شناسهٔ خبر: 15101160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

انتخاب رايزنان بازرگاني از بين فعالان خصوصي

صاحب‌خبر -

گروه تجارت   
اعزام رايزنان بازرگاني به كشورهاي ديگر هميشه مي‌تواند زمينه‌هاي فعاليت اقتصادي را آماده‌تر و به گسترش و توسعه تجارت كمك كند، امكاني كه در سال‌هاي گذشته آنچنان كه بايد و شايد ايران نتوانسته است از ظرفيت آن بهره ببرد. درباره اعزام رايزنان بازرگاني در شرايط كنوني كه يك سال از توافق هسته‌يي ايران و 1+5 مي‌گذرد، محسن بهرامي‌ارض‌اقدس، رييس كميسيون تسهيل تجارت اتاق بازرگاني تهران در اين باره گفت: اين ماجرا به ويژه در شرايط كنوني پساتحريم كه شاهد يك حضور گسترده هيات‌هاي خارجي به كشور هستيم، اهميت ويژه دارد. البته حضور آنها بيشتر براي استفاده از ظرفيت‌هاي بازار ايران است و طبيعي است كه مي‌خواهند اجناس خود را وارد بازار ما كنند و به ما بفروشند؛ آنها اول دنبال فروش كالاهاي مصرفي هستند، مقاومت كنيم روي كالاي واسطه‌يي هدف‌گذاري مي‌كنند و ايستادگي مي‌كنيم كه برويم به سمت دانش فني، تكنولوژي، شركت‌هاي مشترك و جوينت ونچر با آنها كه همين هم كار را كمي سخت كرده است. ولي همه اينها نشان مي‌دهد به محض اينكه محدوديت تحريم برداشته شد آنها با يك مطالعه دقيقي وارد كشورما شدند و اين تنها به خاطر آن است كه كشورهاي ديگر از طريق رايزنان بازرگاني خود و كارشناسانشان روي ظرفيت‌هاي كشورما و ديگر كشورها كار مي‌كنند. وي افزود: در مقطع فعلي ما نيازمند روزآمد كردن فرآيند انتخاب رايزنان بازرگاني، اعزام آنها و نحوه نظارت بر فعاليت و نحوه كاركردشان هستيم. يك روزي شايد اگر يك رايزن بازرگاني با يك تاجر موفق بخش خصوصي رابطه نزديكي برقرار مي‌كرد، متهم به خيلي چيزها مي‌شد يا اگر با همتايانش در كشوري كه در آن ماموريت داشت، ارتباط صميمانه‌يي پيدا مي‌كرد حمل به يكسري اتهامات مي‌شد ولي امروز ما بايد اين ذهنيت‌ها را پاك و با يك تفكر جديد به ماجرا نگاه كنيم و اجازه دهيم رايزنان بازرگاني ما محل امن مراجعه فعالان اقتصادي كه آن كشور را به‌عنوان بازار هدف انتخاب كرده‌اند، بشوند و بتوانيم با شأن و جايگاه ويژه اقتصاد كشورمان براي رايزنان بازرگاني جايگاه تعريف كنيم.