آیت اللّه سید حسن خمینی در دیدار اعضای مجلس دانش آموزی؛
باید تمرینکنیم که خیر یکدیگر را بخواهیم
صاحبخبر - یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه جامعهای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمی رسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد: امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفیه الهی میدانند و ما اگر بتوانیم در جمعهای خویش به صورت مسالمتآمیز یکدیگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالائی رسیدهایم. اعضای هشتمین دوره مجلس دانش آموزی به همراه وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی نیز با آیت اللّه سید حسن خمینی دیدار کردند. به گزارش جماران، آیت اللّه سید حسن خمینی، در دیدار اعضای هشتمین دوره مجلس دانش آموزی طی سخنانی با بیان اینکه «حق» را پیش از گرفتن یا عطاء کردن باید فرا گرفت، اظهار کرد: قبل از آنکه حق را بگیریم باید چگونگی زندگی کردن با آن را بیاموزیم. وی «آزادی» و «حق تعیین سرنوشت» را از حقوق مهم انسانها خواند و یادآور شد: قانوناساسی در اصول اولیه خود به این حقوق اشاره دارد و از مهمترین انگیزههای انقلابیون نیز رسیدن به آنها بوده است. * علت حرکت ملت به سوی انقلاب «کسب آزادی»، استقلال و معنویت گرائی آیت اللّه سید حسن خمینی، علت حرکت ملت به سوی انقلاب را «کسب آزادی» در کنار دو آرمان استقلال و معنویت گرائی دانست و آن را مانند سایر حقوق، امری یادگرفتنی دانست و گفت: در سالهای شکل گیری مشروطه وقتی درهای آزادی بیان به روی این جامعه استبدادزده باز شد و نظام قاجاری فروریخت، مردم و حتی نخبگان سیاسی استفاده از این فضا را بلد نبودند و به همین دلیل از دل آن حرکت، رفاه بیرون نیامد، بلکه هرج و مرج حاصل شد. در آن زمان مردم آزادی را با توهین اشتباه گرفتند و لذا روزنامههای آن دوره روزنامههای خوبی نیست و طنز هتاک را در آنها میبینیم. یادگار امام، دلیل بازگشت استبداد به جامعه ایران پس از مشروطه را عدم تمرین دموکراسی دانست و اظهار کرد: مجلس دانشآموزی یک تلاش مهم و ضروری و یک نیاز عمیق است تا از ابتدا، کار جمعی و احترام به یگدیگر را بیاموزیم. وی با اشاره به تعبیر عرفا و امام راحل مبنی بر وجود یک شیطان درون همه انسانها، گفت: این شیطان مستبد، تمامیت خواه، پرخاشگر و هنجارشکن است و کنترل آن نیازمند تربیتانسانی است که آداب و روشهای گوناگون دارد. آیت اللّه سید حسن خمینی، یکی از روشهای تربیتی در امور اجتماعی را نهادهائی همچون مجلس دانش آموزی دانست و افزود: پایهگذاران این مجلس از اندیشه بالائی برخوردار بودهاند و فهمیده بودند که اگر میخواهیم در میان سالی و بزرگسالی به سوی مردمسالاری دینی حرکت کنیم از سنین دانش آموزی این حرکت را باید آغاز کرد. وی با اشاره به اینکه شخصیت انسانها در دوران دبیرستان شکل میگیرد، بر تمرین «تحمل» و «کارجمعی» در این سنین تأکید کرد و گفت: لازمه کار جمعی توانائی گفتن و شنیدن و انتخاب بهترین سخن است و معلمان در عین اینکه موظف نیستند سخن دانش آموزان را در اداره کلاس قبول کنند بخشی از اختیارات خود را میتوانند به آنان واگذار کرده تا توانائی تصمیمگیری و ایستادن روی آن را پیدا کنند. یادگار امام، زندگی انسان را آمیخته از پیروزیها و شکستها خواند و ادامه داد: دانش آموزان اگر بتوانند در کنار هم زندگی کنند، تصمیم بگیرند و در پیروزیها و شکستها کنار یکدیگر باشند در ادامه مسیر زندگی و هنگام تشکیل خانواده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد. آیت اللّه سید حسن خمینی،، با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش صرفا محل آموزش نیست، اظهار کرد: فراگرفتن فرمولهای علمی امری لازم است اما آموزش و پرورش بیش از آموزش، محل تربیت است؛ چنانکه شهید باهنر در دوران مسئولیت خود در این وزارتخانه طی مقالهای گفته بود که در تابستان مدرسه تعطیل میشود اما تربیت تعطیل نمیشود. وی مجلس دانش آموزی را محل تربیت برای مردمسالاری دینی به عنوان مهمترین عنصر در حیات اجتماعی ما خواند و گفت: این بدان معناست که با هنجارهای اجتماعی و ارزشهای دینی، در کنار یکدیگر تصمیم بگیریم که راه خویش را برویم و منتظر نباشیم تا کسی از درون یا بیرون دست ما را بگیرد. آیت اللّه سید حسن خمینی، با اشاره به شعر «نادر»ی پیدا نخواهد شد امید!