شناسهٔ خبر: 15055625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اتاق بازرگاني در مسير مبارزه با فساد اداري

صاحب‌خبر -

اتاق ايران به عنوان نماينده رسمي بخش خصوصي، يكي از اركان مهم اقتصادي كشور به شمار مي‌رود. اتاق نهادي است كه از يك طرف فرصت‌هاي اقتصادي را شناسايي مي‌كند و از طرفي ديگر سعي مي‌كند در راستاي رفع موانع كسب و تلاش كند.
چون اتاق ايران يك ليدر اقتصادي محسوب مي‌شود به همين دليل جامعه اقتصادي دايما درحال رصد كردن تحركات اتاق است، اين روزها كه اتاق در آستانه انتخاب رييس و عضو جديد هيات‌رييسه است اين امر نمود بيشتري پيدا كرده و به نظر مي‌رسد مديريت اتاق ‌بايد داراي شاخصه‌هاي ويژه‌يي باشد تا بتواند جوابگوي مطالبات روزافزون و بر زمين مانده تجار، توليد‌كنندگان و به صورت كلي جامعه اقتصادي باشد، چند نكته در اين راستا داراي اهميت است:
 1) مديريت اتاق ‌بايد هيچ ترديدي در مبارزه با فساد خصوصا فساد اداري نداشته باشد و خود را موظف به اين كار بداند و در واقع اگر قرار است، جرياني براي مبارزه با فساد و كاهش قاچاق و رفع موانع كسب و كار و بروكراسي اداري شكل بگيرد. ليدر اين جريان ‌بايد اتاق بازرگاني ايران باشد در اين راستا نگاه تمامي فعالان اقتصادي كه تمامي هم و تلاش خود را براي كسب رزق و روزي حلال و قانوني انجام مي‌دهند به اتاق است.
2) مديريت اتاق خود بايد داراي تجارب موفق در مديريت يك بنگاه اقتصادي باشد، انتخاب اشخاصي كه نتوانسته‌اند در تجارت و كسب و كار خود موفق عمل كنند به بي‌راهه رفتن محسوب مي‌شود. اين شخص خود ‌بايد نمادي از مديريت موفق اقتصادي باشد چون كسي كه در اين جايگاه قرار مي‌گيرد توسط مردم به خصوص جوانان جوياي پيشرفت و ترقي مورد دقت قرار مي‌گيرد تا به عنوان يك الگو و برند اقتصادي در نظر گرفته شود، يقين به مديريت شخصي كه توانسته يك بنگاه اقتصادي را در شرايط سخت امروزي به خوبي هدايت كند بيشتر مي‌توان اميدوار بود كه مدافع خواسته‌هاي به حق بخش خصوص باشد.
3) در دنياي امروز يكي از مهم‌ترين عوامل در پويايي و كارآمدي يك سازمان اعتقاد داشتن مديريت به كار سيستمي است به نظر مي‌رسد كه مديريت اتاق براي اينكه بتواند از حداكثر ظرفيت اتاق استفاده كند، خود ‌بايد معتقد به كار تيمي و دسته جمعي باشد و در اين راستا تقويت كميسيون‌هاي تخصصي و تشكل‌ها بايد از برنامه‌هاي اصلي باشد.