شناسهٔ خبر: 15073677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار گلستان:

پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد/ صدور مجوزها از طریق پنجره واحد انجام شود

خبرگزاری شبستان: استاندار گلستان گفت: در شرایط کنونی و با توجه به فرآورده های تولیدی این مجتمع، احداث آن توجیه اقتصادی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، حسن صادقلو، استاندار گلستان، امروز (13 شهریور) در پانزدهمین جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی با اشاره به وضعیت مجتمع پتروشیمی گفت: این پروژه مربوط به بخش خصوصی است و اطلاعاتی از اقدامات این مجموعه نداریم از طرفی تعهد دولت تنها تهیه خوراک این مجتمع بوده که هنوز هم دولت به ان پایبند است اما مسئله مهم این نکته است که اجداث این مجتمع توجیه اقتصادی ندارد.

 

وی افزود: نیاز کشور به فرآورده های مجتمع های پتروشیمی سالانه 2.5 میلیون تن است در حالیکه تولید سالانه کشور بیش از 5 میلیون تن بوده و 11 کارخانه جدید نیز در حال اتمام است.

 

استاندار گلستان گفت: برای تکمیل این مجتمع گفته می شود به بیش از 900 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است در حالیکه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی هیچ سرمایه گذاری حاضر به ورود نیست و بانک هایی هم که قبلا اظهار تمایل کرده بودند پا پس کشیدند.

 

وی اظهار کرد: با اینکه بخش خصوصی متولی کار است با اینحال به دلیل اینکه 28 میلیارد تومان از پول مردم در اختیار آنان قرار دارد حاضریم با یک روش منطقی که قابل توجیه باشد، مسیر را به نوع دیگری مدبریت کنیم اما تاکنون بخش خصوصی اقدامی در این زمینه نکرده است.

 

صادقلو در بخش دیگر سخنان خود از روند صدور مجوزهای سرمایه گذاری گلایه کرد و گفت: معتقدم افراد نباید برای دریافت مجوزها به ادارات بروند این مسئله باید توسط حاکمیت حل شود. باید مجرای صدور مجوزها از طریق پنجره واحد و توسط بخش دولتی انجام شود. همچنین باید زمان صدور مجوزها نیز کوتاه و مشخص باشد. معتقدیم که سرمایه گذاری روح اصلی اقتصاد مقاومتی است.

 

استاندار گلستان با اشاره به حساسیت موضوعات اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: این بحث به تعبیر عوامانه پاشنه آشیل اقدامات دستگاه هاست. هرچند تلاش ها و زحماتی کشیده می شود اما ممکن است در مسیر درست سیاست های ابلاغی نباشد.

 

وی افزود: چارچوبی که از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده، هم چارچوب ارائه گزارش و هم اقدام و عمل است. چارچوب تعیین شده باید نقشه راه برای عمل و گزارش دهی باشد.

 

نظر شما