكيل جلسه دادگاه به رياست قاضي عبداللهي متهم در جايگاه قرار گرفت و حادثه را شرح داد و در پايان با اظهار پشيماني از اولياي دم كه در جلسه حضور داشتند درخواست بخشش كرد. در ادامه هيئت قضايي هم براي گرفتن رضايت وارد عمل شدند كه در نهايت تلاش‌هاي آنها نتيجه داد و اولياي دم قاتل پسر 17 ساله خود را بخشيدند. در پايان هيئت قضايي متهم را به پنج سال حبس و پرداخت ديه محكوم كرد.

نظر شما