سهشنبه؛ هشتم شهریورماه، بنیاد ملی نخبگان میزبان مستعدانبرتری بود که برای حضور در اردوی تفریحی-مهارتی «فصل رویش» گرد هم آمده بودند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سهشنبه هشتم شهریورماه، بنیاد ملی نخبگان میزبان مستعدانبرتری بود که برای حضور در اردوی تفریحی-مهارتی «فصل رویش» گرد هم آمده بودند. بسیاری از آنان از شهرهای مختلفی آمده و تا حدی هم خسته بودند اما شوق دیدن یکدیگر و سفر دستجمعی نخبگانی را میشد بهراحتی در چشمان آنان دید؛ البته در این بین دانشجویانی که از یزد، بیرجند و یا حتی شیراز آمده بودند کمی خستهتر به نظر میرسیدند. «از صبح وارد تهران شدم و تا الان مشغول تهرانگردی بودم» همین یکجمله کافی بود تا هم گلایه کرده باشد از عدماسکان موقت و هم شوق رفتن به اردوی تفریحی با همقطارانش را بیان کند. شاید عجیبترین صحنهای که نظر هر بینندهای را جلب میکرد مباحثه جدی دانشجوی علومانسانی و یکی از دانشجویان پزشکی بود. خطربط این دو شاخه علم چیست، جای سوال دارد اما آنچه مسلّم است، مستعدبرتر بودن به اندازه کافی بهانه خوبی است برای بحثهای نخبگانی. حضور این تعداد مستعدبرتر با انرژی و با نشاط در لابی بنیاد ملی نخبگان فرصتی مغتنم برای گپوگفت بود.
کاظم محمدی؛ دانشجویبرتر دانشگاه علومقضایی با بیان اینکه عدماسکانموقت در تهران یکی از مشکلات مستعدانبرتر شهرهای دیگر برای شرکت در اردوی فرهنگی است، گفت: در صورت فراهمشدن این امکان، قطعاً استقبال مستعدانبرتر شهرهای دیگر از برنامههای فرهنگی بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم برگزاری برنامههای تفریحی، افزود: مستعدانبرتر همواره در محیط دانشگاه و مشغول تحصیل هستند بههمین دلیل کمتر در برنامههای تفریحی حضور دارند. از سوی دیگر رویکردهای مهارتافزایی سبب میشود برنامههای فرهنگی و اردوهای تفریحی نیز تا حد بسیاری جنبه آکادمیک داشته باشند درحالیکه مستعدبرتر در این برنامهها بیش از هر چیز به تفریح و تحرک برای افزایش نشاط نیاز دارد.
دانشجویبرتر دانشگاه علومقضایی آشنایی با مستعدانبرتر دانشگاههای مختلف را یکی از خروجیهای خوب اردوهای فرهنگی و تفریحی عنوان کرد و گفت: این آشنایی سبب میشود تعامل بیشتر و در نهایت تشکیل گروههای نخبگانی در آینده میشود. از سوی دیگر اطلاعات و داشتههای نخبگانی تا حد بسیاری بین مستعدان شرکتکننده در این برنامهها رد و بدل میشود.
محمدی در ادامه با مثبت ارزیابیکردن رویکرد بنیاد ملی نخبگان در حمایت از اجتماعنخبگانی، پرداخت راتبههای مالی را اقدامی مناسب قلمداد کرد و تصریح کرد: باید روند بهگونهای باشد که فرد خود را در قبال دریافت اعتبارات اعطایی مسؤول بداند. به عبارت دیگر بنیاد در ازای پرداخت کمکهزینه از مستعدانبرتر انتظار فعالیت نخبگانی داشته باشد.
محمدرضا ساعد؛ دانشجویبرتر دانشگاه صنعتیشریف با مثبت ارزیابیکردن برنامههای تفریحی، گفت: تقریباً تمام اردوهای فرهنگی به شمال کشور خلاصه میشوند در حالیکه ایران جاذبههای طبیعی بسیاری دارد. یکی از مناطق بسیار زیبای کشور، مناطق جنوبی است. جزیرههای بسیار بکری در این مناطق وجود دارد که میتواند اردوهای را در آنجا برگزار کرد.
وی با اشاره به رویکرد حمایتی بنیاد ملی نخبگان، افزود: حمایتهای مالی و معنوی لازمه تسهیل مسیر اجتماع نخبگانی است اما در ازای این پشتیبانیها باید فعالیتها و کارهایی نیز به این اجتماع سپرده شود. به عبارت بهتر کمک بلاعوض بیشتر از آنکه تسهیلگر باشد، توقعآفرین است. متوقع بودن یکی از آفتهای اجتماع نخبگانی است.