/ کاش اسکندری پیدا شود، خطاب به دانش آموزان گفت: نباید دنبال نادر و اسکندر باشیم، بلکه راه نجات در میان تک تک ماست و باید همراه یکدیگر کار را پیش ببریم. یادگار امام با تأکید بر اینکه جامعهای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمیرسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد: امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفیه الهی میدانند و ما اگر بتوانیم در جمعهای خویش به صورت مسالمتآمیز یکدیگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالائی رسیدهایم؛ البته باید بدانیم که تخطئه، تخطئهی صاحب فکر نیست و ممکن است ما اندیشه کسی را تخطئه کنیم اما بیش از هرکسی نیز او را دوست بداریم. وی ادامه داد: لازم نیست حتما با یکدیگر دشمن باشیم تا دست به انتقاد و تخطئه بزنیم، بلکه میتوانیم با هم به خوبی زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم؛ اما ما به محض اینکه به حوزه نقد میرسیم فکر میکنیم کسی را باید مورد انتقاد قرار دهیم که دشمن یا رقیب ماست. آیت اللّه سید حسن خمینی، تمرین این رفتارها را در محیطهائی چون مجلس دانش آموزی ممکن دانست و گفت: اگر رفتارهای صحیح اجتماعی در سنین بالا شکل میگیرد در سنین پایین تمرینهای خوبی صورت گرفته است. وی با تأکید بر اینکه باید تمرین کنیم که همدیگر را دوست داشته باشیم و خیر یکدیگر را بخواهیم، تصریح کرد: باید بدانیم که نمی توانیم به تنهائی و در حالی که دیگران سعادتمند نیستند به سعادت برسیم؛ سعادت هر شخص و گروهی در گرو سعادتمندی همه بخشهای جامعه و همدوشی یکدیگر است. یادگار امام در این دیدار که وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی نیز حضور داشتند با تأکید بر اینکه مجلس دانش آموزی یک مجلس صوری نیست، به سهم 50درصدی دختران در مجلس دانشآموزی اشاره کرد و گفت: جامعهای که 50 درصد آن را بانوان تشکیل میدهند 50 درصد آن نیز باید در دست بانوان باشد؛ البته این به معنای تقسیم پستها نیست بلکه به معنای وارد کردن زنان در تصمیم گیریهاست. وی یادآور شد: در ایام راهپیمائیهای بزرگ انقلاب برخی گفته بودند که زنان به راهپیمائیها نیایند، اما امام مخالفت کردند؛ پس از انقلاب نیز برخی گفتند زنان در سمتهای اجتماعی نباید قرار گیرند که امام پاسخ دادند «این خانمها بودند که وقتی که به خیابانها و کوچهها ریختند و فریاد زدند، تشییع کردند، تشجیع کردند مردها را و قدرتهای آنها را چند مقابل کردند». آیت اللّه سید حسن خمینی، با تأکید بر اهتمام آموزش و پرورش به امر رشد اجتماعی دختران و پسران، گفت: در میان دانش آموزان و نوجوانان کشور بعضاً مدیران و متفکران توانمندی دیده میشود که باید پرورش پیدا کنند. وی مجلس دانش آموزشی را مظهر خیر و برکت برای کشور دانست و از سازمان دانش آموزی به عنوان یکی از ارکان آموزش و پرورش یاد کرد که وزیر آموزش و پرورش باید بدان اهتمام بورزد. یادگار امام در پایان سخنان خود با بیان اینکه هرچه آینده مملکت سعادتمند تر شود در گرو فعالیت امروز آموزش و پرورش است، افزود: اگر در آینده اشکالاتی را در تربیت سرمایههای انسانی دیدیم باید آن را ناشی از آموزش و پرورش بدانیم چرا که هیچ نهادی در حوزه انسان سازی و اجتماع سازی به اندازه این نهاد اهمیت ندارد و کسانی که چشم به فردا دارند باید در این حوزه فعالیت کنند.∎