به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجتالاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، امروز، 13 شهریورماه در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین دوره مسابقات بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: هویت و شناسه دینی هر فردی از دو عامل محبت و معرفت به قرآن و اهل بیت(ع) تشکیل میشود.
وی با بیان اینکه به هر میزان که این محبت و معرفت نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) اوج بگیرد، درجه انسان در بهشت بالا میرود، ادامه داد: فردای قیامت به قاری قرآن ندا داده میشود: «...اقْرَأ وارْقَ، بخوان و بالا برو»؛ در حقیقت به ازای هر آیهای که خواندیم، فهمیدیم و عمل کردیم، درجات ما در بهشت بالا میرود و به ازای هر آیهای که نخواندیم، نفهمیدیم و عمل نکردیم در درکات جهنم جای میگیریم.
قرآن؛ نردبان عالم وجود
قائم مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه همین قرآن برای کسانی که ظالمانه با آن برخورد کرده و حق آن را به جا نمیآورند، خسرانآفرین خواهد بود، ابراز کرد: قرآن، نردبان عالم وجود است و درجات بهشت با قرآن تعیین میشود، همانگونه که درکات جهنم با قرآن تعیین میشود.
وی ضمن اشاره به این مطلب که معرفت یعنی روز به روز بر دانش و فهم ما نسبت به این حقایق نورانی و ناب افزوده شود و به موازات آن محبت ما نیز افزایش یابد، گفت: بر مبنای آیات نورانی قرآن کریم پدران حقیقی ما پیامبران تمدنسازی چون حضرت ابراهیم(ع)، پیامبر آخرالزمان(ص) و سرسلسله اولیاء امیرالمؤمنین(ع) به شمار میروند.
حجتالاسلام محمدی ادامه داد: پس ما فرزندان آنها هستیم و همانگونه که فرزندان از پدران خود ارث میبرند اگر ما توانستیم میراثبران خوبی برای پدرانمان باشیم، حق آنان را به جا آوردهایم.
قرائت؛ تجلی مسموع کلام وحی
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در بخشهای مختلف شفاهی و مکتوب، افزود: وقتی حقیقت نوریه واحده از ساحت ملکوت اعلی به زمین تنزل پیدا کرد، به دو صورت متجلی شد لذا بر اساس آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ....» تجلی مسموع(شنیدهشده) کلام الهی که همان خوشخوانی است، قرائت نام گرفت و بر اساس آیه «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»، تجلی مکتوب قرآن در علم خوشنویسی ظهور یافت.
وی با بیان اینکه قرآن دارای دو بعد معرفتی است، اظهار کرد: قرآن با معارف نابش عقلها را و با هنرهای زیبایش، قلبها را تسخیر خود میکند لذا اگر ما بتوانیم هر دو بعد را دریافت و در وجود خود جاری کنیم، توانستهایم قرآن را به تمامه دریافت کنیم.
تقاوت تلاوت و قرائت
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تأکید پیامبر(ص) مبنی بر بهرهگیری از صوت خوش در تلاوت قرآن، ابراز کرد: لذیذترین نعمت در بهشت، صوت خوش است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز انجیل صوتی جزو پرفروشترین کتب صوتی در جهان است، ابراز کرد: قرائت و تلاوت هر دو خواندن قرآن است اما در تلاوت، تدبر به قصد تبعیت مدنظر قرار دارد.
وجود سه قرآن/ نهجالبلاغه؛ بهترین تفسیر قرآن
وی با ذکر این مطلب که ما در حقیقت سه قرآن داریم، گفت: تاکنون تنها بر روی یک قرآن ایستادهایم و دو قرآن دیگر بین ما محروم و مظلوم مانده؛ قرآن اول، حقیقت نوریه واحده است که به صورت قرآنی که مشاهده میکنید، تنزیل شده و در اختیار ما قرار دارد. قرآن دیگری که در واقع قرآن ناطق و تفسیر قرآن کریم به شمار میرود، نهجالبلاغه است و به گفته رهبر معظم انقلاب، بهترین تفسیر قرآن و قرآن مبین است.
صحیفه سجادیه؛ قرآن صاعد
حجتالاسلام محمدی از صحیفه سجادیه به عنوان سومین قرآن مهجور مانده در میان ما نام برد و اظهار کرد: صحیفه سجادیه، قرآن صاعد است که تمام مفاهیم قرآن نازل و قرآن ناطق در آن متجلی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز ختم نهجالبلاغه دارند، ما نیز باید علاوه بر ختم قرآن به ختم نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نیز بپردازیم.
