شناسهٔ خبر: 15102379 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

پيش از پاييز!

صاحب‌خبر -

حميدرضا مهديزاده
سرانجام «فروشنده» اكران عمومي شد، بدون اينكه حتي يك اصلاحيه در هيچ يك از سكانس‌هاي فيلم صورت گيرد. فرهادي خودش هم قبلا گفته بود كه «اجازه اصلاحيه يا سانسور را به برخي از سكانس‌هاي مورد اعتراضي نخواهم داد.» 
شنيده بودم كه قدرت جريان روشنفكري در سينماي ايران بسيار زياد و خارج از حد تصور است ولي باورم نمي‌شد كه تا اين حد باشد. اكران عمومي «فروشنده» آن هم قبل از اتمام سال جاري ميلادي با سر و صداي عجيب روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب كه حتي خبر از سانس 7 صبح هم دادند در واقع مجوزي بود براي شركت اصغر فرهادي و فيلمش در مراسم اسكار سال آينده. 
همه مي‌دانيم كه تنها شرط شركت فيلم‌هاي بخش بين‌الملل در مراسم اسكار فقط و فقط اكران عمومي در كشورهاي‌شان است و جريان روشنفكري با تمام توان پشت سر اصغر فرهادي ايستاد تا «فروشنده» قبل از شروع فصل پاييز در ايران اكران شود. حتي اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، فيلم «ايستاده در غبار» را به عنوان نماينده رسمي سينماي اسكار انتخاب نمايد بدون ترديد فرهادي، «فروشنده» را به صورت مستقل به مراسم اسكار خواهد فرستاد و اگر اين گونه شود
ـ كه قطعاً مي‌شودـ مديران اجرايي اسكار كدام فيلم را به نمايندگي از سينماي ايران و فرهنگ و تمدن ملت ايران خواهند پذيرفت؟ فيلمي كه در آن عزت و شرف ايرانيان با قامت سروآسا و مشت گره كرده حاج احمد متوسليان زير آتش شديد خمپاره‌ دشمن به رخ جهانيان كشيده خواهد شد يا فيلمي كه موضوع تجاوز به عنف را سوژه اصلي و مسئله روز اجتماعي مردم ايران قلمداد مي‌كند؟! پاسخ به اين سوال را به نظرم مسئولان رده بالاي معاونت سينمايي وزارت ارشاد بايد بدهند!

نظر شما