شناسهٔ خبر: 15088608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

نشستن گرد و غبار غربزدگی بر پوشش اسلامی

باید قبول کنیم که در دنیای امروز هر چیز حق و صحیحی، آنقدر مشابهات تقلبی پیدا کرده است که گاهی باعث به وجود آمدن شک و تردید در اصل آن کار حق می‌شود. «حجاب» نیز یکی از این موارد درست و بر حق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در بازار رنگارنگ مانتوهای چهل تکه، نازک، چسبان، شیشه‌ای و پشت نویسی شده با عباراتی گاه رکیک و مستهجن از راه دور به رهگذران چشمک می‌زند.

خیابان‌ها و معابر شهر تبریز، این روزها بیشتر شبیه یک دفیله مد و لباس است تا یک خیابان؛ اندکی که در خیابان تربیت یا چهارراه آبرسان درنگ کنیم، لباس‌های رنگین توجهمان را جلب می‌کند. مانتوهای شنل مانند و بدون دکمه، لباس‌هایی که شبیه روزنامه و دفترچه یادداشت و تابلوهای متحرک تبلیغاتی به چشم می‌خورند.

با آغاز فصل گرما هرسال مانتوها بازتر و بازتر می‌شود. در بیشتر مغازه‌ها مدلی که خودنمایی می‌کند و خود را به رخ می‌کشد مانتوهایی است که دکمه ندارند و آستین کوتاه هستند. پشت برخی از این لباس‌ها نوشته‌هایی درج شده است.

شاید کسانی که این لباس‌ها را بر تن کرده‌اند، به ندرت به معنی و مفهوم جملات و عبارت درج شده بر روی آن‌ها توجه می‌کنند.

پشت برخی مانتوها جملاتی چون آرام باش، من یک ملکه‌ام، من بدطینتم، آرام باش من باردارم و ... نوشته شده است. آیا کسانی که چنین پوشش‌هایی را ترجیح می‌دهند با معنای چنین جملاتی آشنا هستند یا اینکه زر و برق آنها جذب شان کرده است.

چه چیزی باعث شده که پوشش و لباس مردم جوامع اسلامی چون ایران رنگ عوض کند و غبار هجمه فرهنگ غربی بر روی آن بنشیند؟

سعید امامی، رئیس حوزه دانشگاهیان دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در خصوص رغبت مردم به لباس‌های غربی گفت: دلیل رغبت برخی به لباس‌های غربی، نشات گرفته از یک حالت خودنمایی در انسان است. برخی می‌خواهند این حالت خودنمایی را در ظاهر آشکار کنند. البته رواج چنین پوشش و لباس‌هایی، تاثیر چشم هم چشمی بین همسالان شخص است، بعضی از جوانان به دلیل اینکه بین هم‌سالان خود تحقیر نشوند به هر مدل لباس و پوششی روی می‌آورند.

وی خاطرنشان می‌کند: روی برخی از لباس‌ها نوشته‌ها و پیام‌های درج شده حاوی نمادها و پیام‌های شیطان‌پرستی است. همچنین در برخی افراد صفت تنوع طلبی وجود دارد که خواستار لباس‌هایی هستند که هر ساله مد می‌شود.

جوانان بیشتر از سایر اقشار جامعه به لباس‌های غربی روی می‌آورند

امامی معتقد است که جوانان به مد و لباس غربی بیشتر از بزرگسالان جذب می‌شوند چرا که بزرگسالان چنین پوششی را در شان و شخصیت خود نمی‌بینند در حالی که برخی جوانان نه خجالت می‌کشند و نه قوانین جامعه را رعایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در فرهنگ ما پوشیدن برخی لباس‌های غربی نامناسب محدود شده است و در اسلام هم شیک پوشی زنان اهمیت خاصی دارد، البته نه لباسی که نمایان و انگشت‌نما باشد.

رئیس حوزه دانشگاهیان دانشگاه تبریز در خصوص پوشش زنان و مردان در جامعه اسلامی گفت: لباس هر شخص در نخستین برخورد بیانگر شخصیت و شناسنامه فرد است و شایسته نیست که بدون توجه به این موضوع با تبعیت و تقلید کورکورانه از مد و لباس دیگران، پوشش خود را انتخاب کنیم.

