يادگار گراميامام با تأکيد بر اينکه جامعهاي که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نميرسد، شنيدن و تحمل کردن را لازمه اين امر دانست و يادآور شد: امام خميني انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفيه الهي ميدانند و ما اگر بتوانيم در جمعهاي خويش به صورت مسالمتآميز يکديگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهيم بلکه تخطئه کنيم به رشد بالايي رسيدهايم.
به گزارش جماران، حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در ديدار اعضاي هشتمين دوره مجلس دانشآموزي طي سخناني با بيان اينکه «حق» را پيش از گرفتن يا عطا کردن بايد فرا گرفت، اظهار کرد: قبل از آنکه حق را بگيريم بايد چگونگي زندگي کردن با آن را بياموزيم.
وي «آزادي» و «حق تعيين سرنوشت» را از حقوق مهم انسانها خواند و يادآور شد: قانون اساسي در اصول اوليه خود به اين حقوق اشاره دارد و از مهمترين انگيزههاي انقلابيون نيز رسيدن به آنها بوده است.
سيد حسن خميني علت حرکت ملت به سوي انقلاب را «کسب آزادي» در کنار دو آرمان استقلال و معنويتگرايي دانست و آن را مانند ساير حقوق امري يادگرفتني دانست و گفت: در سالهاي شکلگيري مشروطه وقتي درهاي آزادي بيان به روي اين جامعه استبدادزده باز شد و نظام قاجاري فروريخت، مردم و حتي نخبگان سياسي استفاده از اين فضا را بلد نبودند و به همين دليل از دل آن حرکت رفاه بيرون نيامد بلکه هرج و مرج حاصل شد. در آن زمان مردم آزادي را با توهين اشتباه گرفتند و لذا روزنامههاي آن دوره روزنامههاي خوبي نيست و طنز هتاک را در آنها ميبينيم. وي با اشاره به تعبير عرفا و امام راحل مبني بر وجود يک شيطان درون همه انسانها، گفت: اين شيطان مستبد، تماميت خواه، پرخاشگر و هنجارشکن است و کنترل آن نيازمند تربيت انساني است که آداب و روشهاي گوناگون دارد.
سيد حسن خميني، يکي از روشهاي تربيتي در امور اجتماعي را نهادهايي همچون مجلس دانشآموزي دانست و افزود: پايهگذاران اين مجلس از انديشه بالايي برخوردار بودهاند و فهميده بودند که اگر ميخواهيم در ميان سالي و بزرگسالي به سوي مردمسالاري ديني حرکت کنيم از سنين دانشآموزي اين حرکت را بايد آغاز کرد. يادگار امام، زندگي انسان را آميخته از پيروزيها و شکستها خواند و ادامه داد: دانشآموزان اگر بتوانند در کنار هم زندگي کنند، تصميم بگيرند و در پيروزيها و شکستها کنار يکديگر باشند در ادامه مسير زندگي و هنگام تشکيل خانواده نيز اين مسير را ادامه خواهند داد.
وي مجلس دانشآموزي را محل تربيت براي مردمسالاري ديني به عنوان مهم ترين عنصر در حيات اجتماعي ما خواند و گفت: اين بدان معناست که با هنجارهاي اجتماعي و ارزشهاي ديني، در کنار يکديگر تصميم بگيريم که راه خويش را برويم و منتظر نباشيم تا کسي از درون يا بيرون دست ما را بگيرد.
يادگار امام با تأکيد بر اينکه جامعهاي که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نميرسد، شنيدن و تحمل کردن را لازمه اين امر دانست و يادآور شد: امام خميني انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفيه الهي ميدانند و ما اگر بتوانيم در جمعهاي خويش به صورت مسالمتآميز يکديگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهيم بلکه تخطئه کنيم به رشد بالايي رسيدهايم؛ البته بايد بدانيم که تخطئه، تخطئه صاحب فکر نيست و ممکن است ما انديشه کسي را تخطئه کنيم اما بيش از هرکسي نيز او را دوست بداريم.
وي ادامه داد: لازم نيست حتما با يکديگر دشمن باشيم تا دست به انتقاد و تخطئه بزنيم، بلکه ميتوانيم با هم به خوبي زندگي کنيم اما اختلاف سليقه هم داشته باشيم؛ اما ما به محض اينکه به حوزه نقد ميرسيم فکر ميکنيم کسي را بايد مورد انتقاد قرار دهيم که دشمن يا رقيب ماست.
يادگار امام در اين ديدار که وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان دانشآموزي نيز حضور داشتند با تأکيد بر اينکه مجلس دانشآموزي يک مجلس صوري نيست، به سهم 50 درصدي دختران در مجلس دانشآموزي اشاره کرد و گفت: جامعه اي که 50 درصد آن را بانوان تشکيل ميدهند 50 درصد آن نيز بايد در دست بانوان باشد؛ البته اين به معناي تقسيم پستها نيست بلکه به معناي وارد کردن زنان در تصميم گيريهاست.
∎