مهدی حلاجیان؛ دانشجویبرتر دانشگاه تهران نیز با اشاره به اهمیت تفریح، گفت: اردوهای تفریحی را نباید با کارگاههای آموزشی و مهارتافزایی اختلاط کرد چراکه مستعدبرتر به اندازه کافی در طول تحصیل در محیط دانشگاه و علمی حضور دارد و نیاز است حداقل چند روز از این فضاها دور باشد تا بتواند انرژی و روحیه خود را افزایش دهد.
دانشجوی مهندسی مکانیک افزود: جنوب ایران یکی از مناطقی است که هم بسیار زیبا و دیدنی است و هم غالب مستعدانبرتر تاکنون به این منطقه سفر نکردهاند. حضور در این مناطق خیلی میتواند در تقویت روحیه و نشاط مستعدانبرتر اثرگذار باشد.
حلاجیان با اشاره به بار معنایی واژه «نخبه»، گفت: در کاربرد کلمات باید دقت بیشتری شود. دانشجوی دوره کارشناسی که هنوز هیچ موفقیتی جز در آزمون سراسری بهدست نیاورده است، نخبه نیست. نخبگی شرایط و مقتضیات منحصربفردی دارد که باید به آنها بیشتر دقت کرد.
عرفان طاهریفرد؛ دانشجوی پزشکی دانشگاه علومپزشکی شیراز نیز گفت: اطلاعرسانی بهتر میتواند تعداد متقاضیان را افزایش دهد. همچنین عدماندیشیده شدن تمیهدات لازم برای اسکانموقت مستعدانبرتر شهرهای دیگر در تهران یکی دیگر از مشکلاتی بود که سبب شد تعدادی از مستعدانبرتر شهرهای دیگر نتوانند در این اردو حضور داشته باشند.
طاهریفرد در ادامه اضافه کرد: این قبیل اردوها باید جنبه حرکتی و تفریحی داشته باشد. از سوی دیگر حضور در اردوهای تفریحی پایهگذار تشکیل گروههای نخبگانی در آینده است.
علی تقیبخش؛ دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتیشریف با اشاره به لزوم برگزاری کارگاهها و کلاسهای مهارتافزایی برای مستعدانبرتر در خلال برنامههای فرهنگی، گفت: یکی از ملزومات رشتههای مهندسی تقویت بُعد عملیاتی دانشجویان است.
وی با اشاره به منطقه میزبان، افزود: شمال یکی از مناطق زیبای کشور است اما شهرهای توریستی بسیاری مانند اصفهان، شیراز، تبریز و یزد نیز در کشور وجود دارند که هم جاذبههای بسیاری و هم امکانات خوبی دارند.
تقیبخش در ادامه با اشاره به رویکرد مناسب بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: حمایتهای بسیار خوبی خاصه به لحاظ مالی، از اجتماع نخبگانی انجام شده است.
فرشاد هادیانفرد؛ دانشجوی پزشکی دانشگاه علومپزشکی شیراز نیز با اشاره به اثرگذاری مثبت اردوهای فرهنگی-تفریحی بر روحیه مستعدانبرتر، گفت: این قبیل اردوها بیش از آنکه مهارتی و توانافزایی باشد، باید تفریحی باشد. به عبارت دیگر برگزاری کارگاه و کلاس نباید به جنبههای تفریحی ضربه بزند.
هادیانفرد ادامه داد: مستعدانبرتر به اندازه کافی در دانشگاه فضای علمی و مهارتی را تجربه میکنند بنابراین نیاز است برای چند روز هم که شده، تفریح و ورزش بدوندغدغه انجام دهند.
دانشجویبرتر دانشگاه علومپزشکی شیراز اضافه کرد: اگر زمان اردوها به تعطیلات بین دو ترم منتقل شود، میتواند مکانها و مناطق دیگری مانند جنوب کشور را نیز به عنوان میزبان انتخاب کرد.
سید احمد نبیپور؛ دانشجویبرتر مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با مثبت ارزیابیکردن برگزاری اردوهای تفریحی-فرهنگی برای مستعدانبرتر، اطلاعرسانی بهموقع را یکی از ابزار استقبال بیشتر مستعدانبرتر از این اردوها عنوان کرد.
وی افزود: طراحی برنامههای تفریحی نیاز اجتماع نخبگانی است. بهعبارت دیگر نباید رویکرد مهارتافزایی سبب کاهش جنبههای تفریحی شود.