نظر دختران مانتوهای بدون دکمه/ دوست دارم اما نمی‌خواهم مشکلی برایم پیش بیاید
دختر جوانی که در یکی از مانتو فروشی‌های تبریز مشغول انتخاب مانتو است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: مانتوی بدون دکمه و آستین کوتاه را بیشتر از همه دوست دارم چرا که به انسان زیبایی خاصی می‌دهد.

سارا دانشجوی رشته شیمی است که ادامه داد: دوست دارم در تابستان مانتوهای بدون دکمه بپوشم ولی از ترس گشت ارشاد همیشه مانتوهای پوشیده انتخاب می‌کنم چرا که دوست ندارم به خاطر حجاب نامناسب مشکلی برایم پیش بیاید، البته رایج شدن چنین لباس‌هایی در جامعه تقصیر ما نیست، مسوولان باید مجوزی برای تولید چنین لباس‌هایی را به تولیدکنندگان ندهند.

به دختری که مانتوی روبازی بر تن کرده و پشت مانتواش عبارت انگلیسی «من یک ملکه‌ام» نوشته شده است، نزدیک می‌شوم، سلامی کرده و از او در خصوص نوع پوشش‌اش سئوال می‌پرسم.

وی در پاسخ گفت: همیشه طبق مد جامعه لباس خود را انتخاب می‌کنم، اکنون مانتوی روباز و بدون دکمه خود را طبق مدی که در جامعه رواج شده انتخاب کرده‌ام، البته در صورت مشاهده گشت ارشاد جلوی مانتو را می‌بندم تا گشت ارشاد را گمراه کنم تا بتوانم لباس دلخواه خود را بر تن داشته باشم.

مادری به همراه دخترش وارد مغازه می‌شود، وی نیز در خصوص مدل و لباس جامعه اظهار کرد: اجازه نمی‌دهم فرزندم مانتوی بدون دکمه بپوشد این مانتوها ضد ارزش هستند.

جعفرزاده یکی از فروشندگان مانتو و لباس در تبریز است هم گفت: فروشندگان مانتو و لباس، تعیین کننده مد جامعه نیستند، چرا که لباس و پوشش از طریق تولیدکنندگان وارد بازار می‌شود. برای مقابله با پوشش‌های نامناسب بهتر است که مجوزی برای تولیدکنندگانی که لباس‌های غربی وارد جامعه می‌کنند، صادر نشود.

لباسی برای بی‌حیایی

استفاده از لباس‌هایی که نه تنها دورکننده نگاه نامحرمان نیست؛ بلکه چشم‌ها را خیره کرده و نگاه را در جست‌وجوی لذایذ جنسی بدن زن به چراگاه شیطان می‌برد، آیا حجاب است؟

دین اسلام نسبت به لباس پوشیدن دقت ویژه‌ای دارد حتی آداب خاصی برای استفاده از لباس نو دارد که به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم.

از امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده که فرموده اند: «وقتى خداوند به مؤمنى لباس نویی دهد باید وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و توحید و آیة الکرسى و انا انزلنا را بخواند، بعد خداوندى را که عورت او را پوشانیده و او را در میان مردم بیاراسته سپاس گوید و «لا حول و لا قوة الا باللَه» بسیار گوید که در این صورت در این لباس‏ گناه‏ نخواهد کرد و به تعداد تار و پود لباس فرشته‌‏اى برایش خواهد بود که براى او تقدیس و استغفار نماید و بر او رحمت فرستد».

لباس اثر خاصی بر رفتار و اعمال انسان دارد و حتی می‌تواند انسان را از خطاها و گناهان تا حد زیادی بازدارد و یا بالعکس می‌تواند انسان را به گناه وادار کرده و یا زمینه گناه را برای او و دیگر افراد جامعه به بارآورد. مثلاً کسی که لباس یک پلیس را پوشیده است قطعاً خودبه‌خود نسبت به مقررات و قوانین مراقبت بیشتری پیدا می‌کند و دیگران نیز با دیدن او به تبعیت از قانون سوق می‌یابند.

