رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتقای حس مسئولیتپذیری نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد رسانهای به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی از اهداف این همایش به شمار میرود.
به گزارش کاروکارگر، نشست خبری همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی صبح دیروز سیزدهم شهریورماه با حضور سیدمرتضی موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال)، محمد صادق افراسیابی و مهدی افراسیابی (مدیر شبکه ملی فرهنگ در مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال) برگزار شد.
موسویان، رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا با اشاره به برپایی همایش اظهار کرد: همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیتپذیری عمومی در حوزه سواد رسانهای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت نخبگان و مجامع علمی، سازمانهای مسئول و افراد آگاه در امر توسعه سواد رسانهای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی – پژوهشی و ترویجی – کاربردی برگزار میشود.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش علمی – پژوهشی(ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسیها)، گفت: در مرحله اول چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه نگاشته میشود.
وی با اشاره به بخش ترویجی – کاربردی(گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب)، تصریح کرد: در مرحله اول چکیده گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب مشارکتکنندگان در ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله علمی تخصصی در سه هزار تا شش هزار کلمه نگاشته میشود.
موسویان اظهار کرد: مقالات برتر ضمن ارائه در پانلهای تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی منتشر خواهد شد.
وی افزود: گزارش ایدهها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر در کارگاههای تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمانهای سیاستگذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی تخصصی معرفی خواهد شد.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ارتقای حس مسئولیتپذیری نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد رسانهای به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛ معرفی فرصتها و تهدیدهای رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای از طریق آگاهیبخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیبها و مخاطرات، ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارتهای عمومی در زمینه استفاده از رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای از اهداف این همایش به شمار میرود.
وی بیان کرد: علاقمندان برای ارسال آثار میتوانند مقالات و گزارشهای خود را از طریق نشانی آدرس پست الکترونیک همراه با ذکر مشخصات کامل شامل نام، نامخانوادگی، کد ملی، شماره تماس و سطح تحصیلات علمی به دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی ارسال کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر به پورتال اینترنتی مراجعه کنند.
موسویان اظهار کرد: زمان ارسال چکیده مقالات ۱۵ تیرماه و زمان ارسال اصل مقالات ۱۵ شهریورماه خواهد بود.
وی افزود: جشنواره دائمی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی از دل همایش به صورت سالانه برگزار خواهد شد و این جشنواره به نوعی به دنبال ساماندهی تولیدات در فضای مجازی است.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: زیرساختهای همایش آماده شده است و کلید آغاز به کار را شهریورماه خواهیم زد.
وی در پایان عنوان کرد: در طبقه همکف مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به زودی استودیویی را آماده خواهیم کرد تا این امکانات در اختیار فعالان قرار بگیرد و بتوانند در آن فعالیت کنند.
در ادامه محمدصادق افراسیابی، دبیر همایش اظهار کرد: دبیرخانه دائمی همایش در مرکز رسانههای دیجیتال وزارتخانه مستقر شده است. همچنین در این همایش به دنبال اقدامات شعاری نیستم بلکه سعی داریم به فعالیتها جامه عمل بپوشانیم تا خروجی مناسبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: تا کنون پنج نشست تخصصی در حوزه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی از جنس سیاستگذاری برگزار شده و خروجی آن اسناد راهبردی است.
افراسیابی اظهار کرد: هر ماه تلاش این است تا از کتاب و نرمافزارهایی در حوزه ارتقای سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی رونمایی شود که در ماه خرداد این اتفاق رخ داد و در تیرماه هم چنین اتفاقی را رقم خواهیم زد.
کمالی، دبیر علمی همایش اظهار کرد: همایش سه روز در تهران و در مراکز علمی دانشگاهی برگزار خواهد شد و در این همایش شاهد برگزاری کارگاههایی با محورهایی همچون سواد رسانهای، امنیت اطلاعات، حریم خصوصی و توانمندسازی خواهیم بود.
وی افزود: در این همایش قرار است از رهیافتهای علمی، پژوهشی به کاربست برسیم و این فعالیتهای به اقدام و عمل منتج شود.
در نشست خبری همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی مطرح شد؛
ارتقای حس مسئولیتپذیری نخبگان در حوزه سواد رسانهای
صاحبخبر -