وی در ادامه تأکید کرد: ما باید امروز باب گفتوگو با خدا را در بین نوجوانان و جوانانمان باز کنیم که این ادبیات را امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به ما ارائه داده است بنابراین اگر توانستید از قرآن نازل به قرآن ناطق و از قرآن ناطق به قرآن صاعد برسید، دو قرآن اول را به کمال رساندید، لذا هر چه بر روی این موضوع سرمایهگذاری کنیم، موفقتر خواهیم بود.
حفظ؛ راهبردیترین مرحله در آموزش قرآن
قائم مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه بیان کرد: راهبردیترین مرحله در آموزش قرآن کریم، حفظ آن است زیرا توجه به حفظ، باعث زیباخوانی، رجوع به ترجمه و تفسیر قرآن میشود از این رو میتوان گفت جامعهای که به حفظ قرآن وارد شود، به کل قرآن رجوع کرده است.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم تسابق و استباق، متذکر شد: تسابق و استباق در فرهنگ دینی ما بسیار مورد تأکید قرار گرفتهاند؛ وقتی شما مسابقهای را آغاز میکنید، داور آن خدای متعال است، مفاد مسابقه نیز همان جدیت و خشیتی است که به خرج میدهید و جایزه حقیقی را نیز در بهشت از دست صاحب قرآن کریم یعنی رسولالله(ص) دریافت خواهید کرد.
توبه و تهجّد؛ بُعد عبادی تلاوت قرآن
حجتالاسلام محمدی به مفهوم مسابقه مغفرت اشاره و ابراز کرد: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه حدید مبنی بر اینکه «سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ...، بشتابید به سوی مغفرت پروردگارتان...»، کسانی در مسابقه مغفرت موفق هستند و بهشت را به دست میآورند که به اسباب مغفرت که همانا توبه، ادای حقالله، حقالناس و ... عمل کنند.
وی در خاتمه، یکی از ابعاد تلاوت قرآن را بعد عبادیاش عنوان کرد و یادآور شد: از همین رو هر چه میتوانید به توبه، تهجّد و نماز شب توجه داشته باشید.
∎
وی با بیان اینکه به هر میزان که این محبت و معرفت نسبت به قرآن و اهل بیت(ع) اوج بگیرد، درجه انسان در بهشت بالا میرود، ادامه داد: فردای قیامت به قاری قرآن ندا داده میشود: «...اقْرَأ وارْقَ، بخوان و بالا برو»؛ در حقیقت به ازای هر آیهای که خواندیم، فهمیدیم و عمل کردیم، درجات ما در بهشت بالا میرود و به ازای هر آیهای که نخواندیم، نفهمیدیم و عمل نکردیم در درکات جهنم جای میگیریم.
قرآن؛ نردبان عالم وجود
قائم مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه همین قرآن برای کسانی که ظالمانه با آن برخورد کرده و حق آن را به جا نمیآورند، خسرانآفرین خواهد بود، ابراز کرد: قرآن، نردبان عالم وجود است و درجات بهشت با قرآن تعیین میشود، همانگونه که درکات جهنم با قرآن تعیین میشود.
وی ضمن اشاره به این مطلب که معرفت یعنی روز به روز بر دانش و فهم ما نسبت به این حقایق نورانی و ناب افزوده شود و به موازات آن محبت ما نیز افزایش یابد، گفت: بر مبنای آیات نورانی قرآن کریم پدران حقیقی ما پیامبران تمدنسازی چون حضرت ابراهیم(ع)، پیامبر آخرالزمان(ص) و سرسلسله اولیاء امیرالمؤمنین(ع) به شمار میروند.
حجتالاسلام محمدی ادامه داد: پس ما فرزندان آنها هستیم و همانگونه که فرزندان از پدران خود ارث میبرند اگر ما توانستیم میراثبران خوبی برای پدرانمان باشیم، حق آنان را به جا آوردهایم.
قرائت؛ تجلی مسموع کلام وحی
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در بخشهای مختلف شفاهی و مکتوب، افزود: وقتی حقیقت نوریه واحده از ساحت ملکوت اعلی به زمین تنزل پیدا کرد، به دو صورت متجلی شد لذا بر اساس آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ....» تجلی مسموع(شنیدهشده) کلام الهی که همان خوشخوانی است، قرائت نام گرفت و بر اساس آیه «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ»، تجلی مکتوب قرآن در علم خوشنویسی ظهور یافت.
