مهدی نوید ادهم در گفتوگو با ایسنا، درباره زمینههای تحقق یکی از بندهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «گسترش و تقویت مدارس و مجموعههای آموزشی و تربیتی خاص علوم انسانی در سراسر کشور» اظهار کرد: توسعه مدارس ویژه علوم انسانی دستور سند تحول بوده و هست اما نحوه بیان و انعکاس تصمیم آموزش و پرورش شهر تهران در رسانهها در سال گذشته کژتابی داشت و بیان شد تقویت مدارس فرهنگ مدنظر است.
وی افزود: از آنجا که مدارس فرهنگ مدارس غیرانتفاعی وابسته به فردی خاص است، شائبه ایجاد شد که قصد توسعه و تقویت مدارس آن شخص مدنظر است در حالی که اینگونه نبود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه استراتژی وزارتخانه تقویت مدارس و رشته علوم انسانی است اظهار کرد: تلاش میکنیم زمینههای لازم را فراهم کنیم تا دانشآموزان با استعدادهای برتر به سمت این رشته بیایند. تقویت علوم انسانی و علوم معارف اسلامی در دست پیگیری است و یکی از مباحث هدایت تحصیلی توجه به همین موضوع است.
نویدادهم ادامه داد: متاسفانه اکنون موج علوم تجربی در جامعه ایجاد شده و آموزش و پرورش آن را ایجاد نکرده است و ما سرکلاس رشته تجربی را تبلیغ نمیکنیم بلکه این موج تبدیل به یک نیاز اجتماعی شده است چه درست و چه غلط. این تصور در مردم ایجاد شده است که حقوق پرستاران و پزشکان بالاست و شان اجتماعی دارند.
وی با بیان اینکه برای تعدیل علوم تجربی به تنهایی نمیتوانیم اقدام و مشکل را حل کنیم عنوان کرد: به عنوان مثال وزارت بهداشت میتواند در این زمینه کمک و فرهنگ سازی کند که نیاز به پزشک تا این حد در جامعه وجود ندارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چگونگی افزایش اقبال به رشتههای علوم انسانی گفت: بخشی از این فرهنگسازی را ما و بخشی را دانشگاه و سایر نهادهای عمومی باید انجام دهند. باید رشته های علوم انسانی محبوبیت ومنزلت اجتماعی پیدا کنند و درآمد ناشی از اشتغال در این رشتهها بهبود یابد. با مدارس خاص علوم انسانی فاصله بسیاری داریم و قطعا چند سال زمان لازم است تا به آن برسیم.
انتهای پیام