البته گاهی هم لباس و نحوه پوشیدن آن نوعی دعوت به گناه است. وقتی لباسی بدن را به طور کامل نمی‌پوشاند و بدن‌نماست دقیقاً لباسی است برای بی‌حیایی؛ نه حجابی برآمده از حیا و برای حیا!

ممنوعیت پوشش‌های نامتناسب با عرف جامعه

ابوالفضل میرزایی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با کسانی که پوشش نامناسب با عرف جامعه دارند برخورد می‌کنیم. از این افراد تعهد گرفته و برخی که نیاز به مشاوره داشته باشند را به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهیم. چنانچه این افراد متعهد نباشند و مجددا در جامعه با پوشش نامناسب تردد کنند، آنها را به مراجع قضایی تحویل می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پوششی که نامتعارف بوده و متناسب با عرف جامعه نباشد، ممنوع است.

البته گفتنی است که اخیرا اداره نظارت بر اماکن عمومی از 347 واحد مانتو فروشی در تبریز بازدید و 19 واحد متخلف را پلمب کرد.

به گفته علیرضا هنردوست رئیس پلیس امنیت عمومی آذربایجان‌شرقی، در راستای استمرار طرح ساماندهی وضعیت صنف مانتو فروشی‌ها، اداره نظارت بر اماکن عمومی این استان، بالغ بر 347 واحد صنفی تولید و توزیع مانتو را در تبریز مورد بازدید قرار داده است.

این مسوول افزود: ماموران در این طرح 287 نفر از مدیران واحدهای صنفی را در خصوص رعایت ضوابط و مقررات اماکن عمومی مبنی بر ممنوعیت عرضه لباس‌های معرف و مبلغ فرهنگ منحط غربی، عدم تهیه و فروش مانتوهای نامتعارف جلو باز و توری و شیشه‌ای، عدم پخش آهنگ‌های غیرمجاز و به کارگیری فروشنده خانم در امور خدمات دهی به مشتریان، تذکرات و آموزش‌های لازم را ارائه دادند.

هنردوست اضافه کرد: ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی استان همچنین از 41 واحد صنفی دیگر نیز به‌علت عدم رعایت ضوابط و مقررات تعهد گرفته و 19 واحد صنفی را هم به دلیل عدم توجه به ضوابط و مقررات اداره نظارت براماکن عمومی پلمب کردند.

پوشش در سبک زندگی نشان‎دهنده هویت فرد است؛ اگرچه تبدیل شدن مد به‎ یک اصل در پوشش عامل عام تری بر کشش به ‎سمت پوشیدن لباس های نشان‌دار یا برندینگ است و خود سبب تنوع طلبی در پوشاک و رواج مصرف گرایی می‎شود.
می‌توان گفت این آفت مهم نشأت گرفته از همان تفکری است که غرب و مدرنیته آن را به‎عنوان مسئله محوری به‎ جامعه تزریق می‎کند.

پوشیدن لباس نشان دار (برندپوشی) یکی از مسائلی است که بدون ‎شک سبب جریان‎سازی و اصالت یافتن مؤلفه هایی هم‎چون مصرف گرایی، مدگرایی، محدودیت، رقابت ناپذیری محصولات داخلی و چشم و هم چشمی در سبک زندگی و در نتیجه بازار برای مافیای پوشاک پر رونق تر می شود.

در این نوع سبک زندگی، هویت اصیل انسان با توجه به رواج مسائلی هم‎چون مدگرایی و برندسازی، عنصری فرعی در نظر گرفته می‎شود.

از نگاه واقع بینانه‎تر، مدرنیته غربی هویتی برای انسان قائل نیست زیرا رواج برندپوشی با توجه به عواملی هم‎چون اصالت شکل می‎گیرد که اساس و اصل تفکر غرب در ساختار سبک زندگی آن است.

همه اینها در حالیست که کشور ما با داشتن طراحان و تولیدکنندگانی زبده و توانا هنوز نتوانسته است آنطور که باید در میان تمام اقشار نفوذ کند و معرفی شود.

 -----------------------
گزارش: المیرا جلیلی

------------------------

انتهای پیام/60002/ق40