شناسهٔ خبر: 15087389 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کانون صنفی معلمان:

تعویض فانی تحول چندانی در آموزش و پرورش ایجاد نمی کند

تهران-ایرنا - عضو کانون صنفی معلمان، مشکلات آموزش و پرورش را کلان دانست و گفت: همه فعالان صنفی و معلمان اتفاق نظر دارند که با تعویض وزیر، تحول بزرگی در این وزارتخانه ایجاد نمی شود.

صاحب‌خبر -

محمد حبیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه با تغییر وزیر قرار نیست اتفاق عجیبی در آموزش و پرورش بیافتد، اظهار داشت: رفع موانع فراروی این وزارتخانه نیاز به عزم حاکمیتی دارد.
وی افزود: مسایل و مشکلات موجود در سیستم آموزش و پرورش خرد و جزیی است که عملکرد مدیریتی فانی به عنوان وزیر و تیم مدیریتی که با وی کار می کنند روی این مسایل تاثیر می گذارد.
حبیبی یادآور شد: از بدو امر وزارت فانی تاکنون مواردی پیش آمده که به نوع مدیریت وی برمی گردد که از جمله آنها می توان به کاهش کلاس های درس و شلوغی کلاس ها، تلاش برای کم کردن اضافه کار، اشتباه در هدایت تحصیلی و بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد فانی توانایی لازم برای اینکه از دولت بودجه بیشتری بگیرد را ندارد به عنوان مثال سال گذشته مطالبات معلمان بیش از هفت ماه عقب افتاد.
این فعال صنفی اضافه کرد: می توان به تاخیر در پرداخت مطالبات معلمان حق التدریس اشاره کرد که از مهرماه سر کار رفتند و تا اردیبشهت ماه سال بعد حقوق دریافت نکردند.
حبیبی بیان داشت: تمامی این موارد مصداقی از ناتوانی فانی در مدیریت وزارت آموزش و پرورش را نشان می دهد، به این معنا که حتی بودجه طبیعی وزارتخانه را هم نمی تواند تامین کند.

** معیشت و حقوق فرهنگیان در سند تحول نادیده گرفته شده است
وی درباره دلایل بی توجهی به سند تحول نظام آموزشی برای رفع مشکلات نیز گفت: این سند در واقع یک سند در درون آموزش و پرورش است که تدوین شده و به تمامی مسایل به طور کامل توجه نشده است.
عضو کانون صنفی معلمان اظهار داشت: معیشت و حقوق فرهنگیان از جمله موارد اعتراضی معلمان است که در این سند توجه خاصی به آنها وجود ندارد و این سند بیشتر موارد آموزشی را مدنظر قرار داده است.
حبیبی ادامه داد: یکی از مواردی که در سه سال مدیریت فانی اتفاق افتاده بیمه فرهنگیان است که هر سال زمینه های حمایتی این بیمه کم شده است به عنوان مثال قبلا بیمه های حمایتی شامل چشم پزشکی و دندانپزشکی می شد که اکنون حذف شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه های درمانی این بیمه ها کمک حال معلمان بود ولی فانی به هر دلیلی همچون توانایی نداشتن برای کسب بودجه و یا فقدان توانایی در حمایت از بخش بودجه دولتی، هر سال این حمایت ها را کاهش داد که این موارد سبب اعتراض فرهنگیان شده است.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: اینها موارد جزیی است که وزیر با رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و مجلس می توانست در حل آنها تلاش کند، کاری که فانی نتوانست انجام دهد.

** بودجه سرانه مدارس در دوران مدیریت فانی حذف شد
وی اظهار داشت: فقدان توانایی وزیر آموزش و پرورش تا حدی است که در دوران مدیریت وی بودجه سرانه مدارس حذف شد.
این فعال صنفی یادآور شد: نتیجه این اقدام وادار کردن مدیران مدارس به دریافت وجه از اولیا دانش آموزان بوده که خلاف قانون است و در مواردی باعث ایجاد تنش در محیط مدرسه بین مدیر و اولیا دانش آموزان شده است که این مساله نیز به توانایی نداشتن فانی باز می گردد.
حبیبی اضافه کرد: از دیگر موارد مساله خصوصی سازی در آموزش و پرورش است که با وجود همه بحث ها و تاکیدات فعالان صنفی نسبت به اشتباهات در این زمینه، همچنان به صورت افسار گسیخته و غلط جلو می رود و به نظر می رسد تمامی بحث ها و انتقادات از طرف تیم مدیریتی فانی پاسخی ندارد.
فراهنگ**1883**1027

نظر شما