دانشجویبرتر مهندسی مکانیک با بیان اینکه مناطق بکری در غرب کشور وجود دارد، اظهار داشت: تقریباً همه مستعدانبرتر سفر به شمال کشور را تجربه کردهاند بنابراین چه خوب است که بنیاد مناطق دیگری مانند غرب و جنوب کشور را برای برگزاری اردوهای تفریحی انتخاب کند.
دانشجویبرتر دانشگاه تهران با مناسب توصیفکردن اقدامات بنیاد ملی نخبگان، خاطرنشان کرد: حمایت، نیاز اصلی اجتماع نخبگانی است اما این حمایت نباید به توقع منجر شود.
سعید برزگر؛ دانشجویبرتر دانشگاه علومقضایی با اشاره به اهمیت تفریح، گفت: برگزاری کلاسهای مهارتی در این اردوها ثمره چندانی ندارد. چراکه از یکسو دانشجویان رشتههای متعدد در این اردوها شرکت میکنند و از سوی دیگر مدت این اردوها زمان کافی را برای توانافزایی نمیدهد.
وی افزود: جزایر جنوبی کشور مناطق بسیار بکر و جذابی دارند که برای برگزاری اردوهای فرهنگی-تفریحی مناسب هستند.
محمدرضا ساعد؛ دانشجویبرتر مهندسیکامپیوتر دانشگاه صنعتیشریف تغییر مناطق برپایی اردوهای تفریحی-فرهنگی را زمینهساز ترغیب بیشتر مستعدانبرتر دانست و گفت: برگزاری این اردوها نقش بسزایی در تقویت روحیه مستعدانبرتر دارد.
وی افزود: در ذیل این اردوها مستعدانبرتر با یکدیگر آشنا میشوند و همین موضوع زمینهساز تشکیل گروههای نخبگانی در آینده است.
ساعد با ابراز رضایت از عملکرد بنیاد ملی نخبگان در حمایت از اجتماع نخبگانی، تصریح کرد: بنیاد باید مسیر را بهگونهای ترسیم کند که افراد خود را در قبال برخورداری از اعتبارات اعطایی مالی مسؤول بدانند. از سوی دیگر زمینه را برای ورود تدریجی مستعدانبرتر به بازارکار فراهم کند.
وحید رسته؛ دانشجوی پزشکی دانشگاه علومزشکی تهران نیز با ابراز خرسندی از برگزاری اردوهای تفریحی در حوزه نخبگان، گفت: تحرک ورزشی و تفریح یکی از نیازهای اصلی مستعدانبرتر است که میتوان با ایجاد فضای رقابتی-ورزشی در این اردوها این نیازها را رفع کرد.
رسته با مثبت ارزیابیکردن اقدامات بنیاد ملی نخبگان، افزود: بنیاد علاوه بر حمایت از مستعدانبرتر، باید مسیر ورود تدریجی آنان به عرصه اشتغال را با ارائه تسهیلات و آموزشهای لازم فراهم کند.
دانشجوی پزشکی دانشگاه علومزشکی تهران نیز تصریح کرد: متاسفانه فضای حاکم بر دانشگاهها بیش از آنکه عملیاتی باشد، نظری است و همین سبب میشود مستعدانبرتر آشنایی کافی با بازارکار و اشتغال نداشته باشند.
در نهایت مستعدانبرتر با بدرقه کارکنان بنیاد ملی نخبگان عازم سفری قطعا خاطرهانگیز شدند؛ سفری که خاطرات آن هرگز از حافظه پاک نمیشود و چه بسا این سفر نقطه آغازی باشد برای تشکیل گروههای نخبگانی و حصول دستاوردهایی که آینده کشور را رنگ بهتری ببخشد.
لازم به ذکر است، اردو علمی-مهارتی «فصل رویش» با هدف آشنایی با جاذبههای طبیعی و تاریخی و همچنین آشنایی با مهارتهای فردی و به همت معاونت فرهنگیِ بنیاد ملی نخبگان بهمنظور آشنایی بیشتر مستعدانبرتر با جاذبههای طبیعی، تاریخی و آشنایی با مهارتهای فردی و همچنین تجربه هیجان و افزایش اعتماد به نفس، در روزهای 9 تا 12 شهریور در مازندران برگزار شد.
براساس برنامهریزیهای انجامشده این اردو شامل بخشهای متعددی در حوزه مهارتی ازجمله، غواصی، جت اسکی، کار در ارتفاع، تیراندازی، سکانداری، کانوسواری، پینتبال، راپل و چتر پاراسل بود. علاوه بر آن بازدیدهایی از مکانهای باستانی مانند دریاچه عباس آباد بهشهر، گهرتپه، غارکمربند، کمیشان و عمارت باغ چشمه نیز در برنامههای این اردو طراحی شده بود.
∎