وی با بیان اینکه قرآن دارای دو بعد معرفتی است، اظهار کرد: قرآن با معارف نابش عقلها را و با هنرهای زیبایش، قلبها را تسخیر خود میکند لذا اگر ما بتوانیم هر دو بعد را دریافت و در وجود خود جاری کنیم، توانستهایم قرآن را به تمامه دریافت کنیم.
تقاوت تلاوت و قرائت
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تأکید پیامبر(ص) مبنی بر بهرهگیری از صوت خوش در تلاوت قرآن، ابراز کرد: لذیذترین نعمت در بهشت، صوت خوش است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز انجیل صوتی جزو پرفروشترین کتب صوتی در جهان است، ابراز کرد: قرائت و تلاوت هر دو خواندن قرآن است اما در تلاوت، تدبر به قصد تبعیت مدنظر قرار دارد.
وجود سه قرآن/ نهجالبلاغه؛ بهترین تفسیر قرآن
وی با ذکر این مطلب که ما در حقیقت سه قرآن داریم، گفت: تاکنون تنها بر روی یک قرآن ایستادهایم و دو قرآن دیگر بین ما محروم و مظلوم مانده؛ قرآن اول، حقیقت نوریه واحده است که به صورت قرآنی که مشاهده میکنید، تنزیل شده و در اختیار ما قرار دارد. قرآن دیگری که در واقع قرآن ناطق و تفسیر قرآن کریم به شمار میرود، نهجالبلاغه است و به گفته رهبر معظم انقلاب، بهترین تفسیر قرآن و قرآن مبین است.
صحیفه سجادیه؛ قرآن صاعد
حجتالاسلام محمدی از صحیفه سجادیه به عنوان سومین قرآن مهجور مانده در میان ما نام برد و اظهار کرد: صحیفه سجادیه، قرآن صاعد است که تمام مفاهیم قرآن نازل و قرآن ناطق در آن متجلی است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز ختم نهجالبلاغه دارند، ما نیز باید علاوه بر ختم قرآن به ختم نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نیز بپردازیم.
وی در ادامه تأکید کرد: ما باید امروز باب گفتوگو با خدا را در بین نوجوانان و جوانانمان باز کنیم که این ادبیات را امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به ما ارائه داده است بنابراین اگر توانستید از قرآن نازل به قرآن ناطق و از قرآن ناطق به قرآن صاعد برسید، دو قرآن اول را به کمال رساندید، لذا هر چه بر روی این موضوع سرمایهگذاری کنیم، موفقتر خواهیم بود.
حفظ؛ راهبردیترین مرحله در آموزش قرآن
قائم مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه بیان کرد: راهبردیترین مرحله در آموزش قرآن کریم، حفظ آن است زیرا توجه به حفظ، باعث زیباخوانی، رجوع به ترجمه و تفسیر قرآن میشود از این رو میتوان گفت جامعهای که به حفظ قرآن وارد شود، به کل قرآن رجوع کرده است.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم تسابق و استباق، متذکر شد: تسابق و استباق در فرهنگ دینی ما بسیار مورد تأکید قرار گرفتهاند؛ وقتی شما مسابقهای را آغاز میکنید، داور آن خدای متعال است، مفاد مسابقه نیز همان جدیت و خشیتی است که به خرج میدهید و جایزه حقیقی را نیز در بهشت از دست صاحب قرآن کریم یعنی رسولالله(ص) دریافت خواهید کرد.
توبه و تهجّد؛ بُعد عبادی تلاوت قرآن
حجتالاسلام محمدی به مفهوم مسابقه مغفرت اشاره و ابراز کرد: بر اساس آیه 21 سوره مبارکه حدید مبنی بر اینکه «سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ...، بشتابید به سوی مغفرت پروردگارتان...»، کسانی در مسابقه مغفرت موفق هستند و بهشت را به دست میآورند که به اسباب مغفرت که همانا توبه، ادای حقالله، حقالناس و ... عمل کنند.
وی در خاتمه، یکی از ابعاد تلاوت قرآن را بعد عبادیاش عنوان کرد و یادآور شد: از همین رو هر چه میتوانید به توبه، تهجّد و نماز شب توجه داشته باشید.